Selasa, 23 Disember 2008

MENGENALI PEKAN2 HEBAT


Macam-macam ada di Rengit ni

TERJUMPA YU MATON DENGAN ABANG
RASHID

Inilah Rengit Parade yang aku maksudkan


Abang Baharudin sedang berbual dengan kawan lamanya
di Mahad Johor dulu (tahun 70 an), kang Katemon

Balik dari Melaka, kami rehat sehari kat rumah. Meluruskan tulang-tulang yang bengkok, dan mengubati badan yang sengal-sengal. Apabila semua tu dah hilang, kami memasukkan beg pakaian ke dalam kereta. Ahad 21 Disember 2008,kami bergerak lagi.Mula-mula kami singgah di rumah Kamarul Zaman di Pt Kasim. Ni kawan SURECO. Beliau mengahwinkan adiknya.

Dalam majlis itu, kami berjumpa Cikgu Zainal, Diamond Sureco yang amat terkenal di B Pahat ni. Dulu pada awal perjuangan, aku selalu ikut dia ke mana sahaja. Pernah makan satay Kajang sampai pukul 2.00 pagi. Sampai di rumah pukul 5.00 pagi. Pkl 7.00 aku pergi kerja. Dalam pertemuan singkat itu, aku dapat berbual dengan beliau tentang isu2 pendidikan.

Seterusnya kami sekeluarga menuju ke shoping kompleks yang baru. PARKSON sebelah CARFOURE. Alamak! Banyak kedai belum dibuka. Terus kami menuju ke Rengit. Singgah solat Asar di Senggarang. Sampai di Rengit, aku menelefon Misliman/Misman panglima Sureco dari Benut. Panggilan dua kali tak berjawab. Akhirnya, kami ke Rengit Parade (takkan kau 0rang tak tau Rengit Parade? Ramai bisnesman menjual barangan terpakai dari Singapore kat sini). Kalian nak apa, cakap je, semua ada. Piano, barangan elektrik, sebesar-besar TV pun ada, perabot pun semua ada. Bagi yang nak jimat lah. Kalau duit banyak, tak tau nak buat apa, tak payah ke sini. Kami berada di sini selama satu jam. Kami dapat juga membeli beberapa barangan di situ.


Magrib tu kami solat di mesjid Rengit yang masih dalam proses baik pulih. Aku pernah tidur di mesjid ini 14 tahun lalu. Waktu tu, aku nak menaja Haslina Tiong Abdullah dalam COSWAY. Dua hari aku nak jumpa wanita hebat itu. Akhirnya dia sign-up melihat kecekalanku. Sekarang dengar khabarnya dia dah balik ke Sarawak.

Keluar dari mesjid, aku dihubungi Misman, esok dia nak jumpa aku di Sri Medan. Aku dah sms abang aku Baharuddin, dia kata ada di rumah. Bagaimanapun kami makan dulu tomyam di warung Thailand.
Kami sampai di rumah Kang Odin jam 9.00 malam. Hafiz pun baru balik dari KL. Hafiz anak saudaraku kini menjadi Jururawat Lelaki pertama dari Rengit. Sekarang kerja di sebuah hospital di Serdang. Aku tak dapat berbual dengannya kerana sekarang beliau begitu sibuk.

Kami dijamu dengan tomyam. Kang Odin begitu gembira sekarang kerana telah dinaikkan pangkat. Beliau akan berpindah ke sebuah sekolah agama di Senai. Jawatan Imam 1 di Pt Sri Bahrom akan ditinggalkan. Entahlah kang Odin! Kalau aku pun pening, naik pangkat, tapi pindah begitu jauh juga. Kena sewa rumah kat sana. Kak Fatimah pulak bagaimana?

Kami meminta diri jam 11.00 malam. Kali ini kami ke Pt Nipah, Pt Raja.Emak Mentua dan Bapak menyambut kami dengan gembira. Setelah berbual-bual kami pun tidur. Anak-anakku begitu seronok tidur di rumah neneknya.

Selepas makan nasi lemak yang dibuat oleh Hjh Yaimah itu, dan berbual-bual dengan Hj Ismail, aku berpesan kpd anak2 jangan nakal-nakal, ayah nak jumpa PROSPEK ni. Jalan-jalan mesti sambil bisnes!

Tempat pertama pagi itu aku tuju ialah pasar lambak Pt Raja. Macam di Pt Sulong juga, peniaganya pun hampir sama. Cikgu Rajab Thaiub menghubungiku. Dia dah lama order barang Bio Asli. Aku suruh dia beli secara online. Tapi dia nak beli dengan aku juga. Lokasi TABLE MEETING ialah di Bariani Best sebelah Bank Muamalat. Isterinya Cikgu Rosmah pun ada. Dulu dengan mereka ni, pernah buat homeparti sampai ke Mersing. Malam-malam buta baru balik. Bayangkan! Hanya orang2 MLM aje yang direspek oleh jin-jin tepi jalan. Pukul 2.00 pagi masih memandu di jalan Kluang/Mersing!

Aku bagi sedikit penerangan produk dan sykt kpd Cikgu Rajab. Meeting tak rasmi ni berlangsung selama 1 jam. Selepas berjumpa Rajab, Misman Benut menghubungi aku. Dia nak jumpa aku di Zul Cendol. Aku pun menuju ke sana.
Dia sedang berbual dengan dua orang MLM juga. Misman join Bio Asli di bawah Unanjaga. Mereka ni kawan rapat. Di samping itu, aku ada bagi pamplet produk kepada seorang abang yang sedang ngeteh dengan isterinya di warung cendol tu. Tengah aku berbual dengan Misman, abang yang aku bagi kertas tadi menelefon aku. "Sdra, saya nak beli minyak power awak tu. Kat situ saya segan nak belilah. Ramai sangat orang" pinta abang itu " Abang kat mana sekarang?" "Saya kat depan Avon, yang menghadap trafic light ni". Aku pun membetis menuju ke sana meninggalkan Misman dan rakannya. Abang tu beli dua botol. Penat juga aku berjalan ni. Aku ingatkan dekat!

Aku berbual lagi dengan Misman. Setelah mengambil 4 kotak Minyak Power 31, Misman meminta diri. Dia kata nak jual habis ubat ni.

2 ulasan:

Unknown berkata...

saya ada bercadang membeli belah di lengit.. boleh bagi tau barangan seperti p.a sistem ada tak dijual disana dan bagaimana dengan harga jika dibanding di k.l

MSOM berkata...

sdra DIAUDDIN...MEMANG ADA PA sistem di sana. Kalau sdra nak borong, kena bawa kenderaan besar macam MPV atau Van. Nak borong perabot kena bawa lori. Eloknya datang sebelah ptg, tak lah panas sangat. Kena rajin pergi dari satu KEDAI ke satu KEDAI.Stamina nak kena kuat.Tkasih atas kunjungan anda dalam blog saya ini.