Sabtu, 27 Disember 2008

PENUHI CUTI DENGAN AKTIVITI

Buat pertama kalinya anakku Irfan dapat ikan haruan sejak memancing drp kecil lagi. Kepuasan tergambar di wajahnya. Ikhwan pula baru belajar memancing.

Patutlah ramai orang pergi memancing di bumi Sejagong ni. Kami akan ke sini lagi apabila ada kelapangan nanti.

Pemandangan di sini sangat cantik, indah bagai lukisan (kata P. Ramlee)


" Ayah, bestlah memancing kat sini"
"Best memang best, tapi awak kena hati-hati, awaktu tak pandai berenang"


Berehat macam berkelah, Ikwan makan-makan di tepi jalan ni.

Assalamualaikum semua!
Diam tak diam hari ni dah 27 Disember. Cuti kali ni saya agak sibuk dengan pelbagai aktiviti keluarga dan bisnes Bio-asli. Pagi 25 Disember saya berjumpa seorang graduan UPM, sdra Abd Razak Ithnain dan sahabatnya Basri. Pertemuan di Restoran Noor di Pt Sulong itu membincangkan tentang bisnes kami. Razak agak terkejut apabila saya beritahu dia bonus bio-aslinya dah dekat RM 50. Dia belum buat apa-apa langsung. Dah rezeki dia dpt down line yang aktif. Basri cuba buat bisnes ini lalu membeli sekotak minyak power itu.

Aku lebih suka meeting tak rasmi spt ini. Inilah 'table meeting' namanya. Kami dah jemu meeting kat hotel-hotel. Dah jemu dah. Berpuluh tahun macam tu juga. Lebih baik kita gerak senyap-senyap. Tapi konsep 5M tetap dibuat. Itu dah mesti dilakukan kalau nak berjaya dalam MLM.

26 Disember aku menghantar isteriku ke Klinik. Hey! klinik gigilah beb. Tragedi Aulia Safia masih menghantui kami. Petang Jumaat ini aku dah berjanji dgn Cikgu Zailani Ahmad hendak berjumpa stokis Ledang iaitu Cikgu Mohamad Fauzi Aminudin dari Serom. Beliau mgajar di SK SEROM.

Toyota Avanza Hitam Zailani melintasi Jambatan Kedua Sungai Muar, kami tiba di Pekan Serom jam 6.00 ptg. Perjalanan dari rumah saya lebih kurang satu jam. Sepanjang jalan aku membayangkan bagaimana rupa Cikgu Fauzi?
Gemukkah. Berwajah bengiskah? Pengalaman dalam MLM mematangkan kami. Kami berani bertemu sesiapa sahaja. Saya dan Zailani pernah tertaja satu nama besar dalam dunia MLM di JB. Siapa tak kenal Hjh Okit yang waktu itu mempunyai income 20 ribu. Kami datang dengan KANCIL buruk itu. Hati berderau nak masuk rumah mewah, dan ada kereta menjalar Mercedez Benz.

Sampai di trafick light Serom, saya menelefon Cikgu Fauzi. Dia menanti di sebuah restoran sup kambing. Kelihatan di sana tiga lelaki gagah memakai Tshirt merah kesemuanya. Saya dan Zailani pula memakai Tshirt hitam legam (padahal tak berjanji). Merah lawan hitam! Mesti kami jadi arang kali ini. Lepas tu datang seorang lagi. Cikgu Fauzi memperkenalkan dirinya dan juga kawan2nya.

Seorang sahabatnya adalah pengusaha tapai. Kami makan tapai yang dibawa. Zailani terus order 10 bungkus tapai itu. Kelihatan Cikgu Fauzi tergesa-gesa balik "Tunggu kejap, saya nak ambik lap top" "Cikgu Fauzi sekarang dah hebat bang, ke sana sini bawak lap top, baru beli tu!" Usik sahabatnya yang agak macho itu.

Sayang kamera saya teringgal. Tak dapatlah nak uplod apa-apa di pekan Serom
yang kelihatan sibuk macam bandar besar juga. Jalan di sini jem juga.

Cikgu Fauzi membawa laptopnya. Sambil kami menjamu selera Zailani menunjuk ajar bagaimana nak key in jualan ahli. Saya mengedarkan nota-nota tentang produk kepada semua yang ada di situ.

Akhirnya cikgu Fauzi faham tentang cara-cara nak onlinekan jualan stok. "Sekarang dah canggih, tak ada paper work macam MLM yang dulu-dulu.
Cikgu boleh minta bonus bila-bila masa, tak perlu tunggu posmen lagi"
penerangan terakhir saya dan Zailani mungkin telah memuaskan hatinya.
"Tapi malam ni, saya nak ke KL, tak sempat nak key in, nanti kalau dah baliklah" Katanya mengakhiri pertemuan kami senja itu. Moga-moga Cikgu Fauzi berjaya membina empayar Bio-asli di seluruh Muar.











Tiada ulasan: