Ahad, 5 Julai 2009

BELAJAR UNTUK SENYUM

Senyuman Paling Menawan Abad ini

Senyuman Termahal

Senyuman Kejayaan
Senyuman Makcik Korea

Senyuman Sahabatku-Masrom

Senyuman mahal dari Makcik Negro

Senyuman Mewakili seluruh binatang



Petang ini aku ketengahkan tajuk Belajar untuk senyum. Bukan apa, hari ini aku berurusan dengan beberapa orang di luar sana. Alangkah sukarnya segelintir kita untuk senyum? (Termasuklah aku!)
Tajuk ini khas utuk para peniaga, khasnya yang berada di kaunter. Senyuman yang anda beri boleh mempengaruhi perniagaan anda. Aku ada pergi ke satu kedai itu. Aku pun bertanya, apabila aku memegang satu barang.
"Berapa harganya ni?"
"Tengoklah kat kotak tu!" Dengan muka masam dia menjawab soalan itu.
Aku pun meletakkan barang itu di tempat asalnya lalu beredar dari kedai itu.
Aku rasa eloklah kita senyum apabila berurusan dengan orang. Kita tidak dapat memberi semua orang dengan wang ringgit. Tetapi kita boleh memberikan senyuman ikhlas kepada semua orang yang kita temui.
Senyuman menceriakan suasana. Tanpa senyuman, kerja kita menjadi bosan. Suami isteri yang jarang senyum pun perlu dibedah siasat. Mulakanlah hidup baru dengan senyuman.
Oleh itu, senyumlah, senyumlah ahai cek mek molek!

Tiada ulasan: