Jumaat, 2 Oktober 2009

SAJAK UNTUK WARGA MALAYSIAKU

Apa khabar warga dunia?

Ke mana tujuan hidup ini? Anda mencari duit yang banyak, lalu anda membeli rumah dan harta. Anak yang comel dan pandai. Akhirnya anda menjadi tua. Selepas itu anda ke mana? Bukankah akhirnya anda akan mati dan menghadap Tuhan?

Maka, mengapa anda bersikap sombong di atas dunia ini? Bukankah semua itu hanya sementara? Wang dan harta memang perlu dalam kehidupan. Namun janganlah anda menjadi tamak kerananya.Usahlah anda menindas orang lain kerana mahukan semua itu.

Ramainya manusia yang memiliki wang berjuta-juta dollar tetapi mereka tidak bahagia. Lalu mereka mencari bahagia di seluruh pelusuk dunia, namun mereka tidak menemuinya.

Kenapa mereka gagal menemui kebahagiaan? Kerana kebahagiaan itu hanya apabila kita berkasih dengan pencipta alam ini iaitu Allah.

Yusof Islam telah menemui bahagia setelah dia menemui kekasih yang sebenar. Di sana, ramai manusia mencari bahagia dengan berfoya-foya di pusat hiburan. Meminum arak dan menari seperti monyet yang terkinja-kinja. Sungguh aneh manusia ini? Apakah itu kebahagiaan yang mereka cari-cari? Benarkah mereka menemui kebahagiaan di sana?

Sekianlah celoteh saya pada hari yang sungguh indah dan tenang ini. Jumpa lagi semua.....!!! Daripadaku Matsomherbs





Tika Vietnam diratah Ketsana

Tika Samoa menjadi neraka dunia
Tika Padang telah sirna direntap bencana

........kita cuma kekeringan wang belanja selepas raya
Itu pun ada rumah terbuka di sini-sana
Justeru...usahlah pening kepala, merintih segala
Kerana dugaan kita setitis cuma
Daripada kemelut warga dunia lainnya!

KARYA MERAPU MATSOM SADONO

Tiada ulasan: