Ahad, 1 November 2009

SESEKALI MENJENGOK TANAMAN ABANG JOHARI

Foto ini khas untuk Cikgu Amira, Amsuda dan Temansetiaanis
(anak2 Hj Johari & Hjh Saripah)
yang kini berada di KL.
Aku sudah lama teringin melihat apa yang ditanam oleh abang iparku Hj Johari Rahmat
di Pt Baru Seri Medan....!!!
Pokok keledek Hj Johari hidup subur

Dari muda lagi Hj Johari telah berbudi pada tanah.

Sebelum tu aku ke Pekan Seri Medan

Hjh Saripah telah biasa membantu suami di kebun

Bab tanam kubis, Hj Johari tak ada orang boleh lawan kat Seri Medan ni...

Seronokkan tengok tanaman sudah mula mengeluarkan hasil?
Ini gambar Kak Saripah, kakak aku yang sulong.

23 ulasan:

SAM berkata...

Ohhh kekandaku kat kebun!!!! Dengar lagu ni ya...

Apa ya lagu tu? Lupa plak.. lagu masa kecik2 kita kat kebun yg selalu ko laungkan tu MS?

Lagu Sisa Sisa Cinta.. klu kat atas bukit tu selalu kita dgr anak dara sebelah rumah nyanyi emm... apa tah kakak tu nyanyi.. tak ingat tajuk dia tp lebih kurang mcm ni lirik dia..

"wajahmu tampan semua orang tahu.. lalalala"

Wow... mmg best kat kebun sambil beriang ria menyanyi.. sedar2 hari dah tengahari.. masa utk pulang.. yey yey!!

p/s : tapi aku jarang ke kebun sbb aku kan Wong Ayu... Wong Ayu mana boleh pegi kebun.. nanti kena gigit nyamuk...

MSOM berkata...

Cinta
Yang tinggal cuma sisa
Biarlah kusimpan
Jadi milik pribadi

Musim-musim kenangan
telah datang dan pergi
hanyut bagai ombak dilaut

Kini kau...
Tiada di sisi ku lagi...!!!
Yang tinggal
Cuma sisa-sisa cinta.....!!!

Tule antara bait-bait lagu tu...Speaker PC ko tak berbunyi ke...? Dah dua minggu aku buka lagu Datok Shake...KAU BAUNGAKU...belile speaker baru, baru RM 10

MSOM berkata...

Orang yang berwajah tampan yang dimaksudkan PERAWAN JELITA tu dah meninggal bulan lepas SAM...SEDIH-SEDIH! Cinta terputus di tengah jalan. Masing2 dah berusia...kenangan masa lalu

SAM berkata...

Innalilahiwainailaihirojiun...

Sakit apa dia? Kat mana dia skrg? Kan muda lg dia tu baya2 abg Ok kita tu je kan? Ya Allah insafnya aku... dunia ni hanya pinjaman yg sementara dari-Nya.

Mama Miraki berkata...

heiiii bestnya tengok tanaman2 ni...cam kat Cameron Highland la pulak....subur betul tanah kat situ yea..ni baru real "farm ville"...bukan dok layan "kebun" kat FB sampai kul 2-3 pagi yea. Pokok keledek tu best.....dulu kecik2 arwah mak & abah ada tanaman cam ni...ahhhh masa silam yang dah berlalu...

MSOM berkata...

Ya...orang2 tua dulu memang besarkan anak-anak dengan tulang empat kerat....tanam kucai, ubi kayu, keladi....hasilnya lahirlah anak2 bijak macam Mama Miraki dgn Sam,Mummy Gee, JBFRESCO...

Berkat....kerja kebun ni, TAK ada ponteng kerja, rasuah

~ Mummy Gee ~ berkata...

best gak kerja cabut keledek cam dulu2, lagi kalu buah dia banyak dan besar2...lepas cabut tu kuku penuh ngan tanah gmabut hitam tak kisah pun. Emmm... sayur kuchai masak pedas2 + petai + udang + tempe bubuh santan pekat2 sedap woi....la ni selalu gak jumpa petai kat pasar tabu bawang dia cam kureng sikit bau dia tak cam yang emak abah tanam dulu...

~ Mummy Gee ~ berkata...

sorry typo error...hihi

....la ni selalu gak jumpa petai (bukai petai ler tapi kuchai) kat pasar tapi bawang dia cam kureng sikit bau dia tak cam yang emak abah tanam dulu...

~ Mummy Gee ~ berkata...

ingatkan dulu kobis boleh hidup kat tempat sejuk jer kan...hihihi... sekarang tengok org selalu tanam depan rumah jer sebagai hiasan dan boleh buat sayur lagi

Teman Setia Anis berkata...

Ni yang teman setia anis nak nangis...wa!wa! Rindunya dgn mak dan abah. Nak balik.... Teman tak sampai hati tengok orang tua teman susah dari muda sampai ke tua... Memang tak mampu nak balas jasa mereka. Doa dari anak di kejauhan ini moga mak dan abah sihat2 selalu...

MSOM berkata...

Hehehe...Mummy Gee dah tak ingat mana petai mana kuchai,

Tapi kalau dalam keluarga Mummy Gee ada yang sakit GOUT,usah makan kucai...Itu pantang utama sakit gout...mgikut pakar herba selain drp[ makanan laut.

MSOM berkata...

Anis....jgn gundah gulana...Mereka bahagia di kebun (Cik Sam dan Cik Amanah) tu....malam-malam pun dia orang kat sana...suasana di sana sangat nyaman,syahdu...

Anis...Amsuda,Amira....kerja betul2, nanti dah jutawan bawak emak bapak makan angin pergi luar negeri ...ok...!!!

en_me berkata...

teringat batu penanda jalan '0' betul2 kat depan pejabat pos seri medan itteww.. ehehe

MSOM berkata...

Tak sangka En Me rajin jengok ke sini. Tkasih

~ Mummy Gee ~ berkata...

ooo org ada gout x blh mkn kuchai ek...tu makanan kegemaran abg saya (yin-wongkulai.blogspot.com), nak kena bagitau dia ni... benda lain seafood, daging dll dia boleh pantang tapi rasanya kuchai ngan biji ranti memang susah dia nak tolak ni...

MSOM berkata...

BIJI RANTI????? Isteri sya pun dah faham, tekak saya tak boleh telan...macamana ada orang minat pulak ni? Daun dia oklah masak lemak.

Azham berkata...

mak ayah kerja pegang tanah...

anak - anak pegang mesin...

kak yati - mesin buat cendol

abg lim - jurutera mesin

kak nisah - mesin jahit

am - mesin komputer

mira - mesin?? mesin atm??

hahhaha..

sedih tgk org tua membanting tulang...

anak2 semua nya merantau...

Mama Miraki berkata...

Biji ranti.....sedapnya.....orang PS aje tau makan benda alah ni...bila erk..nak balik kg lagi...

jbfresco berkata...

wah cantiknya..bilala dapat pi kebun lagi.cam dulu2..tanam keledek,cabut dan angkat pi kedai..siap jatuh moto lagi..tp tulah kenangan aku dikampung..cam nak pi balik je kampung.tp nak tanam apa lagi..kelapa sawit je yg tinggal...MS ni pandai la buat org nak balik kg..MS..ni kebun yg dihadapanya yati jual cendul ke..cam nak ku lawati je..ada ke pokok kobis secantik tu di medan..bestnyaa

Mama Miraki berkata...

kalau ada entry pasal kg ke pasal PS ke...memang rasa cam melambai2 aje nak balik kg kan....tapi alahai...tak ada sesiapalah pulak kag kg

MSOM berkata...

Ya itu ayah Yati, dan tanah itu ada nun di belakang warung cendol jeli Yati tu. Ya...nak ke sana kena tunggu redup...takut nanti orang-orang kota metropolitan ni gatal badan sana sini.

MAma mIraki,buat masa ni saya agak sibuk, jika ada masa lagi saya muatkan gambar PS,dari sudut yang nostalgik.

YIN-WONG KHOO LAI berkata...

Wah baru aku tahu...yang kuchai tu pantang bagi yang kena gout. Alhamdulillah kira dulu uric-asid aku tak terkumpul.Kuchai dengan biji ranti memang aku punya kegemaran. Sama juga masaknya kalau kuchai kena masuk santan dan kalau biji ranti tumis je.
Dua-dua kena +++ tempe ngan petai. Pastikan dua-dua pedes + Balacan.

Mat Som berkata...

SABARLAH KANG,
Nak buat macamana, untuk kesihatan terpaksalah berkorban....