Khamis, 4 Februari 2010

KARTUNKU YANG PERTAMA DAN TERAKHIR


Inilah kartunku yang pertama dan terakhir yang disiarkan di sebuah akhbar tabloid pada Disember tahun 2000. Oleh sebab aku tidak dibayar satu sen pun, maka niat aku nak lukis kartun terus terbantut. Cuma masa tu aku tak tau nak guna nama samaran apa? Akhbar tabloid itu pun telah muflis dan ditutup. Tak taulah kalau sekarang ini mereka guna nama lain.

Selepas masukkan entry ini aku mengembara dalam dunia maya, akhirnya aku tiba di bumi PENDAKWAH ini. Banyak ilmu yang kita boleh ketahui di sini.

8 ulasan:

tunbegia berkata...

sungguh ada bakat, cuba kamu lukis kartun dlm blog saja, yang penting happy,

salamm,

SAM73 berkata...

skrg si Ain telah mewarisi bakat Pakciknya ni... nanti senang2 klu scanner aku dh ok aku nak upload hasil karyanya tu.

MSOM berkata...

ALA tUN bEGIA, tak ada bakatlah. Utk syok sendiri je.

Saya minat betul dgn hasil2 foto Tun Begiaa yg profesinal.

Kita dulu Sam Lukis kartun utk hilangkan STRESS ketika itu, maklumlah masa tu duit tak ada, lukis kartun sendirilah.

Mama Miraki berkata...

ehhhh jadi kartunis juga MS ni yea,,,fuyoooo ada bakat tu.....saya suka baca katun walaupun dah tua bangka ni...hehehhh gila-gila, ujang, bujal.......

Teman Setia Anis berkata...

Aku memang tau pakcik aku ni berbakat sejak dari kecik lagi... Dulu anak buah ko 3orang yang nilah rajin baca cerita-cerita kartun yg cik buat. makcik M pun apa kurangnya... Masa kecik dulu buat buku tu cerita siap lukis dan siap kala dgn watter colur lagi... Entah ingat lagi tak dia... Tapi cerita dia mengesahkan gadis kampung yg merantau ke kota dan hidupnya tak bahagia di kota. Tu je yg aku ingat... Kalau disimpan novel yg dia buat tu mesti best buat tatapan anak2 dia... Tak percaya yg aku cakap ni? Suruh dai melukis satu je gambar org... Memang cantik punya... Tak taulah kalau dia tak tau yg dia tu ada bakat... Tapi aku tabik springlah kat pakcik dan makcik aku ni....

SAM73 berkata...

Hahaha..ingat lg ko ya Anis.. kelakar je..siap bg sinopis cerita lagi!! Mengisahkan seorg gadis yg x bahagia di kota sbb terlalu playgirl.. seingat aku masa aku melukis tu aku sekolah rendah ke apa.... lupa plak aku tp yg aku ingat aku belum pindah sekolah asrama.

MSOM berkata...

MMiraki, Anis dan MM,
Terus terang aku katakan, lukisan aku ni belum mencapai piawaian kartunis sebenar. Kena kursus dengan LAT nampaknya. Tp aku ikut cakap TUNBEGIA, AKU AKAN lukis kartun kat blog aje, yg penting HAPPY-betul kata dia tuh!

MM tu memang menarik kalau lukis gambar orang-elok diketengahkan tu. Rajin2lah berkawan dengan pelukis dan penulis buku, mana tau buku dia meletup nanti? Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu? Kenapa tak mencuba?

Di luar sana ramai SURI RUMAH yang berjaya menjadikan hobi sebagai pekerjaan utama mereka. Fikir2kanlah MM dan Anis!

Terokailah dunia maya ini utk mencari idea.

SeNDuDuK PuTiH berkata...

Ni kirenya bakat terpendam nih...
Jangan dipendam lama2...
Kongsiler dlm blog nih... :)