MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Sabtu, 7 Ogos 2010

HUJAN YANG TURUN BAGAI MUTIARA

Hujan yang turun bagaikan mutiara...................

Lagu nyanyian Sudirman itu terngiang-ngiang di telingaku. Pagi yang indah ini, seluruh bumi Pt Sulong dilimpahi hujan yang sangat lebat. Anak-anakku bersekolah pagi ini sebagai menggantikan cuti hari perayaan akan datang. Cuma sekolahku sahaja yang boleh menyambung
tidur. Aku juga telah batalkan kelas tambahan tahun 6 Arif sebab ramai yang terlibat dengan petandingan dikir barat.

Oleh sebab hujan rahmat ini, maka aku memandu kereta sehingga di depan kelas Ili Nabilah. Iwan aku hantar sampai kelas dengan payung. Irfan pula sampai pintu pagar seperti biasa, kerana kelasnya berdekatan dengan gate sekolah itu.

Seronoknya bercuti! Setelah pulang aku membantu mengemaskan rumah. Bilik anak lelaki itu sudah seperti kapal karam. Kemudian aku buka facebook. Teringat pula ADO Razak, aku call dia. Dia pun tidak keluar ke pekan sebab hujan.

Apa aku nak buat ni? Petang nanti rasanya ingin menemui ibuku. Hujan masih tidak berhenti sehingga jam 11.00 pagi. Pasti air parit itu sudah melimpah? Mungkinkah sudah banjir di beberapa kampung? Itu cuma dugaanku.

Hujanlah, tidak mengapa. Kerana catuan selama sebulan lebih tempoh hari sungguh memeritkan. Pokok-pokok kelapa sawit yang menjadi nadi pendapatan penduduk kampung ini sentiasa memerlukan air. Alhamdulillah....!

Lalu kenangan silam terimbas kembali. Jika cuaca seperti ini, maka alamatlah dapur kami tidak berasap. Kerana ketika itu sumber pendapatan ayah daripada pokok getah. Jika sebulan cuma dapat menoreh empat hari, betapa bayangkan bagaimana?

Hari ini pekebun sawit sudah lebih selesa daripada cikgu. Yang petik kelapa sawit pun orang Indonesia. Tuan tanah cuma mengambil duit di tempat timbang kelapa sawit. Yang perlu mereka buat ialah maintain racun dan baja. Bruning setahun dua kali. Itupun semua yang buat orang lain.

Isteri-isteri di kampung pun sudah tidak seteruk seperti ibu-ibu kita dahulu. Tugas rutin mereka cuma menghantar anak ke sekolah, balik lalu kedai beli ikan dan sayur. Masak. Sudah siap masak basuh baju. Jam 1.00 pergi ambik anak sekolah. Petang boleh lagi mereka menonton sinetron.

Kalau dahulu, ibu-ibu di Seri Medan kerja keras membanting tulang di kebun getah, menoreh, memungut getah dan memesin sekali. Biasanya siap jam 12.00 ke atas. Petang kerja kebun pula tanam ubi, keladi , jagung, dan pisang.

Pendapatan mereka? Tengok keluasan kebun. Paling minima pun tiga ekar. Tetapi kebanyakannya 5-10 ekar. Ada segelintir yang memiliki lebih 10 ekar. Yang memiliki 50-100 ekar pun ada, tetapi peratusnya kecil. Aku kenal seorang kenalan itu. Setiap bulan dia membuat simpanan di CIMB sebanyak RM 10 000. Dia cuma menunggang motosikal dan berselipar jepun. Tetapi orang-orang bank itu sudah tabik dengan dia. Semasa perompak menjengah rumahnya dia dermakan RM 7000 kepada mereka. Nak buat macamana parang sudah ada di leher? Kalau mereka datang rumah aku, apa yang aku nak gantikan dengan nyawa di hujung senjata itu? Duit tabung anak aku, adalah!!!!!

6 ulasan:

ONE ZABA berkata...

sama la sini pun..hujan sakan. kelubung dalam selimut best ni

~ Mummy Gee ~ berkata...

hujan rahmat nak sambut posa tu...

Mama Miraki berkata...

ohhh kenangan silam tu lebih kurang cam kami adik beradik aje...tulah bertuah ibu2 kat PS sekarang ni yea....ibu2 kat KL pulak yang masih tetap membanting tulang ( ehhh ye ker) empat kerat...heheheh....menempuh kesesekan lalu lintas, tekanan ditemapt kerja...tapi tekanan tu boleh hilang kalau dpt shopping kot..hahahaha

MSOM berkata...

Onezaba,
Cameron tu hujan ke tak hujan, bukan ke sejuk 24 jam?

MSOM berkata...

Mummy Gee,
harap2 bulan Ramadhan nanti sentiasa hujan

MSOM berkata...

Mama Miraki,
Duduk KL sakit bisa-bisa tulang kut? Fasal banyak sangat duduk dalam ekon.