MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Rabu, 22 September 2010

NASIB BIBIK DIPERJUANGKAN PENUNJUK PERASAAN

JAKARTA 22 Sept. – Setelah menyepi sejak dua hari menjelang Aidilfitri baru-baru, kumpulan aktivis masyarakat Indonesia pada Rabu kembali mengadakan demonstrasi anti-Malaysia dengan kali ini membawa isu pembantu rumah dari negara itu yang diseksa dan diperkosa oleh majikan Malaysia.

Sambil membawa bendera Indonesia serta bendera kumpulan masing-masing serta sepanduk “Ganyang Malaysia”, mereka membunyikan hon motosikal dan meneriak “Ganyang Malaysia” di hadapan kediaman Duta Besar Malaysia di Patra Kuningan dan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia, Kuningan, Jakarta Selatan.

Aku tak nak mengulas sangat isu ini. Majikan yang bersalah itu telah pun ada yang dijatuhkan hukuman dan ada juga yang masih dalam siasatan. Takkan kesalahan satu dua rakyat Malaysia, rakyat Indonesia nak ganyang Malaysia? Agaknya mereka ni penganggur yang tak ada kerja?


Malaysia juga terpaksa menanggung bebanan yang berat daripada masalah jirannya itu. Limpahan pekerja dari Indonesia menyebabkan warga tempatan kehilangan pekerjaan. Juga menyebabkan majikan menurunkan gaji kerana rakyat asing sanggup menerima upah yang rendah.


Juga ramai perompak yang memasuki rumah-rumah di seluruh Malaysia biasanya datang dari Indonesia. Saban hari kita mendengar mangsa menjadi trauma kerana ada antara mangsanya selain dirompak juga diperkosa di hadapan anak dan suami. Kini semua kampung di Johor ini terpaksa diadakan kawalan malam. Terutamanya di kampung-kampung.

Orang-orang kaya sudah mula tidak nyenyak tidur. Jika kita ingin membalas, mahu sahaja kita tunjuk perasaan di depan kedutaan Indonesia. Kedurjanaan perampok-perampok yang bajingan banget itu menyebabkan sebahagian penduduk Malaysia terpaksa bersengkakng mata menjaga kampung mereka.

Untuk pengetahuan anda, tahun lepas rumah ibu Sosilawati juga turut menjadi mangsa rompakan  perampok Indonesia. Namun keluarga itu tidak diapa-apakan cuma diugut dan disamun wang dan barang kemas mereka. 

6 ulasan:

sz | m.s.s berkata...

nasib majikan yang didera mental kat sini tak siapa peduli kan...haruuuuu

~ Mummy Gee ~ berkata...

setuju 200% dgn m.s.s - lagi ramai majikan yg terdera secara mentally daripada pembantu yg didera tau...

tp kan yg berdemo ramai2 kat indon tu dia org berdemo bukan sbb prihatin terhadap nasib pembantu yg didera tu tapi semua demi nak mengenyangkan perut masing2... baik dia org jual bakso dari berdemo klu tak dpt apa2 ganjaran...

Tapikan cuba kita tengok majikan jenis apa yg kerap dera pembantu, pernah tka kita dengar or tengok kat tv 'org kita' dera majikan... org indon yg nak kerja kat sini pun selectivelah sikit... ngan main terima je... bila dah kena dera nak bising2 pulak...

Lagi 10 hari bibik balik msia...harap2 dia tak terpengaruh ngan hasutan rakan2 senegaranya....

MSOM berkata...

2 orang majikan yg didera meluahkan masalahnya di sini.

Entahlah. Saya pun enggak pernah ada bibik jadi tak tau bagaimana cara bibik mendera mental majikan mereka?

Namun, di Jakarta itu memang sudah lazim ada kumpulan yg kerjanya cuma tunjuk perasaan. Susilo Bambang Yudiyono tahu bener hal itu.

Beliau sendiri selalu dibantahi hari-hari.

WONG KHOO LAI berkata...

Demo itu kan kerjaan orang g*blog.
Asal saja dapat makan sama uang hari2 bisa berdemo.

WONG KHOO LAI berkata...

Demo itu kan kerjaan orang g*blog.
Asal saja dapat makan sama uang hari2 bisa berdemo.

Mama Miraki berkata...

setuju dengan mss n mummy gee. nasib majikan yang terdera mental tak ada orang nak bela. yang media ni pun bila ada kes penderaan cam tu keluar berita muka depan besar pulak tu. Agaknya yang sibuk berdemo tu kalau nak sediakan peluang pekerjaan bagi bibik2 yg kerja kat mesia kot...