Khamis, 16 September 2010

SOS PUNCA 146 PENYAKIT-TERMASUK OBESITI DAN PENUAAN



GEORGE TOWN - Memasak tanpa menggunakan sos perasa untuk menyedapkan masakan seolah-olah tidak lengkap bagi manusia zaman ini.


Sos tiram, kicap manis atau masin, sos tomato dan sos cili, misalnya, bukan sahaja menambah perasa tetapi juga membangkitkan selera penggemarnya.


Namun begitu, percaya atau tidak penggunaan penambah rasa seperti sos ke dalam masakan harian didakwa menjadi punca kepada 146 penyakit kronik.


Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa, kandungan gula yang terlalu tinggi di dalam kandungan setiap botol sos itu bertindak sebagai 'pembunuh senyap'.


Kajian CAP pada tahun lalu mendapati sebotol sos cili dan tomato daripada pelbagai jenama mengandungi sebanyak 25.9 sudu teh hingga 37.1 sudu teh gula.


Pegawai Pendidikan Pengguna CAP, N.V. Subbarow berkata, penggunaan tanpa kawalan bahan-bahan itu dengan mudah boleh menyebabkan penyakit diabetes, obesiti dan mempercepatkan proses penuaan.

PETIKAN KOSMO ONLINE

Aku pernah buat demo, dalam satu parti jualan. Duit syiling keemasan, kita sapu dengan sos pada satu permukaannya. Apabila kita lap dengan tisu selepas itu, bahagian itu menjadi putih. Warna keemasan tadi tanggal serta merta. Ini menunjukkan di dalam sos ada bahan berbahaya yang boleh menghakis usus-usus kita, lalu akan menyebabkan kita diserang dengan pelbagai penyakit.


Juga satu masa tu, aku terdengar ahli parliment yang lantang, Datuk Aziz dari Parlimen Sri Gading membangkitkan makanan tomyam yang dijual di restoran Siam, banyak menyebabkan penyakit khasnya kanser. Apabila aku tanyakan perkara itu dengan seorang kawan, dia kata kenapa tomyam di kedai itu begitu sedap berbanding dengan yang kita masak? Ini kerana ia dibubuh sejenis kicap yang mengandungi bahan berbahaya! Intai-intailah restoran yang berhampiran dengan kalian. Agak-agak mereka guna kicap apa? Bukan kicap seperti yang kita guna di rumah tu! Nanti aku tanyakan anak saudara aku yang kerja di kedai makan itu, kicap apa yang bahaya itu?

Tiada ulasan: