Sabtu, 15 Januari 2011

CEGAHLAH KEMUNGKARAN



Jika kita lihat kemungkaran di depan kita, lalu kita tiada apa-apa perasaan, dan menganggap itu perkara lumrah, maka itu menunjukkan hati kita telah rosak.

Jika kita melihat kemungkaran, lalu kita marah saja dalam diam, itu membuktikan kitalah selemah-lemah hamba Allah. Kerana kita disuruh mengajak kepada kebaikan, dan mencegah yang mungkar.

Ustaz aku pernah mengibaratkan orang yang melakukan kemaksiatan itu diumpamakan seperti:

"Seseorang yang menebuk dinding kapal laut yang sedang berada di tengah lautan, dan perbuatan itu dibiarkan oleh orang-orang lain yang melihatnya. Mereka seakan tidak sedar bahawa perbuatan itu akan menjahanamkan mereka semua ke dasar lautan yang ganas"

Maka, seseorang yang melakukan maksiat dan kemungkaran MESTI kita tegah. Pernah suatu hari, aku ke kolam Air Panas Grisek kira-kira tujuh tahun dulu. Aku terlihat sepasang kekasih sedang bercumbuan dan adegan itu dilihat orang ramai termasuk anak-anakku. Aku tidak dapat berbuat apa-apa kerana badan pemuda itu lebih tegap daripada aku.

Tiba-tiba muncul Pak Aji, datang dari rumah penduduk di situ, dan dengan wajah yang sangat murka dan merah, dan menegur secara kerasnya kepada pasangan itu. Pemuda itu terus melarikan diri dengan motosikal bersama kekasihnya yang tidak secantik mana. Aku tabik dengan Pak Aji itu! Pak Aji itu berjiwa besar walaupun tubuhnya tidak segagah Sazali. Kenapa aku begitu penakut? Kalau anda bagaimana? Bukankah perbuatan itu ada di mana-mana? Artis yang datang dengan separuh bogel dalam majlis anugerah di negara kita sudah sama tarafnya dengan artis-artis kafir di bumi Amerika! Kenapa ulama-ulama kita membisu? Mahukah kita ditimpa bala....!

Lebih malang lagi, mereka sentiasa ada jawapan:
Jawapan orang-orang yang tidak sekolah agama.

"Walaupun kami tak menutup aurat, tetapi hati kami baik, kami tak pernah menyakiti orang"

Dan seribu satu lagi alasan yang menerima panduan daripada otak mereka sahaja.

Ada juga yang kata dan membela mereka.

"Itu antara mereka dengan Allah"

Apa? Mereka ikon yang diikuti remaja. Cukuplah mereka yang rosak. Usahlah merosakkan orang lain yang ada di ceruk Parit Bengkok, atau remaja yang ada di Ulu Tembeling dan pedalaman Sabah.

6 ulasan:

BUJANG SUSAH berkata...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry.. wes madang opo urong kang? hehehehe

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan .. tengok jgn x tengok.. sila klik disini dan klik disini. Juga tutor 4 the latest read more klik disini.
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

sz | m.s.s berkata...

selalu juga kita dengar bila ditanya tentang bakal suami/isteri yang dicari antaranya mesti "beriman" & dapat membimbing ke jalan yang benar ... ;)

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Assalamualaikum
Aduiii dah tertinggal banyak entry kat sini.....maaf atas sebab tertentu amat sibuk sikit sesejak ni...

eeemmmm bagai menegak benang yang basahhhh susah kalau bercakap ngan orang camni....

rosak kalau berfikiran camtu.... kalau lahhh ditegur pun tak bolehhhh mmg tak betul lahhh orang tu....

huuuuuuhhhh ko ade sebut parit bengkok aku pernah dengar namakampung tu kat area batu pahat tap macam rasa area rengit kerrrr

MSOM berkata...

Trima kasih BUJANG SUSAH yang tak susah.

Tkasih...atas motivasi yang diberi.

MSOM berkata...

SZ,
Betul tu....
jangan pilih fizikal sahaja
Pilihlah yg beragama

MSOM berkata...

Parit Bengkok tu ada dua, satu dekat kawasan Bagan jln Peserai, satu lagi area Sri gading tu pun kata ada Parit Bengkok?