Jumaat, 28 Januari 2011

'PELANTIKAN' atau 'PERLANTIKAN'

EJAAN YANG BETUL IALAH:

PELANTIKAN



Petang-petang begini, sedang aku menghirup Teh Misai Kucing, tiba-tiba handphone aku menjerit-jerit. Aku ingat pemanggil itu nak beli Kopi Kelapa Dara macam biasanya.Pabila melihat nama yang timbul di screen HP, ternyata Cikgu Z. Dia ni kalau call aku mesti nak tanya fasal urusan BAHASA MELAYU. Dah cuti pun kacau aku lagi..ish ish. Nak rehatkan minda ni.

Dan soalan dia ialah seperti dalam gambar di atas tu. Aku pun rujuk DBP.


Jawapannya : Ejaan yang betul ialah....!

PELANTIKAN

Alasannya apa?
Kata seorang pakar dalam blognya, beliau kata

Jika perkataan itu tak bergabung dalam imbuhan BER  maka ia juga tak boleh ditambah dengan PER..

Ada ke BERLANTIK?


Cuba lihat perkataan BERSARA, maka ia boleh digunakan PERSARAAN

Perkataan PELANTIKAN kan tengah top sekarang ni, sejak isu SUK Selangor yang kontreversi tu!

2 ulasan:

aza ni berkata...

salam matsom

thanks for info
braker tripped, peranti terpelantik..boleh apply tak bro..

MSOM berkata...

Ish apa tu? PERANTI wayar ke?