Rabu, 16 Mac 2011

SMS NUKLEAR FUKUSHIMA

LOJI NUKLEAR FUKUSHIMA 2008

Loji Nuklear Fukushima 2011 Selepas Tsunami

Radiasi yang dibebaskan di udara boleh mempengaruhi proses biologi. Dalam sejarah ledakan loji nuklear di Chernobyl, masalah terbesar yang timbul ialah radioaktif masuk ke kelenjar tiroid dan menyebabkan kanser.

Namun kita difahamkan penduduk di sekitar loji Fukushima telah dibekalkan dengan tablet khas antiradioaktif dan mengawal kelenjar tiroid. Satu yang malang di Chernobyl ialah kebanyakan mereka tinggal di kawasan miskin dan tidak dibekalkan tablet tersebut.

Bagaimana krisis di Fukushima terjadi?
Loji yang dibina pada tahun 1970-1979 itu telah dibina demikian rapi. Ia dicipta begitu canggih, dan andainya berlaku gempa bumi, operasi akan berhenti secara automatik, dan ia akan diganti dengan generator diesel sebagai back up. Namun yang terjadi pada hari itu, Tsunami yang tidak disangka-sangka telah meranapkan segala persediaan itu. Bukan enjin dieselnya yang tidak hidup, malah pekerja-pekerja yang ada di situ berhamburan seperti yang kita lihat di media massa.

Akibat daripada itu, penduduk di Jepun telah panik. Kota Tokyo benar-benar menjadi kota yang ditakuti. Penduduk negara jiran pun sudah mula gelisah.  

Yang peliknya ni, satu, ada pulak malaun-malaun kat negara kita ni yang mencipta SMS dan menghantarnya kepada orang ramai supaya mereka dalam ketakutan. Kononnya rambut kita akan gugur terkena hujan asidlah. Hidung tanggallah. Mereka ni tak ada kerja lain, macam ANYNOMOUS yang kerja dia maki hamun penulis blog tu. Spesis yang samalah tu! Baikle korang ni pergi bersihkan sampah-sampah yang ada di kawasan tempat tinggal kalian, lagi ada fekdahnya.     
PENDUDUK TOKYO

SEWAKTU TSUNAMI DI MIYAGI

DAHSYAT SUNGGUH PERINGATAN DARIPADA ALLAH...

6 ulasan:

aza ni berkata...

salam MSOM
kesan radiasi dari bom atom di Hiro dan Naga memberi kedan mutasi gen selama beberapa generasi...
tambah yang terbaru ni...lama lagilah penagggungan mereka

catz berkata...

Salam,

hi MSOM..
saya tertarik dengan apa yang u tulis.good writing,
sebab kebanyakkan blog lain tulis perkara yang spekulasi, guna salah terminologi (maksud jadi lain) dan some of them buat andaian bukan-bukan.

now mmg tengah havoc dengan pelbagai spekulasi dan membandingkan incident ini dengan cenobil.
sebenarnya situasi adalah berbeza.
Kemalangan nukear ada tahap-tahapnya, iaitu 1 hingga 7.
kes cenobil tahap 7.
kes fukushima tahap 4 which effectnya dijangka hanya local sahaja.tiada radioaktif cloud utk kes fukushima, yang ada adalah partikel (buat masa sekarang).
yang orang kata loji nuklear meletup tu sebenarnya tidak benar. wartawan mungkin guna salah term.
yang meletup adalah hidrogen yang bercampur udara. kepekatan hidrogen lebih dari 4 % ketika itu.
Dan letupan hidrogen terpaksa dilakukan untuk menyelamatkan nuk power plant tersebut iaitu untuk menstabilkannya. Ini disebabkan kegagalan sistem penyejukan semasa power plant mengesan gempa.(semasa gempa dikesan oleh power plant, ia otomatik shutdown jadi kes tidak sama seperti cenobil).

ini ditambah dengan spekulasi tidak berasas yang menakutkan ramai org termasuk di Malaysia.

memang tindakan pihak tidak bertanggungjawab menyebarkan SMS adalah sgt keji kerna menimbulkan panik sehingga ada yang call agensi nuklear malaysia tanya mana nak beli tablet potassiun iodiod tersebut , katanya nak mkn utk elakkan radiasi dan sbgnya.
actually kalau ikut peraturan ia hanya boelh diberi pada pekerja diloji nuklear terbabit sahaja atas sebab tertentu atau org yg mungkin berada terlalu hampir dgn kwsn incident.pjg if nak explain mengenai bagaimana tablet tersebut
berfungi. :)

btw, ia hanyalah sedikit explanation dari saya yang mengetahui sedikit sebanyak.
:)

aza ni berkata...

salam catz
rupa you ingatkan pda jiran saya di kkb, saya panggil kak rozi..dia pakar tenaga atom..ex SSP.lama tak balik KKB.anyway teimaksih atas penerangan yang jelas.
tumpang lalu MSOM, ya.

MSOM berkata...

Azani, dan Catz
Sejujurnya saya pun masih kabur tentang apa yang berlaku di Fukushima.
Akhbar2 kita hari ini membicarakan hal ini
Namun saya pun masih keliru.
Kilang biskut pun saya belum tengok
Inikan pula loji nuklear.

Catz,
Catz memang hebat,
daripada penjelasan Catz
Kini saya dapat mengetahui secara lebih jelas berbanding sebelum ini.

Kenapa wartawan-wartawan itu menyamakannya dengan tragedi Chernobyl? Mungkin mereka pun ada agenda sendiri.

Sekurang2nya akan lakulah tablet anti radiasi.

MSOM berkata...

Azani
Mungkin Catz ini juga seorang pakar Nuklear...?

catz berkata...

hahha.
FYI,
tablet tu tiada dijual dipasaran ya.
:)

cenobil is diferent. the reactor itu mmg meletop siap core dia terdedah. debu/cloud radiation mmg jelas siap berpusing, berlegar ke merata tempat di donia ini, so itu mmg incident tahap 7. dan kemalangan itu adalah atas kecuaian manusia.

:)

di Fukushima, kalau tgk news now radiation dah sampai tokyo (terletak hampir 300km dari fukushima daiichi)tapi masih tahap rendah. and the best way duduk dalam rumah.

now angin mengala ke lautan pasifik, so radiation partikel ikut araf angin.buat masa sekarang tak mungkin ia samapi ke malaysia.
harap org pt sulung termasuk emak saya tidak bimbang.
:)


di jepun ada 55 nuk power plant termasuk yang sudah tak beroperasi dan beroperasi. sy ttk latest update, di kwsn yang tak terlibat/tak terjejas, nuk power plaih berfungsi macam biasa.
:)

saya ke seminar on nuk power plant 2 minggu lalu. expert from canada present on nuk power plant yg derang dah bina di china, romania, korea, jepun etc.
they said, nuclear power plant is like a potato chips, we cant have one. we will have more than one.
:)