Isnin, 18 April 2011

MARI BELAJAR BAHASA JAWA

Pinjam daripada Goggle

Semalam kita bincang TATABAHASA. Aku dah iklan entri aku tu di Wall Facebook aku. Seorang kawang aku, Azhar Su dari Trengganu minta aku ajar bahasa Jowolah pulak.

Ok......
LOKASI PERBUALAN DI STESEN BAS PUDU RAYA (alamak, dah operasi ke belum?)
Seorang jejaka tampan bak Herman Tino, mendekati seorang makwe dari Batu Pahat, Sutirah namanya.

  • Mostar            : Assalamualaikum, Kabare wong Ayu? 
  • (Assalamualaikum, Apa khabar   orang cantik?)
  • Sutirah           : Kabare Waras Kang 
  • (Khabar baik bang)
  • Mostar            : Jenengku Mostar....jenengmu sopo   yo?               
  • (Namaku   Mostar, namamu siapa ya? 
  • Sutirah           : Jenengku Sutirah. 
  • (Nama saya Sutirah)
  • Mostar           : Kowey manggon ngendi? 
  • (Awak duduk di mana?)
  • Sutirah         : Aku manggon neng Kelang. 
  • (Saya duduk di Kelang)
  • Mostar          : Kowey asale songko negeri opo? 
  • (Awak berasal dari negeri mana?)
  • Sutirah          : Oh....aku...songko negri Njohorr 
  • (Oh...saya...dari negeri Johor)
  • Mostar           : NJohor neng ngendi? 
  • (Johor kat mana?)
  • Sutirah           : Njohor neng Parit Rojo 
  • (Johor di Parit Raja).
  • Mostar            : Oh Parit Rojo, aku pernah lungo kono. 
  • (Oh Parit Raja, saya pernah pergi ke sana)
  • Sutirah            : Kowey pulak songko ngendi? 
  • (Awak pulak dari mana?)
  • Mostar             : Aku songko Tanjung Karang. 
  • (Saya dari Tanjung Karang)
  • Sutirah             :......oh.....adoh jugak yo
  • (Oh...jauh juga ya...)
  • Mostar              : Kowey wis mangan opo urong? 
  • (Awak dah makan ke belum?)
  • Sutirah             : Urong... 
  • (Belum)
  • Mostar              : Lek ngono tak blonjo...yukk 
  • (Kalau begitu aku belanja...jom...)
Cukup....cukup......Terkehel lidah nanti....ni jawa versi PONOROGO tau. Kalau Jowo Kulonan lain pulak kang.....!

7 ulasan:

NoorGie berkata...

hehehehehehe...
Msom..teringat masa mula2 kawen ngan en hubby 8 tahun yg lalu....Arwah Nyai dia mmg speaking JOWO ngan saya..maka terkulat-kulatlah orang Terengganu ni..bila dengar bahasa yang sangat2 asing tu..hahaha...tapi sekarang ni boleh la faham sikit2..

mak encik | SZ berkata...

lain skit ek cikgu...

klu "songko" tu saya guna "seko" ...

MSOM berkata...

Norgie,
Speaking jawalah sikit, kami nak tgok ni

MSOM berkata...

SZ,
Ya Seko tu sama dgn Songko
Ni sleng PONOROGO.
Kat Batu Pahat ramai juga yg guna SEKO terutama orang Rengit.

Siti Indrawati berkata...

heehhe bestnya cikgu ajar bahasa jawa hari ni,atuk belah mak saya jawa,nenek pulak bugis tp bahasa jawa kurang faham,banyak faham bahasa bugis,kalu nenek ckp bugis saya bals jugak bahasa bugis tp kadang2 nenek ckp bugis saya balas melayu..dah kawen ngn org jawa barulah faham tp nak sebut tu masih liat lidah hehehe..

MSOM berkata...

Siti Indrawati
Kamik semuak nak belajak bahasak Bugislah pulak

Tolong buat TUTORIALNYA ya....dalam entri Siti Indrawati nanti.

Makan Burasak i Pontian memang sedap!

TiranaAduka berkata...

salam sahabt
Monggo mampir nang blogku.