MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Sabtu, 14 Mei 2011

AKTIVITI BARU HUJUNG MINGGU

Lemah semangat aku semalam...kusangkakan blog ini dah nak ditamatkan. Sampailah aku kembali rujuk
kat BLOG LAMA aku, yang sudah sekian lama aku tak jengok dan endahkan.


Sehinggalah sebab tak boleh berblog, maka aku teringat kebun, termasuklah kebun Midah ni...


Kebun ni, pusaka daripada ayah Midah, Allahyarham Hj Ali . Midah kongsi kebun ni dengan kakaknya
Pn Aton yang kini duduk di Pt Raja. Dah lama kami biarkan kebun ni semak, sampaile
sawit pun melawas tak nak berbuah . Mulai bulan lepas, kami mula menjaga elok-elok. Racun segala
rumput, senduduk,leban dan sendayan yang ada.   

Pagi tadi, aku gagahkan diri ke Peladang Seri Medan. Beli baja jenis baru ni. Apa ntah nama dia.
Adalah lapan kampit. Nasib baik terjumpa seorang bapak anak murid aku, dia terus hantar baja ni sampai
ke dalam kebun Midah ni.  

Kan dah bersih Misdan yang meracunnya. Aku mana kuat nak angkat tong racun tu?

Apabila dah bersih...
Nyamuk-nyamuk pun dah lari. Dua bulan lepas, tempat babi hutan bergusti kat sini....

Aku call Misdan, 15 MINIT dah sampai...cepat betul!, pada hal aku tak berjanji pun. Masa tu pun dah pukul
11.00 tengah hari. Anak Misdan ni ramai. Ada 7 orang. Jadi duit sawit Midah ni kena bagi-bagilah sikit.
Kalau aku yang petik, aku yang racun, kaya sangat nanti Midah....dan aku hehehehe
Aku ni alergiknya....takut dengan ular tedung. Kat kebun Midah ni banyak ular tu.

 Tanpa buang masa Misdan teruskan kerjanya. Aku bagi gaji dulu sebelum dia memulakan tugasnya.
Bab duit mesti cepat....~!

Ok bye bye Misdan....Pn Hamsaton kat Parit Raja tu. Jangan risau, Juga En Isa biras aku.
Lepas ni hasil akan meningkat. Bulan September nanti kena baja lagi. Kerana kata pihak
Peladang, kebun Sawit ni kena baja setahun tiga kali! Ini tidak ambik hasilnya sampai pokok tu  kurus kering. 

Bulan depan, aku nak tengok kebun aku pulak, pusaka daripada ayahandaku. Entah dah jadi hutan belantara agaknya. Khabarnya kalau orang lalu di situ, mereka memecut motosikal kerana takut disondol lembu pendek yang berkeliaran di situ.....

10 ulasan:

Sz berkata...

saya saspen juga dengan masalah blogspot tu cikgu matsom...
habis dah komen2 sebelum tu dah hilang...

zaman sekarang, banyak kerja2 kebun boleh sub kan...kita tunggu hasil je nanti...eeheheh

Mama Janet berkata...

MS..kalau n buruh Indon dia ambik upah satu beg rm5 je, tapi cara dia membaca ditabur2 dr jauh.kalau org kita dia akan tabur baja keliling pokok.

MAT SOM berkata...

SZ
Ya memang saspen habis...
Ingatkan blog dah kena SITA dek PEMANTAU BLOG. Rupa2nya masalah sedunia.

MAT SOM berkata...

Sdra M tu pun mintak harga RM 5. Dgn penjelasan Mama Janet tu maknanya Mama Janet mahir bab-bab kebun sawit ni. Saya ni baru nak berjinak-jinak dgn kebun yg dah lama terbiar ni. Sampai pilih baja pun tak tau mana yg bagus.

AZANI berkata...

berbakti pada tanah,cikgu, beroleh hasil , juga keluarkan peluh...,

MAT SOM berkata...

Setakat ni belum keluar peluh lagi Azani.

Mama Miraki berkata...

Mama janet memang arif bab jadi mandor kebun sawit ni....hehehehehe

MAT SOM berkata...

Ohhh..macam tu. Patutlah hari tu ada yg masuk rumah ikut tingkap.

~ Mummy Gee ~ berkata...

MSom, klu nak tanya perkara berkaitan ngan klapa sawit ni rujuk kat MJanet je, harga pasaran sawit semua dalam kepala je., harga pasaran burh sawit pun dalam keala gak, berapa upah petik, berapa upah bajja, upah menebas, meracun dll.. sawit kena petik setiap 3 minggu sekali, klu org x petik lagi dia akan remind...

MAT SOM berkata...

Mesti Mama Janet ada elaun khas spt:

Klim Perjalanan ke kebun
Elaun Mandur
Elaun Pengurus Ladang

Pasaran hadapan Sawit pun dia mesti tau, boleh tak naik hingga RM 1000 satu tan agaknya tahun 2012 nanti?