MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Jumaat, 28 Oktober 2011

SATU PETANG YANG MALANG

Selepas sembahyang Jumaat, aku ke kedai Gemuk di Taman Bintang. Beli baja sawit. Kebun isteri aku tu dah sepatutnya dibaja. Sampai di kedai Gemuk, Gemuk memberi penerangan tentang jenis-jenis baja.


"Lu mesti baja sekurang-kurang mau ampat bulan sekali. Satu ekar mau tiga kampit, baru buah sawit lu boleh manyak"


Selalunya aku beli di Peladang Seri Medan. Oleh sebab minggu ni busy sangat, walaupun cuti panjang. Aku belilah dengan Gemuk yang cuma lima minit dari rumah aku.


Gemuk pun hantar orangnya, seorang driver. Lim namanya.


20 minit, sampai di kebun itu, Lim pun turunkan baja-baja tu. Aku ikut sekali naik lori kerana senang nak tunjukkan jalan ke sana.   


Tiba-tiba apabila nak balik, tayar lori sudah terbenam di tanah. Berpusing-pusing. Lim sudah panik. Aku pun rasa dah cemas. Kilat mula menyambar dan hujan pulak turun dengan lebat sekali.


Semakin tayar berpusing, semakin terbenam. Habis sudah kayu, pokok dibuat alas. Tapi tak boleh lepas juga. Aku dah gabrah. Call sana, call sini. Tanya tauke yang ada JCB di seluruh Seri Medan. Kebanyakkannya out station. Tengah kerja di sana-sini.


Aku call Gemuk. Gemuk cakap suruh Lim tidur di lori malam ini dengan aku. Gila ke apa Gemuk ni? Hujan terus mencurah dengan dentuman guruh. Aku dah sakit semua badan. Kejap ambil cangkul, batu kerikil, papan dan entah apa-apa.


Setelah  tiga jam bersusah payah, Gemuk menghantar JCB khas dari Pt Sulong. Aku pun dah habis upaya. Dah call semua orang yang aku kenal...Nak tarik lori tu sampai melepasi bukit tu pun memakan masa 25 minit! 


Akhirnya masalah settle. Tetapi datang satu petaka lagi. Dalam perjalanan balik, JCB tu boleh tergelincir separuh di jalan tar, separuh dah senget ke parit......Jalan tu memang sempit. Tebing jalan tu runtuh!


Setelah dada berdegap-degup akhirnya masalah kedua ini selesai hampir setengah jam juga.


"Cikgu....ayo.....pasal apa kita tak ada ong hari ni?"


" Semua itu kerana aku beli baja Gemuk!"


"Jangan cakap itu macam.......Ini sudah nasib ma.....!"


Lepas Isyak ni aku nak tidur, penatnya tidak terkata....... 

2 ulasan:

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Hmmmm..... kasihannn... T ___ T.

Mama Miraki berkata...

aduh Msom....kasihan ada..kelakar pun ada baca n3 ni....terbanyang camana keadaan lori ngan JCB tu....hehehhe...gitulah mencari rezeki kan....