Sabtu, 7 Januari 2012

SABTU YANG INDAH

Setelah tiga hari bekerja, tiba lagi saat indah, bercuti, bangun tidur, lepas subuh anak-anak bujang ini mengajak aku memancing. Lokasi sebuah desa di Seri Medan, Sejagong. Dah setahun lebih tak ke sini.

Sesi bergambar di kawasan lapang nan membiru, sebelah depan kami bergambar ini, merupakan lebuh raya utara selatan antara Pagoh dengan Yong Peng.

  
 Muka aku nampak eksyen pulak, anak aku cakap, ayah ni skema sangat, macamana ikan nak makan pancing 
 Gaya memancing bocah cilik

Nampak kelibat empat ekor haruan di bawah ikan-ikan kecil ini. Satu ekor dah terkena, tetapi kemudian terlepas...! Irfan kempunan lagi.
 Dah tengah hari, panas pulak tu, baliklah, kena lalu terowong ni, terowong Sejagong.
 Janganlah gempa bumi, kami tengah lalu ni
Di simpang Pt No 4, Pt Jayus, menuju ke Sejagong ni dah ada warung, makanlah kami nasi sampai kenyang. Tiga orang RM 12.00 Gambar ni menunjukkan juga tempat menjual kelapa sawit bagi penduduk Sejagong dan Pt No 4, Pt No 3, Pt Jayus.


Sekian...pagi ini....saja nak mengisi masa lapang dan hilangkan stress dan melihat keindahan langit ciptaan Allah.

24 ulasan:

YIN-WONG KHOO LAI berkata...

Rong minggu meneh...cuti royo cino seminggu. Yessssssssss.

Mama Janet berkata...

maisuk kue ra pasaran reng solong yo.aku lungo..entok tuku biji ranti sekilo.akeh wong ngedol ubi kayu.yo.Aku tuku jugak arek tak godok sesuk esuk.Paskui sarapan warung Abas mangan nasi goreng ayam.Pande yo dae masak, enak.

cinnamon.com berkata...

wah,bahasa apa ni?..bestnya memancing..ingat masa dulu2 kat kmpung..memancing kat kolam kat sini tak real..

Ayah macam anak je..gurau ye..

Mama Miraki berkata...

tulah MS...lain kali ambik gambo sengih sikit cam yin Wong kulai tu....jangan skema sangat ehhhh...hehehehhehe...pandai anak MS tu....

IMANSHAH berkata...

suka tengok anak beranak

MAT SOM berkata...

Royo Cino Kang Bhreyn arep miber/mabur lungo Sabah opo Sarawak eneh yo?

MAT SOM berkata...

Mama Janet
Biji ranti kok sampek sekilo opo ora blokek? Aku kok ora iso mangan biji ranti, godong ranti yo aku sukak.

Ubi godokee digambar dilebokne eneng blog mu yo.

Abas tu dah mintak KOPI RADIX dah empat hari dah, tetapi syarikat HPA dah kekurangan Kopi ITU, AGAKNYA DIHABISKAN OLEH ORANG2 kEDAH KUT. jADI AKU TAK DAPAT HANTARLAH.

MAT SOM berkata...

CINNAMON NI MESTI ORANG UTARA? ITU SEMUA ORANG jowo SEDARA dan SUKU SAKAT Abon DUTA PRODUK Kicap Jalen.

Kalau di utara, kat sawah2 tu banyak ikan keli, haruan, sepat, puyu agaknya?

MAT SOM berkata...

Mama Miraki
Nak kena pergi kusus sengih dan senyum, WKL lain, dia orang seni yg mulus.

MAT SOM berkata...

Cikgu Imanshah
Akan sampai masanya Imanshah beranak-pinak
Boleh ajak berjalan dsb macam saya ni ha...Semoga cepat bertemu jodoh

Mama Miraki berkata...

jangan lupa pesan kat Abas kasi repair sambal kicap dia ehh....masinn pedas giler.....hehehhehe

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Kaget aku.. taraku salah blog wong indon loh mangke?

Aku ki tgh mumet, kenopo la netbook aku ki ora keno arep "sign in" nang blogger dot com. Jerene salah'he Mozilla Firefox.. wes tak betul2ne kok jek ora keno.. wes gendeng agak'e netbookku iki, arek jalok duit meneh agak'e.. leceh ki sampek nyilih PC'ne lanangku pasal arep ninggal'ne komen nang kene.

MAT SOM berkata...

Ok akansaya sampaikan salam Puan Miraki itu kpdnya, jika sya bertemu dgnnya. Mesti dia sengih2, senyum kambing jika kita membuat teguran.

Pada pendapatan saya, cili yg dipilih tu cili yang jenis pedasnya tak stabil.

MAT SOM berkata...

Sam
Kalok Mozila Firefox ora terimo
Apa kata Sam tukar kpd GOGGLE CROME?

Google Crome lebih laju tenan koyo jet.

TAIP DI GOOGLE...'DOWNLOAD GOOGLE CROME'

Dowwnload sampai folder keluar di Dekstop anda.

Wong Khoo Lai berkata...

Aku ki iso senyum karo konco tapi nek wong ora kenal raie aku garang/bengis. Murid aku pun delok aku garang tapi seng wes kenal komen seko bekas anak murid seng wes diajar karo bojo aku "Cikgu Bahrin ni kelakar tapi kalau kena rotan dia sakit giler".

Mama Janet berkata...

Ala MS ojo ler ngomong karo abas sambel kicape kui asin banget.Tapi mmng asin pun.Engko aku isen arek ngeteh gon dae neh.Mana tau dae perasan Gen2 oren ki anake Wak Omar dek bradek karo mama miraki.Engko dae ngomong mande2 wahe anake omar ngomen2 masakkan aku. hahaha

Cik Sibuk berkata...

salam kenal,

cakap jawa ke? saya tak reti..ayah saya reti lah..orang jawa muor..hehee

mak encik | SZ berkata...

rm12 untuk makan 3 orang sampai kenyang ... alhamdulillah, semoga murah rezeki tuan kedai tu ye ...

MAT SOM berkata...

Ok Mama Janet
Saya tak akan cakap yg sambalnya tu masin pedas banget.
Kalau Mama Miraki nak makan di situ, kena bawa sambal kicap sendiri, selesai masalah kan?

MAT SOM berkata...

WKL,
Asalkan isterinya itu kata abang Bahreyn baik sangat sudah sempurna hidup.

Cikgu Bahreyn ada lesen rotan, saya dah bertahun-tahun tak pukul murid.

MAT SOM berkata...

Cik Sibuk
Kesiannya anak jawa tak tau CAKAP JAWA?

Ramai ni orang Muo kat sini, jangan2 kerabat Cik Sibuk?

MAT SOM berkata...

SZ...KEDAI di HUJUNG KAMPUNG. Kira harga sama di pekan kecil juga rasanya. Minum air pun sirap saja bukan ais blended.

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Aku wes males arek mbetul'ne netbook aku.. wes jajal download google crome kok malah gendeng....hahaha... ra opo lah.. aku lek arek ngapdet blog, aku nunggu waey lanangku kerjo.

Sekali-sekala ckp jawa ni best plak.. kekekeke. Koncoku nang FB kangen karo aku (psl aku kan wes ora FB).. daey kangen bukan opo..ora ono "regu" arek omong jowo). Edan daey kaey.. wong glamer2 Uaaayuu kok lek ngapdate nang wall FB omong jowo. Peminat'te sampek orak phm.

MAT SOM berkata...

Jika pelbagai daya telah dibuat, dan ia tak boleh dibaiki, hantar sahaja
kepada doktor pakar, mungkin senang cerita, format balik.