Ahad, 18 Mac 2012

ANGKARA PENJUAL KARPET

Membaca berita penjual karpet menyelak kain hari ini sangat menyedihkan kita.
Mereka memancing kita dengan bayaran bulanan semurah RM 10. Sebenarnya apabila dikumpulkan harga karpet itu akan menjadi mahal berganda-ganda. Soalnya bukan saja harga, malah dibimbangi insiden penjual karpet mencabul pelanggan terus berlaku lagi.


Aku pernah melihat, penjual karpet ini tanpa dipelawa masuk, dia tiba-tiba saja sudah ada di ruang tamu rumah orang yang berhutang. Baru ada hutang seratus dua, mereka dah berlagak macam Along.


Maka tindakan yang mesti kita ambil, biarkan saja mereka mengetuk pintu atau memicit loceng rumah kita berkali-kali, usah sesekali dibelenggu hutang karpet. Lagi pun karpet kurang baik untuk kesihatan.

16 ulasan:

IMANSHAH berkata...

sama macam court mamoth...berganda2

mamawana berkata...

Sebab tu mamawana, rumah pintu gril selalu berkunci. kita tutup dgn langsir dia boleh selak langsir tu kat gril pintu.. geraaaammm tak suka tak suka....

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Rumah I pun tak pakai karpet... Ain elergi...

Mama Janet berkata...

MS..ayat2 biasa penjual karpet "ambik lah kak..baya rm10 boleh..rm20 boleh"

Mama Janet berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mama Janet berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
NoorGie berkata...

iye..pengalaman saya yg agak mengerikan dgn pnjual kapet ni, masa tu anak saya duk ngan pengasuh...dia main terjah je masuk umah pengasuh saya..anak saya tengah main2..tetiba je...dia dah jalan gi motor penjual karpet tu... [masa tu dia bru 2 tahun]..nasib la makcik pengasuh saya nampak...terus dia panggil anak saya semula....agaknya dia ajak anak saya ikut dia kot!

Mama Miraki berkata...

pakai je tikar mengkuang.....

Mat Som berkata...

Imanshah
Orang jawa panggil Court Mamort sebagai Cort Mumet (pening kepala)

Mat Som berkata...

Mamawana
Kalau mereka berani selak langsir tu memang bahaya
Takut selak2 yg lain pulak.

Mat Som berkata...

MM
Alegik bersin-bersin samalah dgn anak2 aku ni.

Mat Som berkata...

Mama Janet
Maklumlah mereka tu hensem2, kesian pulak tak beli.

Mat Som berkata...

Norgie
Alhamdulillah tak apa-apa
Kira pengasuh tu peka dengan keadaan.

Mat Som berkata...

Mama Miraki, mereka tu bukan saja jual karpet sekarang.

Mereka dah jual tikar buluh, rotan, jam berukir-ukir dan macam2 tu, bagaimanalah orang ramai tak teruja?

(Namun, ketiak tetap bau bacin.)

MaryaYusof berkata...

As salam Mat Som,

Tak semua rasanya macam tu sb mak sy selalu jg beli kat dorang ni... Ada yg betul2 ikhlas menjual brg.. Tp mmg kena selalu hati2, jgn mudah percaya kat org kan... Selalu juga pesan dgn mak mcm tu... hati org kita tak tahu... Ketiak bacin tu mmg sy setuju...kekekek.. uwek :P

Mat Som berkata...

Marya,
Macam org kita juga, ada yg baik, ada yg jahat. Dunia ni dah tua, semakin ramai yg jauh daripada agama.