Khamis, 19 April 2012

ADAKAH BETUL POLA PEMAKANAN KITA?

Apabila bertandang ke hospital, kita dapati orang kita ramai yang sakit dengan pakej yang lengkap.

Lalu kita tertanya-tanya, adakah pola pemakanan kita ini betul?

Piramid makanan memang cadangkan kita makan mengikut peratus yang diberi, tetapi kita langgar sahaja. Yang sepatutnya kita makan sedikit, kita makan sebanyak-banyaknya, dan begitulah sebaliknya.

Rasulullah ajar makan buah-buah dahulu sebelum makan yang lain, kita pula terbalik, ada pula pembasuh mulut selepas makan nasi?

Dalam majlis kenduri khasnya majlis perkahwinan, masakan kita dipenuhi dengan lemak, minyak, daging, sos, minuman berklorin, pewarna, perasa terlampau dan sebagainya.

Pola pemakanan kita sepatutnya bagaimana?:

  • Waktu pagi- Makan lebih banyak daripada makan tengah hari dan waktu malam sebab pagi tu biasanya kita hendak bekerja kuat. Kalau di kampung pada waktu pagi itulah mereka hendak memetik kelapa sawit, membanting tulang di tengah sawah. Jika kerja di pejabat, pagi itulah mereka memerlukan tenaga yang banyak untuk memerah otak dan sebagainya. Kalau dah kenyang, tidak adalah kakitangan yang mengular di kantin, sewaktu klien datang untuk berurusan dengan mereka. 
  • Makan tengah hari - Jika pagi tadi 100%, pinggan penuh, tengah hari ni pula kena makan kurang sikit. Tinggal 75% sahaja atau 3/4 pinggan. Sebab, kalau tengah hari makan banyak, ditakuti tertidur sewaktu sedang bertugas. Atau menyebabkan menguap di depan orang awam. Nanti orang ambil gambar, masukkan facebook, malulah kita, kerana dilihat seantero Malaysia. Maklumlah semua orang mahir upload gambar ke internet sekarang ni. Mana ada rahsia lagi. Kalau kerja kebun tak apalah juga, boleh tidur di bawah pokok.
  • Makan malam - Makan malamlah yang sepatutnya paling sedikit. Setengah pinggan pun cukup. Sebab, kita menuju untuk tidur. Jangan pula makan malam dah pukul 10.00 malam. Kita dah terlena, usus-usus dalam perut kita bekerja keras gedebak-gedebuk! Tu yang perut berbunyi mengkeriang-keriuk


Okeylah cukuplah setakat ini untuk malam ini. Jumpa lagi.....!



2 ulasan:

mak encik | SZ berkata...

salam cikgu MS,

orang kita kat sini byk kes meninggal dunia sbb pemakanan ... terlebih makan ...

slalu dengar orang kata
orang negara lain mati kelaparan/kebuluran tapi orang negara kita mati kekenyangan

;)

ciK LyndaWawa berkata...

saya nak diet......=]