Selasa, 15 Mei 2012

TEKS UCAPAN HARI GURU 2012 - WAKIL PELAJAR/MURID

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh....


Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha, En Ali Bin Sarmin, Guru Besar SK Seri Pasir, Yang Dihormati Yang Dipertua PIBG Tn Hj Yusof Bin Osman, barisan penolong kanan, guru-guru yang diraikan, warga kerja SK Seri Pasir dan rakan-rakan sekalian.


Alhamdulillah, marilah kita memanjatkan rasa syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan kurnia-Nya, maka dapatlah kita bersama-sama pada hari ini, menyambut Hari Guru Tahun 2012 ini.


Tanggal 16 Mei setiap tahun merupakan Hari Guru. Tema Hari Guru pada tahun ini ialah
'GURU INOVATIF MELONJAKKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA'. Tema ini adalah tepat sekali berdasarkan peranan guru dalam mendidik anak bangsa ke arah melahirkan modal insan yang berketerampilan untuk membawa negara kita ke arah negara maju pada tahun 2020 nanti.


Guru-guru dan rakan-rakan yang dikasihi,


Setiap insan di dunia ini belajar daripada seorang guru. Tanpa guru kita tidak akan boleh membaca, menulis dan menguasai ilmu. Guru ibarat lampu yang menerangi kegelapan malam. Guru ialah insan yang mesti kita hormati selepas ibu bapa kita. Menghormati dan mematuhi arahan guru adalah sangat dituntut agar apa yang kita pelajari menjadi berkat dan dirahmati Illahi.


Rakan-rakan sekalian,


Marilah kita tanamkan tekad dan azam, untuk belajar bersungguh-sungguh bukan sahaja untuk diri kita dan ibu bapa kita, tetapi juga untuk guru-guru yang telah banyak berkorban masa, tenaga dan buah fikiran demi untuk kecemerlangan kita semua. Guru-guru kita akan berasa bangga jika kita berjaya, namun guru juga akan turut kecewa dan berdukacita seandainya kita gagal dalam pelajaran.


Pada kesempatan ini, saya mewakili pelajar-pelajar sekolah ini, mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru di SK Seri Pasir. Semoga guru-guru terus dianugerahi kekuatan dan ketabahan dalam mendidik kami.


Akhir kata, kami menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf, seandainya antara kami telah melakukan kesalahan dan kesilapan kepada guru-guru sama ada kami sedari atau tidak.
Pohon sirih pohon selasih
Tumbuh merimbun di hujung laman
Kalungan budi junjungan kasih
Menjadi kenangan sepanjang zaman

Sekian, wabillahitaufik wal hidayah, wassalamualaikum wbkh


Diadaftasi daripada blog SK JENGKA 12: Modified dan diubahsuai, sebab kesuntukan masa untuk memerah otak, murid berucap, cikgu juga yang kena sediakan, inilah jadinya. Sekolah rendah memang macam ni, dalam majlis ni pula saya juga kena jadi juruacaranya. Patut saya yang diraikan...hehehehehe.... 






Update: 9.00 malam 15 hb Mei 2012. Lokasi Pt Sulong. Last minute orang ramai membeli hadiah untuk guru-guru menyebabkan pekan kecil ini sesak dengan kenderaan. Kedai-kedai hadiah dan alat tulis dipenuhi orang hinggakan suasana bak malam hari raya Aidilfitri.

6 ulasan:

Unknown berkata...

wah.. seb baik bro ingatkan.. kalau tak, saya langsung tak ingat hari guru ni.. :)

RHI berkata...

selamat hari guru buat semua guru2, jasa mereka sangat besar dlm kehidupan kita

Kayu Manis berkata...

SELAMAT HARI GURU BUAT GURU MAT SOM..DAN SEKALIAN GURU-GURU YG ADA KAT BUMI ALLAH NI.

Mat Som Sadona berkata...

Sampai hati Boni tak ingat jasa cikgu2 Boni...

Mat Som Sadona berkata...

Beitulah Yatie, semua kita sebenarnya cikgu. Kalau ada anak, kita pun jadi cikgu juga.

Mat Som Sadona berkata...

Tkasih Cinnamon....!