MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Jumaat, 8 Jun 2012

MANDI DI PANTAI MENGUNDANG MAUT



Menyaksikan sendiri ombak mengganas di pantai barat Semenanjung Malaysia dalam dua tiga hari yang lepas, terfikir di dalam hati adalah tidak selamat lagi membawa anak-anak bermandi-manda di tepi pantai.


Tiga hari yang lalu pekerja kontrak Mathavanan 24 tahun, mati lemas di Pantai Klebang. Dan semalam di Georgetown Muaz Munawir 16 tahun, mati lemas di Pantai Kerachut Teluk Bahang.


Jika sebelum ini Pantai Timur Semenanjung menyaksikan lebih banyak kematian terutama setiap kali cuti sekolah dan cuti hujung minggu, dalam minggu ini nampaknya pantai barat kita turut bergelora demikian dahsyatnya.


Cadangan aku jika anak nak mandi sangat, elok saja dibawa ke taman tema air yang banyak terdapat di merata tempat di tanah air kita ini. Keluarlah duit sikit, yang penting keselamatan mereka lebih terjamin. Kawasan itu pun ada penjaganya berbanding pantai.


Air terjun Sekayu pun dah memakan korban minggu ini. Selain itu air terjun juga terdedah dengan kencing tikus, kencing gajah, kencing manusia yang menjejaskan kesihatan!


Kesimpulannya, jangan bawak lagi anak mandi-manda di pantai. Kita tak mau lagi tengok berita Kanak-kanak Mati Lemas di Pantai ABCDE. Untuk menyedut angin pantai, tak apalah sambil bergambar sakan di sana, Mandi...Mandillah kamu di bilik penginapan atau swiming pool cukuplah.


Selalu aku tertanya-tanya kenapalah pantai di sebelah barat ni terutama di Johor ni, air laut dia keruh semacam?  

Tiada ulasan: