Jumaat, 30 November 2012

PALESTIN NEGARA PEMERHATI DI PBB

Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu mengesahkan status Palestin dinaik taraf PBB ke negara berstatus PEMERHATI , walaupun dibantah oleh Amerika Syarikat dan Israel.

Para perwakilan mendengar ucapan Presiden Mahmoud Abas


Rakyat Palestin di Tebing Barat meraikan berita gembira itu

Resolusi menaikkan status mereka dari "bukan ahli entiti pemerhati" kepada "negeri pemerhati ," kategori yang sama seperti Vatican, rakyat Palestin berharap akan menyediakan ruang yang baru dalam urusan mereka dengan Israel.

Pemimpin Palestin telah bekerja keras dengan barisan pemimpin dunia untuk menyiapkan draf rasmi, mendaftar sokongan negara-negara Eropah seperti Perancis dan Sepanyol.


138 perwakilan mengundi Palestin, sembilan menentang dan 41 berkecuali, termasuk Jerman.


Presiden Mahmoud Abbas berkata apa yang terjadi merupakan satu simbolik, mewakili "peluang terakhir untuk menyelamatkan penyelesaian dua negara."Ia datang pada ketika konflik lapan hari yang tercetus antara Israel dan pejuang Hamas, di mana satu siri serangan udara dan pelancaran roket menarik perhatian antarabangsa dan mengancam kestabilan serantau.

"Kami ke sini bukan untuk mencari delegitimize negeri ditubuhkan tahun lalu, sebaliknya kita datang untuk mengesahkan kesahihan negeri yang kini perlu mencapai kemerdekaan, dan itulah Palestin," katanya.


Izzat Al-Rashq, ahli biro politik Hamas, menyambut baik keputusan tetapi membuat tuntutan yang mencerminkan keengganan Hamas mengiktiraf negara Israel.

"Kita perlu meletakkan ini dalam konteks biasa sebagai sebahagian daripada wawasan Negara Strategik berdasarkan hak dan prinsip kebangsaan tanpa menjejaskan walau seinci pun tanah dari tanah Palestin kita bermula dari Lautan ke sungai (Jordan)," katanya diposkan kepada laman Facebook beliau.


 

2 ulasan:

boni kacak berkata...

Allahuakbar.. ini merupakan kemenangan buat Palestin :)

Mat Som Sadona berkata...

Yg penting Palestin telah diiktiraf sebagai sebuah negara