Ahad, 2 Disember 2012

BULAN MADU DI ISTANA SADDAM

Sebahagian besar orang mungkin merasakan ia suatu yang mengerikan, tetapi Iraq menawarkan kepada orang-orang yang sedang berbulan madu untuk menghabiskan malam perkahwinannya di ranjang Saddam Hussein.

Ketika negara itu mula pulih daripada peperangan yang merosakkan industri pelancongan negara minyak itu, ruang bilik milik bekas diktator Iraq ditawarkan dengan harga 150 Pound semalam di istana presiden yang masih dalam tahap pengubahsuaian di bandar Hillah, sekitar 60 batu dari Baghdad.


"Kami berharap akan banyak orang yang berbulan madu di sini," kata pegawai pelancongan di bandar yang telah hancur kerana perang.


Dengan ruang gaya Rom, bilik mandi besar dan berlilin , istana itu mengujakan dan mengesankan kelebihan yang luar biasa, dan ada juga perkhidmatan kemewahan eksklusif ala diktator, yang telah digulingkan itu.



Terletak di tempat teratas di bukit buatan manusia yang menghidangkan pemandangan Euphrate, bangunan itu kelihatan sangat indah. Tab mandi pun telah dipindahkan yang diikuti oleh pencerobohan tentera sekutu pada tahun 2003. Hingga tahun 2005, tempat itu dipenuhi oleh pasukan AS, yang telah menulis pelbagai  kata-kata di permukaan batu yang ada di sana.


SAADAM HUSIN'S PALACE

Sekarang bangunan-bangunan yang dulu digunakan sebagai rumah bagi para tentera pengawal khas Saddam telah dikemaskini lagi dan menjadi ruang hotel mewah dengan televisyen skrin lebar dan katil dengan ukuran besar. Sekarang, bilik-bilik yang ada di istana itu akan diubah, dan perlu masa untuk mengubahsuainya.


"Saya telah berada di sini selama tiga tahun dan saya tak dapat memberitahu berapa jumlah bilik dan bilik mandi yang ada disini.;" Kata Abdul Satar Naji, pihak penjaga keselamatan istana itu.


Hussam Kadhim, 44, selaku pengurus, berharap bahawa jaraknya yang dekat dari Baghdad, dan juga bandar bersejarah Babylon, akan memikat para pelancong. Istana itu telah menarik seribu pelancong tempatan dalam sehari.


Mereka hanya membayar bayaran yang kecil untuk melihat-lihat bangunan itu dan berkelah di dataran dan kawasan istana. Ada satu daya tarikan tersendiri, iaitu kita boleh melihat wujudnya pokok kurma milik Saddam, yang dikelilingi oleh tembok konkrit, dan hanya Saddam yang boleh memakan buahnya ketika itu.

SAADAM HUSIN'S PALACE

"Saya tidak pernah membayangkan bahawa suatu hari Saddam akan pergi dan orang-orang boleh datang ke sini," kata Kadhim. "Pada masa itu sesiapa yang ke sini, mereka akan dipenjarakan."

Bagaimanapun rakyat Iraq mempunyai perasaan yang berbeza-beza terhadap tawaran bulan madu tersebut, 


 Saddam Husin mempunyai banyak istana, sedangkan rakyatnya menderita

"Saya rasa ini bukan perkara yang mudah bagi pasangan pengantin baru untuk tidur di katil milik orang yang sudah mati," Kata Khalid Al-Lizan, orang Iraq yang sebelum ini pergi ke Syria untuk berbulan madu.

Ketika negara itu beransur-ansur membuka kembali sektor pelancongannya, orang-orang asing mungkin akan tertarik datang ke sini. Kumpulan pelancong dari barat yang pertama datang sejak sirnanya Saddam Hussein telah melawat tapak-tapak bersejarah seperti Babylon, rumah dongeng, dan Taman Bergantung.


"Kami berharap para pelancong akan menyampaikan mesej positif kepada rakan-rakan, semasa mereka pulang ke negaranya nanti mereka akan menjelaskan bahawa keadaan Iraq adalah menarik," kata Abdul Zahra Al-Telagani, seorang jurucakap kementerian pelancongan.


Beberapa barang milik Saddam disimpan di Muzium Nasional Baghdad, yang hanya sempat dibuka pada bulan Februari yang lampau kerana kes kecurian beberapa hari sejak pencerobohan AS. Namun, barang-barang tersebut belum dipamerkan.


Kerajaan Iraq masih berkeinginan untuk mengenang Saddam, ini dibuktikan ketika kerajaan berniat membuka sebuah muzium yang mempamerkan senjata-senjata, patung-patung, lukisan, perabot, dan artifak milik bekas pemimpin Iraq tersebut.


Kebanyakan warga Iraq hidup sederhana, khususnya selama 12 tahun terakhir setelah sekatan PBB. Dalam suatu tempat yang tertutup, tentera AS termasuk melihat tumpukan mata Wang Amerika, bernilai lebih dari 650 juta Dolar.



HARI-HARI TERAKHIR SEORANG DIKTATOR

"Satu daripada kami sedang mencari gergaji rantai di tempat itu, dan memindahkan sebuah konkrit, dan menarik keluar sebuah beg besi, dan di situ ada seperti ada wang Dollar baru. Dan dalam setiap beg ada empat juta Dolar. Dan dia mencari satu demi satu, lagi dan lagi., "Kapten Ballanco mengatakan.Pada keseluruhannya, para tentera itu telah menemui lebih dari 650 juta Dolar. 

9 ulasan:

boni kacak berkata...

agak mengerikan dan menakutkan pulak nak berhoneymoon kat sana..hehehe

Unknown berkata...

As salam wbt cikgu yang baik hati,

Teringin juga nak pergi, sekadar nak melihat dan menginsafi walaupun hebat bagaimana pun seseorang manusia/tamadun/peradaban itu tidak akan kekal selamanya...

Sungguh pun dia digelar diktator tapi saya pernah terbaca kisah hari2 terakhir Saddam Hussien yang sangat menyedihkan... Moga ALAH cucuri rahmat atas ruhnya... walau siapa pun dia, dia tetap saudara seagama kita :'(

Mat Som Sadona berkata...

Mungkin Boni terbayang wajah Saddam
yg mati digantung musuh-musuhnya

Mat Som Sadona berkata...

Marya

Jasa Saddam memang banyak,

Lalu saya teringat akan Ayat Quran yang bermaksud:

"Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya." (QS. Al Isra, 17 : 16)

Pida berkata...

Saddam ni ada baiknya. At least dia pengikut sunnah.

Mat Som Sadona berkata...

Benar Pida.

Iran yg digembar-gemburkan hebat itu teryata menyebelahi Bashar Al-Asad dan bertangungjawab atas kematian 40 000 rakyat Syria.

Saddam sekurang-kurangnya telah menyerang Israel dan merobohkan khurafat bahawa Israel terlalu kebal.

lynmunir berkata...

bONI kACAK...HUH...DAN MENGIDAM NAK BERHONEY MOON KAN SINI TUUUU :-)

Mat Som Sadona berkata...

Honeymoon taraf raja-raja Lina, sape tak nak...resort2 kat PD apa ada klas? hehehehe

Mat Som Sadona berkata...

Tkasih dan silakan saja
Saya gembira sekali kalian
berkongsi informasi di sini