MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Ahad, 24 Februari 2013

INTISARI CERAMAH USTAZ AZHAR IDRUS 23 FEBRUARI



Kredit kepada saudara Akhi Akmal.


Kuliyah Ustaz Azhar Idrus di Masjid lama Gopeng, Perak malam SEMALAM..23/2/2013

1- Manusia berasal dari air mani kecuali Nabi Adam,
Nabi Isa, dan Siti Hawa. air mani ni benda yang di benci
bila ditengok. tapi apa yang orang benci itu lah diri kita sebenarnya.. Jd, tidak perlu kita berasa sombong, bongkak dan angkuh (samada dengan Allah atau dengan makluk).

2- Kalau kita tidak tahu perkara sebenar, jangan kita kondem (bantah @ kutuk dsb).. belajar dulu baru kita tahu..tanya dulu Ulama2, jangan terus kata tidak boleh..

3- Sebab kita malas mari belajar ilmu agama, malas pergi surau masjid sebab tidak dapat duit..

4- Orang tidak marah pun mu hendak tengok tv 24 jam, tapi biar pada waktu nya.. ni tidak, time (masa) maghrib hingga isyak time itu lah dia duduk tengok tv.. orang lain duduk pergi surau blajar ilmu agama, kita belajar dengan tv..

5- Cari duit tidak salah..carilah sampai 3 billion sekali pun.. tapi ilmu akhirat jangan tinggal.. nanti kita jahil, bila kita jahil sembahyang kita tidak betul.. bila sembahyang tidak betul, semua ibadat jadi rosak, sia-sia..

6- Agama Islam tidak larang pun mu hendak jadi kaya, masalahnya cari duit sahaja, akhirat tidak cari. yang ini lah orang yang kena tipu oleh dunia..

7- “Jika telah diletakkan jenazah untuk diusung di leher mereka, jika Jenazah orang soleh maka ia (ruh nya) berkata : percepatlah..!, jika bukan orang baik maka ia berkata : wahai celakalah tubuh, ke mana mereka akan membawa tubuh ini..!, suara itu di dengar oleh segala sesuatu kecuali manusia, jika manusia mendengarnya ia akan roboh pengsan/wafat” (Shahih Bukhari).

8- Jadi modal yang paling berharga sekali yang kita ada ialah NYAWA YANG DIKANDUNG BADAN SEKARANG.. Jadi balas lah jasa Allah dengan tolong agama Allah.. Jangan tunggu hendak mati baru hendak tolong agama Allah, baru hendak kenal Allah..

9- Dunia ialah apa yang kita ada skrg..cari dunia tidak salah, yang salah pegang dunia dalam hati sampai lupa akhirat.

10- Macam sudah Allah bagi kepada kita, degree, kahwin, dapat anak, dapat rumah, dapat kereta.. Itu nikmat Allah bagi kepada kita supaya kita tidak lupa pada Dia.. tapi ramai manusia bila makin banyak dapat nikmat Allah, makin lupa ia pada Allah. (Nauzubillah).

11-Tidak ada sesiapa pun yang boleh tolong kita dalam kubur.. biar dia menteri 7 benua sekali pun, bila amal soleh tidak ada, tidak siapa boleh tolong.

12- Raja mana sekali pun tidak dapat jawab soalan dalam kubur, turut kena pukul oleh malaikat.. biar kita gagal SPM di dunia, jangan kita gagal Soalan Padang Masyar (SPM) dalam akhirat nanti.

13- Kita ni milik Allah, pada Dia jua kita kembali.. oksigen ni milik Allah, bukan milik TLDM, bukan milik Menteri Pertanian, tapi milik Allah, jadi
wajib kita tunduk pada Allah..jangan sombong..

14- Islam tidak suruh pun jadi ustaz, jadi ulamak, belajar agama sampai tidak balik rumah.. belajar sekejap sahaja antara Maghrib dengan Isyak sahaja.. betulkan bacaan Al Fatihah,salah Fatihah tidak sah solat.. tapi sekejap pun, manusia tidak mahu mari jugak.. betapa sombongnya
manusia..

15- Kalau seruan pejabat, sanggup pergi awal, hujan sekalipun rela pergi..sebab takut punch card lambat.. kekgi (nanti) bos marah.. bila seruan masjid, tunggu pencen baru nak mari..

16- Air mani tidak ada dah, baru nak mari belajar.. haid habis dah, baru nak mari dengar..

17- Tadika 2 tahun, sekolah rendah 6 tahun, sekolah menengah 5 tahun..13 tahun sudah cari dunia, tapi akhirat setahun pun tak sampai..

18- Time mati baru cari tok imam kat masjid, mengapa tidak cari kontarkator projek aja.. Mengapa tidak panggil reffree nya mari sembahyang mayat..time hidup tidak kenal surau, pergi main bola sokmo..bila mati, cari set
masjid..

19- Hidup kita ni jangan jadi seperti channel TV..mula2 diawal pagi, dengan bacaan Al-Quran, tapi pertengahan ada joget, nyanyi, cerita seksi.. Selepas itu tengah malam ada bacaan Al-Quran..kita pun macam itu juga lah...
baru dilahirkan, orang azan.. Tapi pertengahan hidup lawan Allah, lawan Ulama, kutuk Ustaz. bila mati, suruh orang baca talkin...

wallahualam..

  Di khabarkan hampir 20 ribu yang hadir ke Kuliah Ustaz Azhar Idrus (UAI) malam tadi.

Kebanyankkan duduk bersila di atas tanah sahaja. Allahuakbar manisnya iman.

Share lah banyak2 gambar yang tidak boleh masuk surat khabar ini ya.

3 ulasan:

umi alya berkata...

adoiiiiiiiii peritnya rasa, hihihi..

tk atas pengkongsian ini, insya allah akan sentiasa dijadikan pedoman, insya allah..

Knor berkata...

suami kak mmg tak mis pergi...

jauh2 kat kl ni..sampai aje..mmg saki2 badan dia..sbb 3 jam dgr ceramah UAI..tak boleh gerak2 ramai sgt org..

Knor berkata...

SAKIT2 BADAN..:)