Isnin, 20 Mei 2013

HILANGNYA SEORANG SAHABAT

Pagi Sabtu itu (18 Mei 2013) aku cuba meninjau jambatan baru yang menghubungkan Parit Sulong dengan Seri Medan Barat. Jambatan ini terletak di Kangkar Merlimau, Kolam Air dan jambatan ini dapat memendekkan perjalanan ke Kampung Pt Laman di Seri Medan.

Di belakang bukit tu antara tempat yang pernah menjadi lokasi penggambaran filem Puteri Gunung Ledang. M.Nasir dan krew-krewnya pernah berkampung di situ...

Untuk menyenangkan pergerakan, aku cuma mengambil gambar dengan telefon bimbit usang ini...
 
Selepas itu, aku berehat di rumah, sambil membaca buku yang aku pinjam dari perpustakaan, DIET PENYEMBUH AJAIB, Makanan Untuk Pencegahan dan Penyembuhan karangan George D. Pamplona- Roger. Rasanya sekarang aku terlalu banyak minum manis-manis...dan ini tidak baik untuk kesihatan..

Baru dua muka surat yang dapat kubaca, tiba-tiba aku menerima panggilan telefon dari Zulkeflee Rahmat, Hj Kassim Toiman, meninggal dunia sebentar tadi. Dalam pukul 11.00 pagi.

Bagi pelajar-pelajar yang pernah belajar di SMK Datuk Bentara Luar dan SMK Penghulu Saad, nama Cikgu itu sudah tidak perlu diperkenalkan lagi.

Terasa dunia ini gelap kembali. Sepanjang empat tahun aku bersama Tn Hj Kassim di SMK Penghulu Saad, banyak kenangan dengannya. Setiap kali makan di mana-mana, dia akan membayar dengan segera. Teman-teman tetap tidak dapat membelanjanya makan sampailah akhir hayatnya.  


 Gambar kenangan lama....Hj Kassim dalam bulatan. Aku berdiri paling tepi ( yang tunduk tu)

Masing-masing bertanya Hj Kasssim sakit apa? Aku tidak dapat jawapan yang pasti. Allah lebih menyayanginya.

1 ulasan:

Aimacomel berkata...

Al fatihah. moga arwah tenang di sana,