Sabtu, 18 Mei 2013

TIPS ELAKKAN ANAK ANDA DARIPADA MENJADI MANGSA CULIK.

Pesanan Polis Pahang:



Rentetan daripada beberapa kes kejadian culik kanak-kanak yang berlaku sejak akhir-akhir ini, Polis Pahang sisipkan beberapa tips-tips bagi mengelakkan anak anda daripada menjadi mangsa kejadian culik :


1) Katakan TIDAK!!
Kebiasaannya, orang yang tidak dikenali akan mengambil kesempatan dengan menghulurkan gula-gula dan hadiah atau mereka-reka cerita untuk menarik perhatian kanak-kanak. Nasihatkan anak anda untuk katakan tidak atau tolong jangan ganggu saya dan tinggalkan tempat itu secepat mungkin. Jangan mengambil apa-apa daripada orang yang tidak dikenali tanpa kebenaran ibu bapa.


2) Nombor Telefon
Pastikan anak anda menghafal nombor-nombor penting seperti nombor telefon rumah / nombor telefon bimbit anda. Ini dapat membantu sekiranya anak ini hilang atau terpisah daripada keluarga.


3) Pakai Pakaian Berwarna Cerah
Pakaikan pakaian yang berwarna cerah atau yang senang dikenali oleh ibu bapa. Ini akan memudahkan anda mencari mereka ketika berada di tengah-tengah kelompok orang ramai terutamanya di pusat membeli belah. Warna yang dicadangkan adalah warna terang seperti oren, merah, kuning dan sebagainya.


4) Jerit Untuk Minta Bantuan
Ajar anak anda sekiranya ada orang menariknya menaiki kereta atau memasuki bangunan secara paksa, jeritlah sekuat hati; “tolong! Saya tidak kenal orang ini!” penculik tidak dapat bertindak sekiranya ramai orang yang memerhati.


5) Sentiasa Berteman
Keselamatan kita lebih terjamin sekiranya kita didampingi teman atau sekumpulan rakan-rakan. Orang yang tidak dikenali suka menghampiri kanak-kanak yang berseorangan. Jadi, jangan biarkan anak anda tanpa ditemani sesiapa. Ibu bapa, kakak, abang atau kawan-kawan boleh dijadikan teman (buddy).


Baca kisah cubaan culik yang gagal di Trengganu semalam

1 ulasan:

Unknown berkata...

kes jenayah memang menjadi-jadi kat negara kita sekarang ni. Terutama yg melibatkan budak2 kecil ni. Dah tentu la budak2 ni memang tak mampu nak pertahankan diri dari diserang