Khamis, 23 Mei 2013

TOLONGLAH DENGARI RAYUAN SAUDARAMU DARI SYIRIA



Hidayatullah.com melaporkan - Wakil Ketua Rabitah Ulama Syria Syeikh Usamah Abdulkarim Ar-Rifa'i semalam muncul dalam sebuah rakaman video di jejaring sosial YouTube di atas.

Dalam video berdurasi kira-kira 8.5 minit itu, beliau menyeru kepada seluruh Muslimin di manapun berada. Menegur bangsa Arab untuk bergerak dan tidak berdiam diri menyaksikan musibah besar yang sedang menimpa saudara-saudaranya di Syria.


Beliau juga menyeru umat Islam di seluruh dunia, untuk menggerakkan masyarakatnya siang dan malam, untuk beramai-ramai menghulurkan tangan mencegah kemungkaran di Syria daripada berlanjutan.Secara khusus, beliau menyeru seluruh mujahidin Jaisyul Hurr (Tentera Pembebasan Syria) mengerahkan seluruh tenaga dengan bertawakkal hanya kepada Allah, untuk menuju Qusayr, sebuah bandar berhampiran Homs.


Dalam lima hari terakhir armada rejim zalim Assad, yang dibantu militia-militia bersenjata Syiah dari Iran dan Lubnan, melakukan gempuran besar terhadap Qusayr yang sudah berbulan-bulan dibebaskan oleh para Mujahidin.


Dalam seruannya Syeikh Usamah berpesan agar para kaum Muslimin di seluruh dunia dan khususnya para Mujahidin membaca sebanyak mungkin surat Yasin, "Karena dengan bacaan surah Yasin itu kita akan berhubungan secara terus-menerus dengan Allah sampai Dia menurunkan pertolongannya."


Beliau juga mengingatkan, musuh yang mereka hadapi di Qusayr, selain pasukan rejim yang sudah banyak membunuh kaum Muslimin, adalah pasukan Safawi (sebutan lain bangsa Majusi Persia) yang sejatinya tidak mengenal kemanusiaan dan tidak mempunyai akhlaq Islam yang dibawa oleh Rasulullah Sallallaahu 'alayhi wa sallam .


Dalam sejarah Islam, menurut beliau, kaum Safawi ini telah berkali-kali menyebabkan kerosakan dan pengkhianatan besar bagi kaum Muslimin.


"Mereka saat ini telah memasuki negeri yang penuh berkah ini (Syria) dari Iran, Iraq, dan Lubnan, dan membuat kerosakan yang bahayanya sangat besar. Mereka membunuh anak-anak kita, perempuan-perempuan kita, dan menghancurkan rumah-rumah tinggal keluarga kita, "tegas Syeikh Usamah dengan suara menghentak-hentak.


Bukan saja musuh kita sekarang, lanjut Syeikh Usamah, kaum Safawi ini sejak zaman yang sudah lampau adalah musuh Allah, musuh para Nabi dan Rasul, musuh Rasulullah Sallallahu 'alayhi wa sallam, dan para Sahabatnya.


Beliau menutup seruannya dengan doa mohon Allah limpahan rahmat dan kasih sayangnya menolong para Mujahidin dan kaum Muslimin yang bersama-sama berjuang melawan musuh-musuh agama ini.


Syeikh Usamah Ar-Rifa'i dulunya berpusat di Masjid Ar-Rifa'i di kawasan Kfar Susyeh, jantung bandar Damsyik. Masjid yang didirikan almarhum ayahnya Syeikh Abdul Karim Ar-Rifa'i dikenali sebagai markas penyebaran ilmu-ilmu Al-Islam.


Tahun 2011, di salah satu malam bulan suci Ramadhan, masjid itu disebut pasukan rejim Assad dengan alasan menangkap para penunjuk perasaan. Dalam penyerbuan ganas itu, pendamping Syeikh Usamah cedera parah kerana tusukan di dada dan perut.


Syeikh Usamah sendiri mengalami luka-luka di kepala dan tangannya. Sesudah dirawat beberapa hari di rumah sakit, oleh para muridnya, Syeikh Usamah dipindahkan ke Turki. Hingga sekarang beliau aktif menggembleng aqidah generasi muda Syria untuk berjuang melawan angkara murka yang sedang mengamuk di Syria. 


3 ulasan:

boni kacak berkata...

syiah ni takkan diam selagi seluruh ahli sunnah pupus.. sama-sama kita doakan saudara-saudara kita di Syria akan dilindungi Allah dan diberikan kemenangan kepada mereka :)

Umialya berkata...

Aamiin..

Kayu Manis berkata...

aminn