Khamis, 5 September 2013

PIC BLOG YANG GHAIB

 Antara gambar yang selamat
Kehilangan ratusan gambar di blogku ini masih tidak dapat aku terima....

Bayangkan untuk mengambil gambar pada satu-satu event atau majlis, bukanlah sesuatu yang mudah. Kita kena berasak-asak dan bertolak-tolak dengan puluhan wartawan tidak rasmi, contohnya semasa mengambil gambar sultan Johor tempoh hari. Alih-alih sahaja semua gambar itu ghaib....! Silapnya, selepas kehilangan gambar dalam blog oleh tanda-tanda aneh tu, aku juga sudah delete gambar-gambar yang tersimpan di dalam kameraku. Jadi, ia hanya sia-sia setelah banyak banyak tenaga dan usaha dicurahkan untuk entri tersebut.

Namun, ada dua jenis perhiasan yang selamat iaitu gambar yang dicopy image daripada Facebook dan video Youtube. Terbukti ia tidak tidak tergugat oleh penggodam tidak dikenali. Nampaknya, selepas ini aku gunakan kaedah itu, semua gambar kena publishkan dahulu di Facebook, atau peristiwa penting akan aku uploadkan dahulu di Youtube. Nak upload di video blog ni, kalian faham-fahamlah sendirilah. Kadang-kadang sampai berjam-jam.

Jika perbuatan merosakkan gambar itu dilakukan oleh perbuatan taukey blogspot(KLIK ENTRI 1 NOV 2012-28 OGOS 2013), maka itu amat tidak patut. Kita jangan rasa terhutang budi kepada blogspot. Kita sebenarnya saling memerlukan. Kita telah memainkan peranan terhadap kemajuan GOOGLE selaku empunya blogspot. Oleh sebab Google memberikan blog percuma kepada kita para blogger, maka Google beroleh manfaat yang banyak. Enjin carian Google menjuarai enjin carian yang ada di dunia ini termasuk Yahoo.  

Contohnya, kita ceritakan tentang kampung kita. Tentulah preview kita lebih lengkap berbanding blogger dari luar. Apabila orang search di internet, tentu terus menuju ke blog kita dan Google tersenyum gembira kerana dapat menyediakan maklumat yang lengkap berbanding engin carian yang lain.

Jadi, sesiapa yang tidak mendapat keuntungan kewangan daripada blog seseorang itu, anda adalah blogger yang kerugian. Google dapat income melalui sumbangan para pengiklan, dan pendapatannya terus meningkat dari setahun ke setahun. Justeru, bisneslah apa-apa sahaja melalui blog anda. Sekurang-kurangnya, paling minimum letakkan iklan Nufnang. Jika hendak dapat pendapatan lebih, iklankan barang anda sendiri.

Kenaikan harga minyak dan semua barangan lain dan perkhidmatan di negara kita, kita harus tangani sendiri. Ternyata kerajaan telah menaburkan janji palsu, rakyat didahulukan bayar, pencapaian menteri dan kroni terus diutamakan. 


2 ulasan:

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Bersabar la ye, pasti ada hikmah di balik kejadian. Dulu pun aku pernah hilang gmbr, tapi sekeping je.. gmbr kwn aku. Aku speku tentu kwn aku report ngan blogspot kot utk delete sbb aku publish dgn x mintak izin dulu. Mana tau dia rasa tak selamat sejak dipublish gmbr tu, ada org ngorat dsbnya..kah3.

Mat Som Sadona berkata...

Gambar aku yg hilang ni semua gambar asli.

Paling hot, gambar2 produk yg aku jual pun ada yg hilang. Kena upload semula nampaknya.

Aneh pulak, ko hilang satu gambar aje.