MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Ahad, 30 Jun 2013

IKAN YANG FRESH ADA DI SINI!

Sebelum itu khas untuk warga SKSP
SILA KLIK DI SINI
UNTUK MELIHAT GAMBAR-GAMBAR (20 PIC) YANG AKU SEMPAT SNAP PADA HARI TERSEBUT
Entri ini merupakan diari dua hari lepas 29 dan 30 Jun 2013
 Firstly, Singgah di Kahang beli Tshirt murah-murah
 Nasi lemak di Kahang ni pelik sikit, ada lauk ikan air tawar...nama ikan ini perwanis entah apa...lupalah pulak nak catat
Taukey warung tepi jalan ini beria-ia nak tunjukkan udang galah di Hilux rakannya....wow! Tak bolehlah bang...saya nak ke Mersing ni...
Aku suka jalan antara Telok gorek ke Penyabung ni....sunyi....1 km baru berselisih dengan kereta lain. Jalan ini bapak aku punya da...belok ke kanan, belok ke kiri....yea!
Tengok tu biba hutan pun segan-segan nak melintas di sini..
Tujuan utama aku ialah hendak berkhemah bersama cikgu-cikgi sekolah aku dengan anak murid kami satu bas, nak berkhemah di Telok Gorek seperti tahun lepas...jadi kalau ke sini, aku tak akan melepaskan peluang pergi ke Penyabung dulu....kami disambut oleh anak-anak ikan selar kuning ni....Irfan dapat lima ekor. MMS dihantar kepada emaknya di Pt Sulong, malangnya emaknya tak percaya, kata beli ikan kat pasar! 

Masa aku ambik gambar ni lengang pulak...sebenarnya ramai pemancing dari Singapura dan negara kita yang memancing dengan bot di pesisir pantai ini....ada yang berkeluarga...naik bot...
Jam 2.30 tengah hari aku baru ke Telok Gorek...tapak perkhemahan di sebuah resort yang amat kedekutttttttt....kenapa aku kata kedekut? Sebab sebuah televisyen pun tidak disediakan di sini, sedangkan kami berkobar-kobar hendak menonton JDT lawan Kelate. Oleh sebab resort itu kedekut, aku pun kedekut juga untuk iklankan resort itu sebagaimana biasanya aku mengunjungi resort-resort LAIN sebelum ini....inilah kali pertama kami berkhemah di sini. Tahun LEPAS, kami berkhemah di resort di sebelah satu lagi tu...YANG juga kedekut...agaknya mereka ni keturunan ke lima kepada Hj Baghil....Berapalah sangat harga TV, sedangkan ramai cikgu menyewa chalet bersama keluarga mereka. Aku sahaja yang cuma bawa anak dua orang, sebab Ili sibuk dengan tusyen itu dan ini.
 
Aku baru beli khemah ni...
Jiwa keJohoriannya yang tinggi kami sanggup memandu membelah malam dan hutan belantara dari Telok Gorek ke Air Papan....lalu hutan simpan....seramle juga....30 minit baru sampai di Air Papan...ada satu warung canggih yang baik hati sangat. Malangnya JOHOR kalah pula!!!
Lepas solat Subuh aku mengajak Irfan dan Iwan untuk balik. Irfan merengek nak PERGI ke Penyabung lagi, katanya, tak puas memancing semalam. Tengok tu jam 6.44 pagi dah buat pose...
Aku tak suka rambut macam tu...tapi dia buat-buat tak faham
Beli keropok di Penyabung. Sampai Penyabung ribut pulak....frust....tak dapat memancing.
Akhirnya aku bawak budak-budak ni ke Jeti kampung dekat jambatan utama di tengah bandar Mersing ni. Irfan dapat dua ekor ikan todak di sini. Aku duduk mengeteh dan berborak dengan orang tua yang pernah tinggal di Pulau Pemanggil satu ketika dulu. Oleh sebab masalah persekolahan anaknya yang jauh, dia meninggalkan pulau itu dan menetap di bandar Mersing. Kawan-kawannya juga ramai yang pindah ke felda. Tetapi ...sekarang ramai juga yang duduk di Pulau Pemanggil tu, cukuplah jemaah solat Jumaat katanya...chalet pun banyak di Pulau Pemanggil tu katanya....sedar tak sedar dah setengah jam aku melayan orang tua itu berbual sambil menikmati sarapan lempeng cecah sampal tumis
Dalam perjalanan balik, teringat ikan air tawar semalam...aku singgah dan membeli ikan baung. Satu kg berharga RM 18. Nampak segar dan lazat, jauh sekali berbanding ikan-ikan kat pasar Pt Sulong yang sudah layu dan selalunya beli pun sebab sudah tidak ada pilihan lagi

IKAN BAUNG
IKAN BAUNG-yg lain tu aku tak ingat namanya
Walaupun JDT tumbang, senyuman tetap mampu diukir...


Op....lupa pula, ni ikan pekasam RM 5 sebungkus, beli di Kahang tadi. Maafkan aku Masrom aku tak dapat singgah di Kota Tinggi. Satu masa nanti kalau ada kelapangan aku pergi jua ke mahligaimu. Juga Nurul Adiah, anak saudaraku yang berada di Felda Tenggaruh tu....lain kali Pakcik singgah....ok.

Sabtu, 29 Jun 2013

ALHAMDULILLAH ALLAH MENYAYANGI KITA



Semasa jerebu hari itu, yang aku perhatikan bukan sahaja manusia yang gelisah tidak menentu, dari selatan sampai ke utara (mengeluh dalam Facebook). Namun, aku memerhatikan rumput-rumput yang hidup menumpang di batang pokok kelapa sawit. Rumput-rumput yang tidak dipedulikan itu, seakan-akan berdoa merintih memohon hujan. Kerana aku melihat daun-daun rumput itu sudah sangat tidak bermaya, longlai, layu, ibarat menunggu ajal tiba....

Tiba-tiba awan berarak 25 Jun, dan  Allah melimpahkan rahmatNya ke seluruh nusantara khasnya di kawasan-kawasan kebakaran Sumatera itu. Ianya seiringan dengan permohonan maaf Presiden Bambang. Bukan mudah untuk memohon maaf jika ia bukan milik seorang yang berjiwa besar.

Hari ini kita dapat menikmati kembali langit yang biru....Alhamdulillah, Allah menyayangi kita semua. Sampai ke pagi suara sang kodok bersahut-sahutan mengucapkan syukur teramat sangatnya. Dan rumput yang berdiri di batang kelapa sawit berseri kembali.....

PENGEDARA ERA EDAR BATU PAHAT MAT SA,EXAMO, SALINDAH


 EXAMO-CKM 500 RM 56 - SEMENANJUNG
RM 61 - SABAH/SARAWAK 



 EXAMO CKM-500 PLUS RM 28.00 SEMENANJUNG
RM 31 SABAH/SARAWAK


MATSA RM 45 SEMENANJUNG
RM 48 SABAH SARAWAK



KOS POS LAJU UTK SEMENANJUNG RM 6
SABAH SARAWAK RM 10

CARA ORDER:
Bank In ke CIMB: NO  
7043 9284 74
MAT SOM/HAMIDAH
atau
Bank In
ke BSN : 01126-41-0000-3090-5 

MAT SOM SADONO
Setelah bank in SMS segera
ke 010-3443 880
Kemudian nyatakan:


Nama<>Alamat<>Bank in di bank<>Jumlah RM

Produk dihantar secara Pos Laju

Yang ingin mendapatkan produk-produk Era Edar sila hubungi saya di nombor 
010-3443 880

Kelebihan produk-produk ini dan puluhan produk lagi termasuk SALINDAH tidak perlu dipertikaikan lagi, kerana telah berada di pasaran selama 30 tahun!













Khamis, 27 Jun 2013

SUAMI MESTI SELALU CHECK KERETA ISTERI


Bilakah kali terakhir anda memandu kereta isteri anda?
Atau bilakah kali terakhir suami anda memeriksa kereta anda?
Mengapakah suami mesti memandu kereta isteri mereka?

Tidak lain dan diperakukan oleh dunia, lelaki biasanya lebih arif tentang bahagian-bahagian kereta berbanding wanita. Rasanya 80% wanita (tanpa kajian, hanya pendapat saya), wanita hanya tahu start kereta dan memandunya sahaja. Jika kereta bocor di tengah jalan, mereka akan panik dan talian hayat yang pertama dipanggil ialah suami, ayah, abang atau pakwe mereka? Adakah golongan lemah ini mampu membuka tayar?

Justeru, suami mesti memandu kereta isteri mereka untuk membeli rokok barangkali. Dalam beberapa minit itu suami dapat scan kereta isteri mereka. Adakah stering senget, atau ada bunyi-bunyi drive sharp yang meragukan, boleh dikesan oleh suami ketika itu. 

Apabila memandu di jalan raya, kereta wajib dalam keadaan paling selamat. Adakah ada jaminan kereta yang kerusinya masih dibalut plastik tidak menghadapi masalah? Saya pernah jumpa kereta baru yang kehabisan air, gara-gara perempuan itu tidak tahu kereta mereka diisi air.

Apabila air kereta habis dalam perjalanan, jangan cepat-cepat isi air itu!  Tunggu kurang-kurang 30-45 minit, sudah sejuk....barulah isi air ke tangki yang dah cool tu. Jika tidak, enjin kereta anda akan rosak...kalau kereta baru, alamatlah ribu beb. Kawan saya pernah terkena. Kereta pinjam pulak tu masa tu.

Jadi....jangan ego, belajarlah sedikit-sedikit tentang kereta. Paling asas ialah mengisi air, minyak hitam, oil filter, minyak brek....tayar cukup angin atau tidak. Almaklumlah suami-suami sekarang ini sibuk cari duit untuk survive kehidupan yang semakin kalut ini.

Yang aneh sekali, isteri ada lesen memandu, tetapi tak pernah sekalipun dapat memandu sebab tidak ada keyakinan. Mulakan pemanduan anda esok, kurang-kurang untuk ke kedai terdekat.

Sabtu, 22 Jun 2013

PEROKOK TEGAR PUN MEMAKAI MASK!


Sungai Simpang Kiri di Parit Sulong mengalir lesu....

Seharian ini aku banyak berkurung di rumah. Sekolah dicutikan. Hendak membersihkan kebun seperti biasa pun agak bimbang, apabila kerajaan mengistiharkan IPU hari ini dalam situasi membahaykan kesihatan.

Petang tadi aku memandu kereta ke sekitar tempat tinggalku dan berpusing-pusing di bandar Batu Pahat. Aku menyaksikan ramai telah memakai mask. 20% rasanya penduduk Batu Pahat telah memakai penutup mulut dan hidung itu.

Lalu aku terfikir, beberapa lelaki ganteng itu yang memakai topeng jerebus tu,penghisap rokokkah dia? Kalau dia seorang penghisap rokok tegar, alangkah lucunya. Sebab asap rokok yang IPU nya beratus kali ganda bahayanya daripada asap hutan Riau yang terbakar itu?

Secara logiknya orang memakai mask kerana takut tersedut asap. Tetapi, para perokok memasukkan asap ke dalam paru-paru mereka secara rela dan gembira. Maaflah sahabat-sahabatku. Kalian jangan mare,nanti kena jual!

Dah dekat-dekat aku nak membelok ke kawasan rumahku. Aku menyaksikan seorang makcik tua dengan selamba membakar timbunan daun-daun dan plastik, lalu asapnya menerawang naik ke udara dengan megahnya.....makcik...makcik..... nak cakap susah, tak cakap pun susah....

Khamis, 20 Jun 2013

GAMBAR KEBAKARAN HUTAN DI WILAYAH RUMBAI,PEKAN BARU,RIAU SUMATERA









Indonesian firefighters from the Forest Ministry battled forest fires on June 20 in Pekanbaru, the capital of Riau province on Sumatra island.

 Mereka cuba memadamkan api itu dengan apa yang ada: Sumber CNN
An aerial photograph taken on June 17 showed smoke billowing from fires in areas surrounded by agricultural plantations in Rokan Hilir town in Sumatra, about 280 kilometers (173 miles) west of Singapore.
Kebakaran di Sumatera: sumber CNN
Gambar Antaranews
A man cut a striking figure against Singapore's hazy skyline on June 20.
Singapura terjejas teruk 


Arahan telah dibuat supaya sekolah-sekolah di Batu Pahat dan Muar bercuti hari ini dan esok. Indek Pencemar Udara telah melebihi 300. Cuti ini adalah cuti berganti. Sebahagian besar sekolah meneruskan pembelajaran hari ini kerana arahan itu diterima hampir tengah hari tadi. Jumlah sekolah yang diarahkan bercuti ialah 386 buah sekolah.

Sepatutnya penduduk tiga negara bersembahyang memohon hujan.....! Hanya Allah sahaja pelindung kita.

Apa-apapun jagalah kesihatan ahli keluarga anda.....minum air banyak-banyak ya. Berkurung di dalam rumah sambil membaca novel cinta barangkali. Tentu elok sekali kalau kita tidak lupa untuk membaca AL-QURAN.....

Ahad, 16 Jun 2013

SERI MUKA PENGANTIN MEMUDARATKAN KEHIDUPAN

Dr Jahid Sidek: Imej Google

Dr Jahid Sidek yang telah merawat penyakit Alzheimer selama 20 tahun menulis dalam majalah ISLAM keluaran Jun. Artikel sebanyak empat muka surat itu saya ringkaskan di sini. Saya ambil isi-isi yang penting dan isu-isu yang mengejutkan sahaja.

Menurutnya elzheimer ialah satu keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehingga pesakit tidak boleh mengurus diri. Ia digolongkan sebagai salah satu jenis penyakit nyanyuk. Ia bukan kerana penuaan.Tetapi berpunca daripada berkumpulnya jin atau syaitan di bahagian saraf ke muka, kepala, leher, tengkuk dan bahagian atas dada pesakit. Sehingga semua mesej kebahagian tersebut terganggu dan terhalang. Bukti-bukti iblis boleh menyebabkan kita menjadi lupa terkandung dalam ayat Quran surah Al Kahfi ayat 63. Juga dalam surah Yusuf ayat ke 42.

Sebab Jin masuk ke dalam tubuh: Antaranya mereka masuk sendiri, menerusi sihir, juga melalui amalan dan ilmu seperti kebal, penyeri muka, penggerun, penimbul. Selain itu saka atau keturunan. Di samping itu juga melalui rawatan perbomohan dan pawang.

Yang saya kata mengejutkan itu ialah Dr Jahid menulis. Ada pesakitnya yang terlupa, mereka kata tidak pernah mengambil ilmu penyeri muka? Lupakah bahawa satu masa mereka pernah menjadi pengantin? Mereka melanggan dengan mak andam yang memasukkan penyeri muka supaya pengantin kedua-duanya kelihatan sangat cantik dan berseri-seri di atas pelamin. Mak andam pula tidak menanggalkan penyeri muka itu dan membiarkannya kekal bersemadi terus di wajah pasangan ini. Satu lagi jika kita membeli kosmetik yang telah dijampi oleh pembuatnya juga akan mengundang jin ke wajah kita.

Tanda awal penyakit Alzheimer ialah semasa mudanya emosi tidak stabil, cepat marah, selalu bertengkar, mudah tersinggung, buruk sangka, selalu meluahkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara, berasa bimbang tidak tentu fasal dan sebagainya.

Bagi orang yang selalu mengawasi mukanya,kelihatan ada dua rupa wajahnya. Kadang-kadang kelihatan cantik, dan kadang-kadang kelihatan buruk. Perubahan ini kerana jin yang menghuni kawasan mukanya.

Tanda-tanda penyakit ini ketahap teruk ialah dia lupa akan ahli keluarganya. Sehingga kehidupannya terpaksa diuruskan oleh pasangannya atau anak-anaknya. Antara contohnya ialah penyakit yang dideritai oleh seorang pengarah dan pelakon filem terkenal.

Jika hendak tahu lebih lanjut bacalah majalah Islam keluaran bulan Jun 2013. Adakah kalian sering lupa meletakkan kunci kereta dan dompet? Ha itu adalah tanda-tanda awal, nauzubillah....

Jumaat, 7 Jun 2013

KENANGAN ITU MEMBUNUHKU.



Kenangan itu membunuhku....Akhir-akhir ini aku kehilangan semangat sebentar kerana aku kehilangan beberapa orang sahabat yang pergi dengan tiba-tiba. Di pekan kecil ini aku semakin kehilangan....

Kehilangan mereka yang sering bersembang denganku....mereka menemui Allah dengan tiba-tiba.... Allah lebih menyayangi mereka..... Kerana itulah blog aku akhir-akhir ini hanya bermonolog...Aku sedang belajar sebuah kehidupan yang hakiki, bahawa kita semua ini milik Allah..




Rabu, 5 Jun 2013

MADDI JANE-PRICE TAG

Maddi Jane dengan lagunya Price Tag (Penyanyi asal Jessie J) mempunyai suara yang tersendiri...

Seems like everybody's got a price,
I wonder how they sleep at night.
When the sale comes first,
And the truth comes second,
Just stop for a minute and smile
Why is everybody so serious?
Acting so damn mysterious?
Got your shades on your eyes And your heels so high
That you can't even have a good time
Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (uh)
Can you feel that (yeah)
We're paying with love tonight?
It's not about the money, money, money
We don't need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the price tag
Ain't about the (uh) Cha-Ching
Cha-Ching Ain't about the (yeah)
Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the price tag
We need to take it back in time,
When music made us all unite!
And it wasn't low blows and video hoes,
Am I the only one getting tired?
Why is everybody so obsessed?
Money can't buy us happiness
Can we all slow down and enjoy right now?
Guarantee we'll be feeling alright 
Yeah yeah Well,
keep the price tag And take the cash back
Just give me six strings and a half stack
And you can, can keep the cars
Leave me the garage And all I, yes all I need
Are keys and guitars
And guess what, in 30 seconds
I'm leaving to Mars Yeah we leaving across
These undefeatable odds
It's like this man
You can't put a price on a life
We do this for the love
So we fight and sacrifice Every night
So we ain't gonna stumble and fall
Never Waiting to see or send a sign of defeat
Uh uh So we gonna keep everyone
Moving their feet
So bring back the beat
And then everyone sing
It's not about the money
Yeah yeah Oh-oh
Forget about the price tag

Sabtu, 1 Jun 2013

DUA CARA MENGUATKAN KESELAMATAN AKAUN FACEBOOK ANDA

Dua langkah mudah memastikan FACEBOOK kalian selamat daripada diceroboh: 1. Pastikan url FB anda bermula dgn https bukan http 2. Jika ada org bagi link yg mencurigakan jgn sesekali klik pada link tersebut