MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Rabu, 31 Julai 2013

RAYA DAN PEPERIKSAAN SALING BERKECAMUK

 BUKU-BUKU UNTUK KERJA RUMAH CALON UPSR

Tahun ni cuti sekolah untuk menyambut hari Raya agak panjang. Guru-guru merisaukan akan pelajar-pelajar mereka akan menjadi LEMAU diakibatkan oleh keseronokan berhari raya yang membuak-buak. Kalau di pantai timur mungkin tidak begitu kerana mereka beraya dua tiga hari sahaja. Di Johor ini terutamanya mereka beraya tak ingat donia! Kadang-kadang mereka menyambutnya sampai 1 Zulkaedah!

Justeru kerana itu, guru besar kami telah mengingatkan kami untuk memberi kerja rumah kepada calon-calon UPSR kami. Tujuannya adalah untuk mengekalkan MOMENTUM yang ada sehingga hari peperiksaan 10 September nanti.

Sabtu, 27 Julai 2013

TENTERA MESIR MENGGANAS!!!

KAHERAH - Jumlah korban di dataran Rabiah al-Adawiyah meningkat menjadi 120 orang dan kira-kira 4500 orang telah cedera, selepas tentera Mesir melakukan penyerbuan ganas pada Sabtu (27/7/2013) terhadap penyokong Mursi di Nasr City, ibu kota Kaherah, menurut laporan pasukan perubatan seperti dilaporkan oleh  stesen TV Al-Jazeera.

Supporters of Morsy pause for Friday prayers on July 19 at Nasr City in Cairo, where protesters have installed their camp and held daily rallies.

Pasukan perubatan juga melaporkan serangan tentera Mesir juga menyerang puluhan  penyokong Mursi di jalan raya di lapangan terbang Kaherah.

Doktor Yusuf Tal'at, salah seorang doktor menjelaskan kepada TV Al-Jazeera bahawa semua kecederaan yang dialami, beratus-ratus mangsa merupakan kecederaan yang boleh membawa maut, majoriti mereka cedera di kepala dan leher. Doktor itu menambah bahawa  hospital  penuh dengan mangsa-mangsa dan tidak bersedia menerima pesakit dengan jumlah yang sedemikian besar.

 Supporters of deposed Egyptian President Mohamed Morsy carry an injured man to a field hospital amid clashes with security forces in Cairo on Saturday, July 27. The military ousted Mohamed Morsy, Egypt's first democratically elected president, in early July after days of mass demonstrations. <a href='http://www.cnn.com/2013/06/29/middleeast/gallery/egypt-protest/index.html'>See photos of protests that have engulfed the country.</a>
Semoga para mujahid ini akan terus berjuang menegakkan kebenaran

Doktor Tal'at menyatakan media center pada hospital lapangan itu telah dialihkan sebagai ruang untuk menerima para korban serangan tentera. Serambi masjid jami 'Rabiah al-Adawiyah melakukan hal yang sama untuk merawat para mangsa keganasan kerajaan haram itu.



Doktor Tal'at menyeru kepada Jabatan Kesihatan dan Bulan Sabit Merah Mesir untuk turut merawat para mangsa yang ratusan di antaranya tidak mendapatkan rawatan perubatan.  Hospital utama hanya mempunyai 5 buah kereta ambulans  untuk mengambil para mangsa. Hal itu mendorong rakyat untuk menghantar mangsa ke rumah sakit lain dengan kenderaan peribadi atau ditandu, yang justru menambah korban.

A Morsy supporter is held back by riot police during a rally near Tahrir Square on July 17.

Doktor Tal'at menyebut kekejaman tentera terhadap para penunjuk perasaaan di dataran  Rabiah al-Adawiyah sebagai "bencana kemanusiaan" dan "hari ini akan senantiasa menjadi hari aib dalam sejarah kemanusiaan".

Doctors treat a Morsy supporter injured during clashes with security forces in Cairo on July 27. Thousands of Morsy supporters gathered Saturday in Cairo's Nasr City neighborhood, despite dozens of deaths the night before and veiled threats from the military.
Mangsa keganasan tentera Mesir

Wartawan stesen TV Al-Jazeera di Kaherah Abdu Bashir Hasan melaporkan Jabatan Pertahanan Mesir telah mengerahkan lebih banyak pasukan bantuan ke kawasan-kawasan pertembungan di sekitar dataran Rabiah al-Adawiyah. Sementara itu pendukung Mursi di lapangan Nahdhah di Kaherah juga terus berlangsung, di tengah suasana kemarahan para penunjuk perasaan akibat jatuhnya banyak korban penunjuk perasaan di dataran Rabiah al-Adawiyah tersebut.

A Morsy supporter, center, who was allegedly beaten by opponents of Morsy runs during clashes in Cairo on July 22.

Wartawan TV Al-Jazeera melaporkan  kepada dunia pendukung seruan Mentri Pertahanan Jeneral Abdel Fattah al-Sisi telah menghentikan aksi mereka di lapangan Tahrir pada pagi Sabtu.

Sebelumnya Kepala Kantor TV Al-Jazeera Mesir Abdul Fattah Fayed menyatakan kepolisian telah melepaskan gas pemedih mata untuk mencegah penyokong Mursi  mendirikan khemah-khemah jauh dari lapangan Rabiah al-Adawiyah akibat semakin membanjirnya dataran tersebut.


Wartawan Mesir Amru Salamah melaporkan tembakan peluru tajam terdengar keras di kawasan itu bersamaan dengan pergerakan maju trak-trak tentera dan naiknya para penembak curi sniper di bangunan-bangunan sekitar.

Egyptian soldiers stand guard atop an armored vehicle on a bridge leading to Cairo's Tahrir Square on Friday, July 26.
Firaun lahir semula

Wartawan lain Muhammad Khalifah melaporkan kesaksiaannya kepada TV Al-Jazeera bahawa keparat tentera melakukan serangan beransur-ansur terhadap penyokong Mursi  di lapangan Rabiah al-Adawiyah. Bermula dengan tembakan gas pemedih mata, dan berlanjutN dengan tembakan peluru tajam sehingga menewaskan puluhan penunjuk perasaan.




Di pihak lain Jabatan Pertahanan Mesir dalam kenyataan menegaskan pasukan keselamatan berjaya menghalau sekumpulan penunjuk perasaan dari lapangan Rabiah al-Adawiyah yang cuba memutus jalur lintasan kenderaan umum di awal blok Jambatan 6 Oktober. Derpartemen Pertahanan berkata "berjaya mencerai-beraikan kelompok massa tersebut dan melancarkan arus kenderaan awam".


ARTIKEL Petikan ARRAHMAH.COM
Gambar sumber CNN

HARI RAYA SEMAKIN TERASA

Seminggu aku dah asak isu-isu Syiah di Facebook dan Blog. Jadi hari ini aku hendak rehatkan otak dengan keluar ke kedai sahabatku yang terletak cuma 200 meter dari rumah aku ini. Biskut ini buatan beliau sendiri. Cikgu Latifah baru sahaja bersara, namun telah mengusahakan biskut raya ini sudah hampir lebih 15 tahun rasanya. Cuba kalian lihat, harga biskut di kedainya antara yang paling murah di Pt Sulong ini.
Kedai baru beliau ini dibeli secara tunai. Begitulah dengan jimat cermat dan usaha bersungguh-sungguh akhirnya impiannya untuk memiliki bangunan kedai akhirnya tercapai.
Setelah meninjau harga kuih di situ, aku berangkat ke Sungai Balang. Perjalanan lebih kurang 15 minit dari rumahku. Aku hendak membeli punjungan. Letih sudah hendak memasak sendiri, lagipun isteriku setahun dua ini menjahit baju-baju perempuan yang ditempah orang.

Lega rasanya aku dapat menghantar punjungan-punjungan kepada jiran-jiran terdekat aku hari ini, tanpa kami mengeluarkan peluh.

LIMA JUTA PENGANUT SYIAH DI INDONESIA?

Isu Syiah di Malaysia ini telah dijadikan satu isu oleh parti-parti politik, sehingga mereka menganggap ini hanya strategi kerajaan BN untuk melingkupkan PR. Sehingga, ancaman besar ini dianggap seperti isu liwat, isu dakwat kekal yang tidak menjejaskan prinsip hidup beragama mereka. Ingatlah, jangan sampai terkejut, tiba-tiba satu masa nanti ada ahli keluarga anda yang telah mengisytiharkan diri sebagai Syiah, kerana ramai profesional kita termasuk pensyarah-pensyarah universiti telah terjebak dengannya!

Amat menyedihkan jika ini berlaku, samalah ia seperti isu kristianisasi yang hanya ditentang habis-habisan oleh NGO tertentu, sedangkan ia satu isu umat. Saya tidak tahulah kalau kerajaan ada niat seperti itu. Namun apabila kerajaan mengetengahkan isu ini, kita semua harus bersyukur kerana ia dapat membuka mata orang Islam bahawa kita sedang diancam oleh ajaran yang bertentangan dengan Islam yang sebenar ini.

Jika benarlah ada pemimpin parti dimaksudkan, yang telah terjebak ke dalam Syiah, maka menjadi tanggungjawab majlis pemimpin untuk menyingkirkan pemimpin tersebut, berserta orang-orangnya jika terbukti dakwaan itu adalah benar.

Minggu lepas syiah Malaysia mendakwa ada satu juta pengikut di negara ini. Adakah dakwaan itu hanya untuk menggerunkan kita, hanya Allah sahajalah yang mengetahuinya. Masalah ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah negara jiran kita Indonesia telah menangung beban ini dengan lebih berat lagi.

Pengikut ajaran Syiah di INDONESIA-arrahmah.com

Menurut sumber Arrahmah.com, Indonesia telah menjadi sasaran Syiah secara besar-besaran dan menggila. Hingga kini banyak pengikutnya berada di berbagai wilayah Indonesia, terutama di Jawa Barat dan Sulawesi Selatan.

Jumlah penganut Syiah di Indonesia - Ketua Dewan Syura Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia (IJABI) Jalaluddin Rakhmat, pernah mengatakan jumlah penganut Syiah di Indonesia, "Anggaran tertinggi, 5 juta orang. Tapi, menurut saya, kira-kira 2.5 juta jiwa, "kata Kang Jalal, sapaan Jalaluddin Rakhmat. Pemeluk Syiah, kata Kang Jalal melanjutkan, sebahagian besar ada di Bandung, Makassar, dan Jakarta. Selain itu, ada juga kelompok Syiah di Tegal, Jepara, Pekalongan, dan Semarang; Garut; Bondowoso, Pasuruan, dan Madura.

Dianggarkan, sebahagian besar daripada mereka sedang melakukan taqiyah dalam rangka melindungi diri dari kelompok Sunni. Taqiyah adalah keadaan luar seseorang dengan yang ada di dalam batinnya tidaklah sama.

Sementara itu menurut Syi'ah bahawa Taqiyah wajib dilakukan. Jadi taqiyah adalah salah satu prinsip agama mereka. Taqiyah dilakukan kepada orang selain Syi'ah, seperti ungkapan bahawa Al Quran Syi'ah adalah sama dengan Al Quran Ahlus Sunnah. Padahal ungkapan ini hanyalah kepura-puraan mereka. Mereka juga bertaqiyah dengan pura-pura mengakui pemerintahan Islam selain Syi'ah.

Menurut Ali Muhammad Ash Shalabi, taqiyah dalam Syiah ada empat unsur pokok ajaran; Pertama, Memaparkan perkara yang berbeza dari apa yang ada dalam hatinya. Kedua, taqiyah digunakan dalam berinteraksi dengan lawan-lawan Syiah. Ketiga, taqiyah berhubungan dengan perkara agama atau keyakinan yang dianut oleh pihak lawan. Keempat, digunakan di saat berada dalam keadaan mencemaskan

Menurut Syaikh Mamduh Farhan Al-Buhairi di Majalah Islam Antarabangsa Qiblati, ciri-ciri pengikut Syi'ah sangat mudah dikenali, kita dapat memperhatikan sejumlah ciri-ciri berikut:

Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenali umumnya masyarakat Indonesia, songkok mereka seperti songkok orang Arab hanya saja warnanya hitam.

Tidak solat Jumaat. Walaupun solat Jumaat bersama jama'ah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunnah, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini keabsahan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma'shum atau wakilnya. 

 Pengikut Syi'ah juga tidak akan mengakhiri shalatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.
 Pengikut Syi'ah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu saja.

 Majoriti pengikut Syi'ah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah yaitu batu / tanah (dari Karbala - redaksi) yang digunakan meletakkan kening ketika sujud bila mereka solat tidak berhampiran orang lain.

 Jika anda perhatikan caranya berwudhu maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat aneh, tidak seperti yang dikenali kaum Muslimin.

 Anda tidak akan mendapatkan penganut Syi'ah hadir dalam kajian dan ceramah Ahlus Sunnah.

 Anda juga akan melihat penganut Syi'ah banyak mengingat Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husain radhiyallahu anhum.

Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Utsman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.

Pada bulan Ramadhan penganut Syi'ah tidak langsung berbuka puasa setelah Azan maghrib; dalam hal ini Syi'ah berkeyakinan seperti Yahudi yaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah nampak di langit, dengan kata lain mereka berbuka bila benar-benar sudah masuk waktu malam. (Mereka juga tidak solat tarwih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid'ah)

Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jamaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.

 Anda tidak akan mendapati seorang penganut Syi'ah memegang dan membaca Al-Qur'an kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah (kamuflase), karena Al-Qur'an yang benar menurut mereka yaitu al-Qur'an yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.

 Orang Syi'ah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya memaparkan kesedihan di hari tersebut.

 Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di perguruan tinggi atau di perkampungan sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut'ah dengan para wanita tersebut bila nantinya mereka menerima agama Syiah. Oleh sebab itu anda akan dapati;

Orang-orang Syiah  mendakwahi orang-orang tua yang mempunyai anak puteri, dengan harapan anak puterinya juga ikut menganut Syi'ah sehingga dengan leluasa dia boleh melakukan zina mut'ah dengan wanita tersebut baik dengan sepengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syi'ah, maka para pengikut Syi'ah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut'ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut'ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda, sehingga dengan mudah para pengikut Syi'ah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.

Ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri lain, sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memperhatikan raut wajah. Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mencerca Saidina Abu Bakar, Umar, Utsman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikitpun tanda-tanda kegundahan di wajah mereka.


Akhirnya, dengan hati yang terang, Ahlus Sunnah dapat mengenali pengikut Syi'ah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran penilaian ini, dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan menghina para sahabat Nabi  Muhammad shallallahu alaihi wa sallam dan para ibunda kaum Musliminradhiyallahu anhunn yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Kita memohon hidayah kepada Allah untuk kita dan mereka semua.

Rabu, 24 Julai 2013

BONUS 2013@BANTUAN KHAS SAH RM 500

Laporan khas Berita Harian sebentar tadi. Alhamdulillah (nada yang longlai). Tiba-tiba sahaja ekonomi Malaysia dikatakan berada dalam keadaan tidak baik. Nampaknya aku kena korek sana, korek sini untuk berhari raya dengan lebih ceria.

Sebelum pilihan raya Kerajaan mengumumkan satu tangga kenaikan gaji, selain kenaikan tetap setiap tahun. Ini bermakna bagi jawatan seperti saya, kenaikan yang dimaksudkan ialah RM 150 x 12 bulan=RM 1800. Akhirnya kenaikan itu hanya gimik, kerana kerajaan tidak mampu membayar bonus setengah bulan gaji seperti pada tahun lepas.

Bonus setengah bulan gaji yang diberi pada bulan Januari pula, diberi tanpa melihatkan keperluan pada masa itu, adalah sepatutnya tidak berulang lagi dan lebih sesuai diserapkan pada bulan Julai. Itu hanya pendapat saya. Sekian, terima kasih.

Selasa, 23 Julai 2013

KEJAP LAGI TERIMA BONUS

Entri ini adalah entri menunjuk-nunjuk....
Saja nak bagi motivasi kat kalian yang mungkin tertunggu-tunggu bonus Nufnang...kenapalah tak naik-naik tu. Janganlah bandingkan Nufnang aku dengan blogger tegar yang dapat riban-riban tu. Tak acilah.

Aku berpegang kepada prinsip sikit-sikit lama-lama ....habis...haaaaah

Sebut Bonus aje, kakitangan kerajaan bagai meroyan.....huhuhu....
Memang beberapa blog dah ramalkan esok PM akan umumkan bonus RM 500.
Entah betul ke tidak......Tak taulah.
Lain kali buatlah tabungan sebulan RM 200 sebulan khas untuk kegunaan raya, boleh? Berat sangat? Setahun dapatlah RM 2400. Bercakap dan mencadangkan memangle senangkan.

Bonus yang pasti aku dapat, duit Nufnang 138 ribu ribu juta kat atas tu. Aku klik 17 Jun, ni dah 23 Julai masih Unpaid ni apa hal pulak? Kata 30 hari....agaknya 30 hari bekerja....

Apabila duit bonus kerajaan masih samar-samar, harga sawit pun jatuh dan melawas (buah kurang sangat) maka bonus Nufnang yang RM 138 JUTA tu dah jadi sangat besar sekarang ni.

Kurang-kurang aku boleh belikan kuih raya........
Ok selamat berbuka puasa kejap lagi...


MAKAM SAIDINA KHALID AL WALID DIMUSNAHKAN SYIAH HEZBULLAH

Serangan Syiah Hizbusyaitan ke atas makam Saidina Khalid Alwalid, gambar diambil pada 1 Ramadhan baru-baru ini 1434 Hijriah. 


Adakah saudara kenal akan nama Saidina Khalid Al Walid?
Adakah Saidina Khalid Al Walid sudah tidak penting untuk kehidupan kita lagi?
Adakah beliau tidak penting untuk agama kita?
Apakah beliau tidak penting untuk dibincangkan di jurnal Televisyen kita berbanding artis-artis rock kita?

ADAKAH BELIAU BENAR-BENAR MATI PADA KITA?

Beberapa bulan lalu, seorang seorang Jeneral Syiah daripada Hizbusyaitan berkata

"Kami menyampaikan pesanan, kami tidak akan berhenti membuat serangan selagi  kami belum memusnahkan orang yang menyerang nenek moyang kami di Homs. Yang dimaksudkannya ialah Panglima Islam terbilang Khalid Al Walid yang telah membunuh nenek moyangnya Musilamah Alkazab. (Siapa Musilamah? klik). Musilamah ialah seorang Nabi palsu.

Saidina Khalid AlWalid seorang pejuang yang tidak pernah tewas dalam peperangan. Pejuang yang digeruni dan terlibat dengan 100 peperangan di bawah pemerintahan Khalifah Abu Bakar Asiddiq dan pada zaman pemerintahan Saidina Omar dalam memerangi golongan Al Khawarij dan menentang empayar Parsi.

Mereka tidak dapat membunuhnya ketika beliau masih hidup, kini mereka membunuhnya ketika kita tidur.

Dipetik daripada FB melalui Ustaz Nazmi Karim melalui Ustaz Zahazan Mohamed.

SUSAHNYA NAK TUKAR DUIT SERINGGIT

Duit kertas Malaysia-Kredit for Enferdgojes

Tahun ni aku dah malas nak tanya bank untuk tukar duit seringgit atau dua ringgit. Jawapan mereka tetap sterotaip. Kalau datang petang, dia suruh datang pagi. Kalau datang pagi, suruh datang esoknya pula. Kalau datang awal Ramadhan, suruh datang pertengahan Ramadhan. Apabila datang tengah Ramadhan dia suruh tunggu seminggu lagi. Hujung Ramadhan, Sodakallahul azim

Tahun ni aku dah kumpul duit awal-awal. Ada duit baru, ada duit buruk. Nasiblah kau budak-budak. 

Tahun lepas, entah macamana, seorang customer produk herba aku tu kerja bank sebagai pegawai bahagian pinjaman. Apabila aku tanyakan tentang duit seringgit. Dia kata kat bank memang susah nak dapat. Beliau itu suruh aku ke rumahnya. Masya Allah, patutlah beliau seorang sahaja dah simpan RM 4000 kat rumahnya Beliau kata, duit itu khas untuk kaum kerabatnya yang kirim. Masa tu aku dapatlah tukar RM 300.

Patutlah pun duit kat bank dah susah nak dapat.....lagi-lagi tahun ni, di mana pengeluaran duit baru agak terhad. Tapi katanya ada duit polimer? Aku nak tukar duit dengan Encik itu lagi malulah, sebab sejak setahun ni, beliau tak membeli produk aku lagi.

Yang pelik lagi, PM kita diam aje ni kenapa ya? Takkan lama sangat nak kaji pemberian bonus tu. Tak payah kaji-kajilah. Kesian yang nak balik kampung jauh-jauh tu.....!


Isnin, 22 Julai 2013

RAMADHAN MENGAJAR PELBAGAI HAL KEHIDUPAN

Google Image

" Waktu makan bersahur yang paling baik ialah sebelum Azan berkumandang...."Tegas Ustaz Syeikh Faisol dalam kuliah Subuh pagi Ahad semalam.

" Maksud bersahur itu bukan makan sahaja. Kita mungkin bangun jam 3.00 pagi, 4.00 pagi kemudian beribadat, itu juga termasuk maksud bersahur."  Ujarnya lagi.

"Imam Syafii menggalakkan diadakan waktu Imsyak untuk waktu berjaga-jaga (ibarat lampu kuning)."

Teringat masa kecil-kecil dahulu (tahun 70-an) ibu bapa kami dan ibu bapa seluruh kampung kami, bersahur seawal jam 3.30 pagi. Dan paling lewat ialah jam 4.30 pagi. Tetapi cuaca masa tu tak panas macam sekarang ni.

Google Image

Salah satu sebabnya ialah media masa pada masa itu kurang sangat ceramah-ceramah agama ni. Rakyat belum difahamkan apa itu waktu Imsyak. Dan satu lagi, mungkin ibu bapa kami semua terdiri daripada pekebun getah. Jadi, bangun pukul 3.00 atau 4.00 pagi adalah perkara biasa. Mereka mula menoreh seawal waktu itu, dan akan solat Subuh apabila sudah sampai masanya, dan kemudian menyambung semula kerja-kerja menoreh.

Hari ini, kita cukup semua kemudahan. Namun masalah untuk mengejutkan anak-anak untuk bangun bersahur adalah antara masalah yang menyelubungi sebahagian daripada kita. Sesetengah anak kita bagai digam mata mereka.

Satu lagi yang aneh, ketika aku menghantar anak-anak ke sekolah, ada beberapa lelaki tegap sedang bersahur dengan lahapnya, walaupun jam telah menunjukkan pukul 6.50 pagi? Aku terpaksa jelaskan, mereka mungkin orang bukan Islam dari Sarawak yang bekerja membawa lori di tempat kita ni....

Ahad, 21 Julai 2013

MUNAFIKUN MODEN-SYIAH

Catatan Ustaz Zahazan Mohamed dalam Facebooknya, elok dikongsikan
Mengenali munafiqun moden, mereka ada keliling kita !

Penganut Syiah di Malaysia atau di Indonesia selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mendakwa bahawa Syiah merupakan sebahagian mazhab dalam Islam. 

Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut "Taqiyah". Namun sebenarnya ada beberapa yang boleh kita perhatikan dari penganut Syiah antaranya pada 15 ciri-ciri yang berikut ini:

1) Mengenakan serban hitam tanpa kopiah di dalamnya dengan bentuk tertentu, biasanya besar.Tidak seperti serban yang biasa dipakai oleh ulama ahlussunnah yang berkopiah di bawahnya, biasanya mempunyai saiz sederhana besar & ada ekor , serban mereka seperti serban dibelitkan di keliling kepala tanpa ekor, dibalut dgn lingkungan yg amat ketara besar .

2) Tidak solat Jumaat. Meskipun solat Jumaat bersama jamaah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunat, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma'sum atau wakilnya.

3) Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam ke kanan & kiri yg kita lakukan & semua kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.

4) Pengikut Syiah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu sahaja.

5) Majoriti pengikut Syiah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu / tanah yang digunakan menempatkan kening ketika sujud apabila mereka solat bersendirian atau jauh dari orang lain.

6) Jika anda perhatikan caranya berwuduk maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat berlainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin.

7) Anda tidak akan mendapati penganut Syiah hadir dalam kuliah dan ceramah Ahlussunnah.

Anda juga akan melihat penganut Syiah banyak menyebut Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husein radhiyallahu anhum. Mereka memang menafikan sumbangan para sahabat & salafussoleh yg lain bahkan menganggap kesemua itu telah murtad.

9) Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.Malah mengucapkan laknat, cacian & lucah kepada para ulama ahlussunnah itu merupakan tradisi syiah, sila lihat diskusi sunni syi'i yg ada dlm you tube antara Al Syikh Adnan Ar'ur dengan ahli ilmu syiah.

10) Pada bulan Ramadhan penganut Syiah tidak terus berbuka puasa setelah azan maghrib. Dalam hal ini Syiah berkeyakinan seperti Yahudi iaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah kelihatan di langit. Dengan kata lain mereka berbuka apabila benar-benar sudah masuk waktu malam. Mereka juga tidak solat terawih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid'ah.

11) Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jemaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.

12) Anda tidak akan melihat seorang penganut Syiah memegang dan membaca Al-Quran kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah ( pura2 ) kerana Al-Qur'an yang benar menurut mereka iaitu al-Quran yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.

13) Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.

14) Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di universiti atau di kampung sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut'ah dengan para wanita tersebut apabila nantinya mereka menerima agama Syiah. 

15) Orang-orang Syiah tekun mendakwah orang-orang tua yang mempunyai anak perempuan dengan harapan anak perempuannya juga turut menganut Syiah sehingga dengan selesa dia boleh melakukan zina mut'ah dengan wanita tersebut baik dengan pengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syiah, maka para pengikut Syiah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut'ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut'ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda sehingga dengan mudah para pengikut Syiah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.

Kesimpulannya, ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri yang lain sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memerhatikan raut wajah.

Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat yang lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikit pun tanda-tanda kemarahan di wajahnya.

Akhirnya, dengan hati yang terang Ahlussunnah dapat mengenali pengikut Syiah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran kadar ini dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan meremehkan para sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam dan para ibunda kaum Muslimin radhiyallahu anhum yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.

mereka mendakwa mereka juga muslim padahal mereka dengan Islam sudah tiada titik pertemuan..

sebarkan fakta ini kpd setiap muslim yg anda kenal sebagai tanda sayang & rahmat pd mereka agar tidak tergelincir dari landasan aqidah yg benar..

ingat pesan Nabi saw ,bahawa 

Anas bin Malik meriwayatkan Rasulullah Saw bersabda: “ Bani Israil akan terpecah menjadi 71 golongan dan umatku akan berpecah kepada 73 golongan, seluruhnya akan masuk neraka, kecuali satu, yaitu Al-Jamaa’ah.” HR. Sunan Ibnu Majah.

lagi sabda Nabi saw , maksudnya :
“Bani Israel telah berpecah sebanyak 72 firqah dan akan berpecah umatku kepada 73 puak , semuanya akan masuk Neraka kecuali satu.” Sahabat-sahabat yang mendengar ucapan ini bertanya: “Siapakah yang satu golongan itu Ya Rasulullah?” Nabi menjawab: ” Yang satu itu ialah orang yang berpegang sebagai peganganku dan pegangan sahabat-sahabatku.” HR Imam Tirmizi.

bicara di atas adalah dari sumber terjemahan lppimakassar
Baharin Bin Assar bersama penambahan hadis di bawah oleh saya (USTAZ ZAHAZAN) ..

Khamis, 18 Julai 2013

SEORANG LAGI GURU DITEMBAK MATI

Seorang lagi guru ditembak. Kali ini di Kedah pula.

KULIM: Seorang guru sebuah sekolah berusia 40-an mati akibat ditembak di persimpangan lampu isyarat di Jalan Keladi, di sini, jam 12.15 tengah hari tadi. BHARIAN


Misteri pembunuhan Cikgu Hashim di Bachok tempoh hari belum terjawab, kini ada mangsa yang baru pula. Apa motif pembunuhan ini? 




Isnin, 15 Julai 2013

RAMADHAN MENDIDIK JADI SUAMI ISTERI MITHALI

Bulan puasa ni memang tak ada cerita lain. Cerita resepi, menu, makanan, juadah. Buka TV aje chef montel, chef gemuk, chef becok, chef tinggi sedang berceloteh.

Namun, bulan Ramadhan nilah bulan membentuk kita jadi suami atau isteri mithali. Contohnya, petang ni aku dah tolong belikan dan bentangkan sebahagian bahan-bahan yang nak dimasak oleh isteri aku di atas meja. Dah tolong bersihkan ayam dan ikan yang nak dimasak. Dan akhir sekali tolong makankan...kejap lagi 7.23


Tengok tu, petang ni aku mengidam budu dan ikan masak pindang. Anak-anak aku pula minta lauk ayam masak tomato.

Awal Ramadhan hari tu ada suami mengamuk dan mendera isteri kerana tak menyediakan masakan untuk bersahur. Kesemua ahli keluarga mesti menyediakan hphone ke mud penggera, setkan bangun pukul berapa. Sesiapa pun tidak berhak untuk memarahi yang lain (terutama pasangan) kalau dah terbangun ketika Azan Subuh telah berkumandang.  

Sedaya upaya mungkin, janganlah sampai kami tak sahur. Kasihanilah anak-anak kami yang sesetengahnya baru nak belajar berpuasa itu......


Ahad, 14 Julai 2013

TIP SUPAYA ANAK TAK PECAHKAN GELAS

 Anak-anak kami ni peminat air teh bunga

Dah berdozen-dozen cawan dan gelas dipecahkan dan terjatuh, terlaga, sehingga kadang-kadang membahayakan anak-anak kami. Belum termasuk perang mulut, sama ada mengaku atau menafikan siapa yang pecahkan gelas. Jadi, Ramadhan kali ini aku menggunakan kaedah emak aku dulu. Bagi cawan plastik yang ada tangkai dan berwarna-warni.

Setiap seorang memiliki gelas yang berbeza warna. Ini untuk mengesan dengan mudah siapa yang tidak mencuci cawan tersebut. Maklumlah kami tidak ada bibik.

Sejak awal Raamadhan, Alhamdulillah gelas-gelas kaca dan cawan kaca telah disimpan di dalam almari. Dan Alhamdulillah mereka sudah mula mencuci cawan masing-masing.

CARA MUDAH KEJUTKAN ORANG UNTUK BERSAHUR

Ok tak agak-agak? Hahahhhahahaha Pengalaman warga Indonesia berpuasa di Malaysia. Antaranya beliau menulis...... Perbezaan kita dengan mereka antaranya, mereka mengejutkan orang bangun sahur dari rumah ke rumah, kita pula bangun sahur dengan inisiatif diri sendiri. Apa kata kita kejutkan kawan-kawan kita untuk bangun sahur dengan menghantar SMS untuk 10 teman terdekat?

Jumaat, 12 Julai 2013

BANDAR UNIVERSITI PAGOH



Selamat berpuasa semua! Alhamdulillah aku masih bernafas lagi. Akhir-akhir ini aku hilang semangat nak menulis entri. Ini disebabkan netbook aku ni ada masalah certificate entah apa bendalah tu. Dah hantar kedai pun tak  boleh setle. Nak berblog dan berfacebook kena guna laptop anak. Mereka pun busy dengan kerja-kerja sekolah yang mengalahkan budak universiti. Yang peliknya boleh pulak aku buka Yahoo. Siapalah dengki kat aku ni. Tak apalah, asal jangan tembak aku di depan sekolah sudahlah.

Gambar di atas tu, aku ambil ketika aku membuat lawatan mengejut ke Bukit Gambir. Memang terkejut aku apabila signboard besar tertulis BANDAR UNIVERSITI PAGOH sedang giat dibangunkan. Beratus-ratus jentera berat sedang meratakan kawasan yang dahulunya ladang kelapa sawit itu.

Lokasinya adalah tidak jauh dari simpang Pagoh ke Panchor....Kalau orang-orang kampung aku Seri Medan ternampak akan ia, maka kecemburuan mereka semakin tinggi, kerana hendak meminta sebuah bank didirikann di pekan Seri Medan pun, ibarat menunggu bulan jatuh ke riba.

Orang-orang Seri Medan....kalian kena ada tokoh yang boleh ditonjolkan.....jika boleh ke tahap TPM, barulah Seri Medan yang indah itu dapat dimajukan. Jangan mengharapkan orang luar, kerana mereka semua ada agenda sendiri.