Jumaat, 17 Oktober 2014

UBAT HATI YANG RESAH GELISAH



Antara intisari kuliah Subuh Ustaz Marwan pagi ini (di MASJID SIMPANG TIGA, PARIT SULONG JUMAAT 17 OKTOBER 2014)
Jika hati anda TIDAK TENANG, RESAH GELISAH, GUNDAH sedangkan anda tidak tahu apa puncanya,lakukanlah perkara-perkara berikut:
1. Hadirlah SELALU ke majlis-majlis ilmu agama, mendengar tazkirah dan peringatan, agar hati menjadi lembut, dan tenang.
2. Atau bacalah Al-Quran dengan khusyuk dan memahami maknanya....
3. Berdampinglah dengan alim ulama, jika mereka datang ke tempat anda, pergilah mendapatkannya, dengarlah nasihatnya, mintalah ia mendoakanmu
4. Bersyukurlah atas nikmat-nikmat Allah yang diberi kepada anda, dan berzikirlah iaitu ingat Allah sentiasa

Jika HATI ANDA KERAS (iaitu memiliki sifat-sifat mazmumah, bongkak, ujub, dan sebagainya)...caranya ialah dengan selalu mengingati MATI. Bahawa kita semua akan MATI.....Tiada apa yang perlu dieksyenkan dalam kehidupan yang sementara ini.
Hari ini, dunia menjadi rosak,kerana PEMIMPIN-PEMIMPINnya memiliki sikap-sikap terkutuk seperti tamak, dan tidak mahu mendengar nasihat ulama.
Selain PENYAKIT JASMANI, Sebahagian besar manusia juga menghidap PENYAKIT ROHANI. WHO sebuah badan PBB sentiasa agresif mencari penawar untuk pelbagai penyakit seperti AIDS,EBOLA dan sebagainya. Hospital dan pusat kajian didirikan di seluruh sejagat ini. Tetapi tidak ada usaha untuk mengubati PENYAKIT ROHANI yang kian parah ini.

2 ulasan:

Umialya berkata...

Terima kasih diatas pengkongsian ini..

Umialya berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.