MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Khamis, 30 Oktober 2014

MASA BERLARI KIAN PANTAS

Dua minggu ni, aku memanglah sibuk sangat. Cuti Deepavali selama sembilan hari rasa tak cuti. Banyak perkara perlu dibereskan, sampai kepala dah rasa nak meletop engko....

Dan perkhidmatan Streamyx aku ni, amat-amat-amat mengecewakan,bagaimanalah aku nak komen entri kalian, kalau nak buka blog sendiri pun terkial-kial. Malam ni entah kenapa line ada ok sikit, tetapi mata pulak dah mengantuk.

Dua minggu ni juga jualan produk-produk kiler mendapat sambutan....terutamanya Pan Ajaib dan Preesure Cooker...Ramai juga bekas anak murid aku, cari aku sebab nak cuba periuk-periuk tu, maklumlah dah ramai yang berumah tangga dah...Alhamdulillah sangat...syukur. Dan terima kasih kepada Datin Z, yang memborong 3 kotak preesure cooker petang tadi. Dan paling memeranjatkan tadi,ada orang call nak ubat AIDS...terkejut sebentar aku....kesian pun ada...manalah aku ada ubat macam tu, kalau aku ada,dah lama aku jadi kaya-raya.

Seperti kata Cikgu Zainal,rakan bisnes aku, kita berniaga ni ikut sunah nabi, dengan niat nak bantu orang, nak bantu keluarga,anak-anak nak belajar tinggi-tinggi,jadi jangan malu,jangan segan, teruskan bisnes selagi ada nyawa ...




Rabu, 22 Oktober 2014

PUTING BELIUNG MELANDA PANDAMARAN



PELABUHAN KLANG, 21 Okt (Bernama) -- Tujuh puluh dua buah rumah dan premis perniagaan di kawasan perindustrian di Pandamaran di sini rosak teruk akibat dilanda ribut pada kira-kira pukul 2 petang tadi.

Ribut seakan-akan puting beliung berserta hujan lebat kira-kira 30 minit itu mencemaskan kebanyakan penduduk di kawasan Pandamaran Jaya dan di sepanjang Jalan Banting serta Jalan Besar Pandamaran kerana ia turut menyebabkan pokok tercabut dan tiang tumbang.

Tinjauan Bernama di Pangsapuri Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Pandamaran Jaya, mendapati kira-kira 72 rumah terjejas akibat kejadian itu.


Pengerusi pangsapuri, R.Sivabalan, 41, berkata dalam tempoh tiga minit angin kencang menerbangkan bumbung lima blok pangsapuri berkenaan menyebabkan kebocoran yang teruk.

Beliau berkata keadaan itu menyukarkan penduduk kaum India untuk menyambut Deepavali esok.

"Penduduk yang terjejas mengadu bumbung rumah mereka rosak dan bocor sehingga menjejaskan persiapan Deepavali. Ini kali pertama kejadian ini berlaku dan kami berharap pihak berwajib baik pulih kerosakan secepat mungkin.

Tambahan pula esok ramai penduduk yang menyambut Deepavali dan ramai yang mengalami kerugian sehingga menjejaskan persiapan perayaan esok," katanya ketika ditemui pemberita di sini.




Sementara itu, Anggota Parlimen Klang Charles Santiago ketika ditemui pemberita berkata beliau akan mengadakan perbincangan dengan penduduk di pangsapuri itu untuk tindakan selanjutnya.

Katanya, beliau berkemungkinan akan meminta keluarga yang terjejas berpindah ke dewan orang ramai berhampiran supaya kerja baik pulih dapat dilakukan pada Khamis ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Klang Selatan ACP Kamarulzaman Mamat berkata pemeriksaan pasukannya di kawasan terjejas di Kunci Air Jalan Banting, Pandamaran, mendapati terdapat pokok tumbang serta bumbung premis diterbangkan angin ribut.

Selain itu, beliau berkata beberapa buah bot yang berada di jeti berhampiran juga telah tenggelam akibat kejadian itu.

"Antara premis yang terlibat adalah gudang penyimpanan tong gas, tokong, Pangsapuri PKNS dan Pangsapuri Pandamaran Permai.

Akibat daripada ribut tersebut bekalan elektrik telah terputus dan pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah dihubungi. Setakat ini tiga laporan polis telah dibuat dan tiada kecederaan serta kematian berlaku," katanya ketika dihubungi.


sumber BERNAMA

Selasa, 21 Oktober 2014

MAUT DISERET KERETA API DI KUALA LANAR


Gambar Hiasan-Mbasic

KUANTAN, 21 Okt (Bernama) - - Seorang lelaki maut selepas dirempuh dan diseret keretapi sejauh 250 meter di Kuala Lanar dekat Kuala Lipis awal pagi Selasa.

Ketua Polis Daerah Lipis Supt Abdul Razak Hassan berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 1.23 pagi ketika keretapi berkenaan dalam perjalanan dari Tumpat, Kelantan menuju ke Kuala Lumpur.

"Polis yang menerima maklumat kejadian itu daripada kakitangan Keretapi Tanah Melayu sejurus selepas kemalangan tersebut kemudian bergegas ke lokasi kejadian," katanya.

Mayat lelaki itu kemudian ditemui dalam keadaan menyayat hati dan mukanya tidak dapat dikenal pasti, katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, mayat tanpa sebarang indentiti pengenalan diri itu kemudiannya dihantar ke Hospital Kuala Lipis untuk bedah siasat mangsa.

"Pemandu dan semua penumpang keretapi Senandung Wau TN yang tidak mengalami sebarang kecederaan dalam kemalangan itu kemudiannya telah meneruskan perjalanan setengah jam kemudian," katanya.

Abdul Razak meminta orang ramai yang melihat kejadian itu supaya menghubungi polis bagi membantu siasatan.



BERNAMA

PANGGILAN KECEMASAN DARI APARTMENT TERATAI

KUALA LUMPUR, 20 Okt (Bernama) -- Kira-kira 1,500 Penduduk Apartment Teratai, Taman Bukit Raya dekat Bukit Beruntung dipindahkan ke pusat pemindahan sementara di Sekolah Kebangsaan Bunga Raya ekoran kejadian tanah runtuh.

Damage caused by the landslide near the Teratai Apartment, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung – photo courtesy of Korporat Ibupejabat Bomba Putrajaya
 GAMBAR-GAMBAR DIAMBIL DARIPADA THE STAR


Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Baharu Noor Azhar Tajudin berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 10.44 pagi sebelum tiba di lokasi pada jam 11.20 pagi.

"Siasatan awal mendapati berlaku pergerakan tanah runtuh kira-kira 15 meter dari kawasan perumahan. Demi keselamatan penduduk kami mengarahkan penduduk apartment itu ber
pindah sementara ke Sekolah Kebangsaan Bunga Raya," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata penduduk perlu menunggu sekurang-kurangnya tiga hari bagi mengetahui keputusan yang dibuat Jabatan Kerja Raya sama ada selamat atau tidak untuk mereka tinggal di situ.

"Kami tidak boleh jangka bila mereka akan dibenarkan balik ke kediaman masing-masing kerana ia memerlukan masa untuk menyiasat dan mengenal pasti akan keselamatan kawasan itu selepas berlakunya tanah runtuh," katanya.

Azhar berkata ketika ini pergerakan tanah masih lagi berlaku dan pemantauan terus dijalankan.

Sumber-- BERNAMA

Jumaat, 17 Oktober 2014

UBAT HATI YANG RESAH GELISAH



Antara intisari kuliah Subuh Ustaz Marwan pagi ini (di MASJID SIMPANG TIGA, PARIT SULONG JUMAAT 17 OKTOBER 2014)
Jika hati anda TIDAK TENANG, RESAH GELISAH, GUNDAH sedangkan anda tidak tahu apa puncanya,lakukanlah perkara-perkara berikut:
1. Hadirlah SELALU ke majlis-majlis ilmu agama, mendengar tazkirah dan peringatan, agar hati menjadi lembut, dan tenang.
2. Atau bacalah Al-Quran dengan khusyuk dan memahami maknanya....
3. Berdampinglah dengan alim ulama, jika mereka datang ke tempat anda, pergilah mendapatkannya, dengarlah nasihatnya, mintalah ia mendoakanmu
4. Bersyukurlah atas nikmat-nikmat Allah yang diberi kepada anda, dan berzikirlah iaitu ingat Allah sentiasa

Jika HATI ANDA KERAS (iaitu memiliki sifat-sifat mazmumah, bongkak, ujub, dan sebagainya)...caranya ialah dengan selalu mengingati MATI. Bahawa kita semua akan MATI.....Tiada apa yang perlu dieksyenkan dalam kehidupan yang sementara ini.
Hari ini, dunia menjadi rosak,kerana PEMIMPIN-PEMIMPINnya memiliki sikap-sikap terkutuk seperti tamak, dan tidak mahu mendengar nasihat ulama.
Selain PENYAKIT JASMANI, Sebahagian besar manusia juga menghidap PENYAKIT ROHANI. WHO sebuah badan PBB sentiasa agresif mencari penawar untuk pelbagai penyakit seperti AIDS,EBOLA dan sebagainya. Hospital dan pusat kajian didirikan di seluruh sejagat ini. Tetapi tidak ada usaha untuk mengubati PENYAKIT ROHANI yang kian parah ini.

Isnin, 13 Oktober 2014

SAYA MASIH TRAUMA, YANG ROSAK TERUK ADALAH KERETA SAJA

Mangsa dihempap bumbung jejantas syukur

JOHOR BAHARU, 12 Okt - Seorang pemandu kereta yang terlibat dalam kejadian bumbung jejantas tercabut dan diterbangkan angin sebelum terjatuh merentangi jalan di Lebuh Raya Taman Perling-Pasir Gudang berhampiran Taman Kobena, di sini, bersyukur kerana hanya cedera ringan dalam kejadian itu.

Pemandu Honda Jazz yang hanya mahu dikenali sebagai Tan itu berkata kejadian berkenaan berlaku dengan pantas ketika dia dalam perjalanan dari Desa Tebrau menghala ke Tampoi, di sini.

"Saya tidak ingat apa-apa kerana kejadian berlaku sekelip mata, tetapi, saya perasan ada sesuatu terkena kereta (bumbung) sebelum ia kemudian jatuh ke atas jalan," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Tan yang berusia 30-an berkata kejadian kira-kira pukul 4.30 petang itu berlaku dalam keadaan hujan lebat.

Akibat terkena bumbung jejantas yang tercabut itu bumbung keretanya di atas tempat duduk pemandu kemek.

Menceritakan lebih lanjut, dia yang sudah berkahwin berkata kejadian itu menyebabkan pintu keretanya gagal dibuka, namun, dia bertindak pantas memecahkan cermin pintu dan keluar menyelamatkan diri.

"Saya masih trauma dengan kejadian ini. Nasib baik saya tidak mengalami kecederaan teruk ataupun kehilangan nyawa. Yang rosak teruk adalah kereta sahaja," katanya yang cedera di bahu kiri dan kepala.

Selain Tan, kejadian yang berlaku pada kira-kira pukul 4.30 petang itu turut menyebabkan seorang pemandu lori berusia 50-an dan tiga wanita di dalam sebuah kereta Toyota Vios cedera.

Tinjauan Bernama di tempat kejadian mendapati bumbung jejantas sepanjang kira-kira 40 meter itu jatuh merentangi kedua-dua belah laluan dan menghalang lalu lintas.

Pekerja Majlis Perbandaran Johor Baharu kelihatan bertungkus lumus bekerja memotong bumbung itu kepada beberapa bahagian untuk dialihkan supaya laluan itu boleh dilalui semula oleh kenderaan.

-- BERNAMA

Khamis, 9 Oktober 2014

BAJET 2015-TUAN PM, RAKYAT PERLUKAN RUMAH


JOHOR BAHARU, (Bernama) -- Kerajaan Negeri Johor berharap kerajaan pusat memberikan perhatian terhadap soal pemilikan rumah oleh rakyat dalam Bajet 2015 yang akan dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Jumaat ini.

Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata inisiatif dalam perkara itu penting berikutan kos sara hidup tinggi sekarang ini menyebabkan rakyat rasa tertekan.

"Kita berharap kerajaan pusat dapat mencari penyelesaian untuk memudahkan rakyat memiliki rumah terutamanya rumah mampu milik dengan meningkatkan kemudahan untuk membuat pinjaman," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Bazar Deepavali Permas Jaya 2014 di sini malam tadi.

Di samping itu, beliau berharap kerajaan pusat menentukan supaya pendapatan boleh guna rakyat dapat bertambah sama ada melalui pengurangan cukai atau menambah lagi jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) memandangkan kerajaan sudah mengurangkan subsidi minyak.

Sumber: BERNAMA

Jika kita melihat harga rumah yang ada di sekeliling kita sekarang ni....dah tak ada harga rumah di bawah RM 100K....Yang ada RM 250K ke atas....bagaimana orang muda nak beli,kalau sebulan perlu bayar RM 1500-RM 2000? Beredarnya whatsaapp, ada muslihat pemaju ingin meminggirkan orang Melayu ada benarnya. Jadi,kalau kerajaan membiarkan keadaan ini, alamatlah orang Melayu akan terus merempat di bumi sendiri. Kalau ada tanah warisan orang tua, Alhamdulillah jangan dijual pula.Yang tak ada, bagaimana?

UPDATE 10 OKT:

PM KATA....

"Prihatin terhadap kesukaran penjawat awam untuk mendapat pembiayaan memiliki rumah, kerajaan bersetuju agar had kelayakan minimum pinjaman perumahan dinaikkan daripada RM80,000 kepada RM120,000.


Sementara had kelayakan maksimum dinaikkan daripada RM450,000 kepada RM600,000" kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Aku rasa ini bukan penyelesaian masalah tersebut. Projek untuk pembinaan rumah mampu milik harus diutamakan. Nampaknya kalian yang belum ada rumah  kenalah merancang sendiri untuk masa depan kalian. 

"Pada 2015, bagi membolehkan lebih ramai penjawat awam memiliki rumah, kerajaan bersetuju untuk membina 5,380 unit rumah lagi iaitu di Putrajaya sebanyak 1,600 unit, Bukit Jalil (1,530); Papar, Sabah (1,290) dan Bukit Pinang, Kedah (960)," katanya.


 OK...yang bukan penjawat awam pula bagaimana...?

Isnin, 6 Oktober 2014

NINJA BOGEL MENGGANAS DI PUNCAK ALAM

GAMBAR:NIZARAZU.COM
KUALA SELANGOR – Puluhan pelajar perempuan Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Puncak Alam yang tinggal menyewa di Pangsapuri Astana Alam 3 dekat sini bukan sahaja hidup dalam ketakutan malah diselubungi seribu misteri apabila kawasan perumahan itu diganggu ‘ninja bogel’.
‘Ninja bogel’ yang menimbulkan ketakutan dalam kalangan pelajar itu dikatakan akan muncul secara tiba-tiba di depan pelajar perempuan yang pulang lewat malam ke pangsapuri itu.
Dalam beberapa kes, ‘ninja bogel’ itu pernah mengetuk pintu rumah yang disewa pelajar-pelajar wanita terbabit pada lewat malam. ‘Ninja bogel’ itu dikatakan hanya berhenti mengetuk pintu sehingga penghuninya membuka pintu rumah.
Semasa kemunculan ‘ninja bogel’ yang digambarkan tanpa seurat benang kecuali bahagian muka dan kepala ditutup dengan baju-T berwarna hitam, ‘ninja bogel’ itu hanya berdiri kaku dan melihat gelagat mangsa-mangsanya yang menjerit ketakutan dan lari lintang-pukang.
‘Ninja bogel’ itu hanya meninggalkan lokasi selepas mangsanya lari akibat ketakutan.
Kejadian itu dikatakan sudah berlarutan sejak tahun 2012 sebelum dalam tempoh dua minggu lalu ‘ninja bogel’ itu semakin kerap menunjukkan diri kepada pelajar institusi pengajian tinggi itu (IPT).
Penuntut IPT terbabit mendakwa gangguan itu disyaki dilakukan oleh seorang lelaki yang tinggal di kawasan berkenaan. Ini kerana ketika kemunculannya, ‘ninja bogel’ itu seolah-olah mengetahui masa pengawal keselamatan atau ahli persatuan penduduk membuat rondaan.

SUMBER KOSMO

Ahad, 5 Oktober 2014

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA


Meriah di rumah Hj Johari dan Hjh Saripah pagi tadi...







Semoga ibadah korban Moslim and famili and Hj Johari/Hjh Saripah diterima Allah hendaknya

Sabtu, 4 Oktober 2014

GAJIKU TIDAK SEBANYAK GAJI MENTERI

Seorang teman menasihati kami
Kalau ada anak yang belajar kat kolej ke, U ke, ..atau mana-mana dan sekarang ni dah balik kampung
Kita kenalah penuhkan peti ais, dan kabinet dapur kita dengan bahan-bahan makanan
Maklumlah masa dia orang kat kediaman mereka tu, 
Bab-bab makanan ini memanglah kesian...
Berjimat-cermat, duit PTPTN pun bukan banyak mana
Nak makan mewah-mewah pun duit banyak nak pakai
Nak mintak duit selalu pun simpati kepada kita barangkali
Gaji kita pun bukan besar sangat macam gaji menteri
Kadang-kadang makan nasi lemak aje, maklumlah kat KL sekali makan dah berapa...
Jadi masa mereka ada kat rumah ni...emak bapak janganlah lokek sangat
Masa inilah mereka nak makan yang berzat sikit...setelah puas makan mi segera dan biskut cecah air sejuk.....
So...emak bapak rajin-rajinlah masak yang enak-enak untuk anak-anak kalian.....

Jumaat, 3 Oktober 2014

AKU BUKAN NAK JUMPA PM



Tanggal 20 Sept aku berkonvoi dengan enam buah kereta anak-anak saudara aku ke Pekan, Pahang DARUL MAKMUR. Bukan nak jumpa PM Najib supaya tak naikkan harga minyak. Kalian cakap apa pun bukan dia peduli. Telinga dia dah tebal macam telinga Panda. Aku dah diberitahu oleh kedai minyak kat sini, depa tunjuk surat lagi, yang minyak akan naik harga, sebulan lalu IAITU pada 2 Sept 2014. Aku isi penuh tangki minyak kereta-kereta aku MALAM itu. Esok paginya aku marah kedai minyak tu...korang main-mainkan hati pelanggan. Betul bang....memang semalam dah beritahu....Janganlah marah bang...

Baru aku ingat....pilihan raya Pangkalan Kubor belum berlangsung, jadi kerajaan terpaksa kensel kenaikan pada tarikh tersebut. NAJIB tunda ke 2 Oktober!!! Betul-betul tragedi Oktober!....

Kepada sesiapa yang yang nak cakap...Ala baru 20 sen PUN NAK KECOH KE?

Mai sini aku hantuk kepala hang...!

Ini bukan soal 20 sen,engko ingat aku isi minyak 1 liter.  Setiap hari aku memandu 50km...

Lepas ni akan disusuli oleh kenaikan HARGA semua barangan di kedai runcit, pasar raya...JUGA.harga bahan binaan..dan harga rumah akan naik puluhan ribu lagi disebabkan oleh DUA PULUH SEN ini!!!!!! Rakyat YANG MEREMPAT semakin tersepit. NAJIB bukan tau apa...dia tak pernah sarapan jemput-jemput, minum pagi hanya bersarapan biskut seperti sebahagian rakyat marhaen di pinggir kota dan ceruk kampung? Dia lahir dalam dulang emas! Aku lahir kat lantai nipah.




Ni waktu aku melalui Paloh Hinai.....dekat Tasik Cini tu...

Ni tempat aku rehat-rehat dengan famili aku....tasik kat kampung aku ni lebih 20 kali cantik daripada Tasik Bandar kat Jay Bee tu....orang JB jangan MARAH


Ni tempat aku rehat, selepas apa-apa kursus di PPD..TasikY yang mendamaikan

Di bawah ni,ketupat plastik yang isteri aku masak malam ni....Dengan PERIUK TEKANAN ni,memasak ketupat sangat menjimatkan masa dan gas. 30 minit dah siap!