MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Jumaat, 6 November 2015

SITUA YANG BERTUAH


Petang itu kulihat orang tua itu duduk sorang-sorang di bus stop. Wajahnya tidak menunjukkan boleh aku menyapanya. Dia bukan menunggu teksi atau bas. Cuma saja-saja duduk di situ. Mungkin dia ingin mencari udara pekan. Setelah setengah jam di situ, aku lihat dia mula bangun dan menyeberang jalan.....

Pertama yang aku fikir, apabila terlihat lelaki tua seperti itu, automatik aku teringat arwah ayahku. Dulu ayahku pun begitu juga, petang-petang akan minum-minum di kedai mamak bersama kawan-kawannya. Aku yang waktu itu masih bersekolah menengah tidak mahu kacau daun kalau ternampak motosikal arwah ada di pekan.

Kedua, mungkin anak-anaknya sudah tidak bersama lagi di rumah. Sebenarnya orang-orang tua ini elok bersama-sama anak-anak, kerana keadaan jalan raya kita bukan macam sepuluh tahun lepas. Sibuk 24 jam. Ngeri melihat orang-orang tua bermotosikal dan menyeberang jalan yang sentiasa sibuk itu.

Tapi, abang ipar aku sorang tu, bukan saja jalan pekan ini hari-hari diredahnya,malah beberapa kali dah berkereta tanpa GPS atau Vaze,pusing-pusing KL. Umur dah dekat 70, tapi berjiwa kental. Dia kata pernah malam-malam, hujan lebat pulak tu, turun kereta,  cari nama jalan untuk ke rumah anaknya....Aku sendiri kalau ke KL tanpa GPS alamatlah sesat barat jadinya.

Satu hari yang lain aku terserempak dengan seorang rakan guru, dah 15 tahun bersara. Setelah berbual-bual, aku rasa dia dah agak nyanyuk. Dia kata sekarang kalau ke mana-mana, dia dah tak bawak kereta, jirannya yang baik hati tolong dia ke bank, pejabat pos dan ngeteh-ngeteh.

Akhir kata, kita juga akan tua, bagaimanalah keadaan kita nanti? Semoga Allah memelihara kita semua.    
 

2 ulasan:

Kayu Manis berkata...

Lelaki mana nak duk rmh diam2kn..mcm n3 knor jer..kna mngena dgn lelakilah..

umi alya berkata...

Kalu g KL guna GPSpn sesat juga, maklumlah jalan sentiasa berubah2, kejap dibuka, kejap ditutup..