Sabtu, 14 November 2015

YANG BIJAKSANA PUN BANYAK KENA TIPU!



Hirisan buah ciku

Dalam situasi ringgit yang menyusut, tentu sekali harga buah-buahan import akan naik harga. Apabila kita masuk ke kedai buah, harga-harga yang dipamerkan amatlah tidak logik. Kalau nak beli juga kena pergi ke pasar malam, pasar minggu atau pasar lambak yang menawarkan harga lebih mesra pelanggan.

Kita semua tahu, dengan makan buah-buahan akan mendatangkan banyak kebaikan, terutamanya dalam membekalkan vitamin C dan seterusnya dapat menjauhkan kita daripada penyakit. Usus kita perlukan buah-buahan dan sayur-sayuran, selainkan membekalkan vitamin yang diperlukan, ia juga membantu pencernaan. Usus kecil dan usus besar akan lebih sihat. Umpama longkang yang penuh keladak dengan longkang yang lancar perjalanan benda-benda yang melaluinya. Kerana buah-buahan itu melancarkan ruang-ruang usus...Susah pulak saya nak terangkan.

Jika golongan berpendapatan rendah kurang makan buah-buahan, makanya mereka tentu mudah untuk menjemput penyakit. 

Di sini saya cadangan, yang duduk di kampung tu, yang mana mereka ada tanah bukit dan jauh daripada banjir, eloklah menanam buah-buahan tempatan seperti durian belanda yang banyak khasiatnya, jambu batu, ciku, rambutan, limau dan sebagainya. Benih banyak dah dijual di tapak semaian, kat pasar minggu pun dah ramai orang jual benih.

Amatlah malang sekali, kalau orang kampung, nak guna cili dan serai pun beli di pasar! Ayuh ...inilah masanya kita mengembalikan kehebatan orang-orang tua kita dahulu. Yang duduk di bandar, pekan tu apa nak buat? Harga tanah pun dah mahal macam berlian. Nampaknya kita tak dapat mewariskan tanah lagi kepada mereka. Kita sekarang kena memberi ilmu secukupnya kepada anak-anak kita agar dapat hidup pada era yang akan datang, yang pastinya lebih mencabar.

Kalau nak kata belajar tinggi-tinggi supaya mereka tak ditipu orang pun, sekarang ni banyak profesional yang tertipu cinta dengan negro. Banyak juga profesional yang masuk skimcepat kaya!             

4 ulasan:

umi alya berkata...

Setuju 100% pandangan ini..

Kalau dok kawasan taman, camner tu cikgu?

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Tetiba teringat tanah pusaka warisan orang tua...
Terasa begitu berharganya walau sekadar sekangkang kera..
tolong tengok2kan utk aku ye... kih kih kih.. kalau ada durian jatuh..
makan la..


Kat Aussie ni.. tak reti la nak tanam buah..
tanam cili pun seminggu dah mati..

K. Bai... sorry lama tak bertanya khabar.. tp kalian selalu di hati.

Dewi Aja berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Kayu Manis berkata...

Klu boleh nak juga bercucuk tanam..tapi apakan daya...