Jumaat, 15 Disember 2017

DI SEBALIK RAHSIA SURAH AL KAHFI

*SURAH AL KAHFI*

Orang yang membaca surah al-Kahfi pada *hari Jumaat*, bawah kakinya akan bercahaya sehingga ke kolong langit. (Mafhum hadith)

Orang yang membaca/mengamalkan surah al-Kahfi juga akan *terhindar dari fitnah Dajjal.* (Mafhum hadith)

Ha, ini yang selalu disebut-sebut kan?

Persoalannya, apa yang hebat sangat dengan surah al-Kahfi ni sampai boleh lindungi kita dari Dajjal? Takkan baca je dah boleh terhindar? 🤔

Pernah terfikir camni?

Surah al-Kahfi mengandungi EMPAT kisah utama:

1) Pemuda gua (al-kahf)
2) Pemilik kebun dan rakannya
3) Nabi Musa & Khidir AS
4) Zulqarnain

Ramai tahu ni tapi tak dapat nak relate dengan Dajjal.

Betul tak?

So here we go 🙌🏻

Setiap satu kisah ini mewakili satu fitnah (ujian) yang dahsyat:

*Pemuda gua - Fitnah aqidah/iman*

*Pemilik kebun - Fitnah harta*

*Nabi Musa & Khidir - Fitnah ilmu*

*Zulqarnain - Fitnah kekuasaan*

Guess what? 4 fitnah ni juga yang Dajjal akan bawa di akhir zaman nanti! 😱

Dah mula nampak perkaitan surah al kahfi dengan Dajjal?

Di sinilah relevannya  baca surah al-Kahfi boleh menghindarkan diri dari fitnah Dajjal. Sebab surah ni bukan hanya bercerita, tapi bagi solusinya juga!

Bagaimana?

*Fitnah aqidah - bersahabat dengan orang soleh.* Para pemuda al-Kahfi saling membimbing satu sama lain. Mereka juga banyak mengingat akhirat

*Fitnah harta - mengingatkan diri bahawa dunia tak kekal dan banyak mengingati mati/akhirat*

*Fitnah ilmu - kena tawadhu'/rendah diri.* Walaupun Nabi Musa AS seorang rasul yang mulia, baginda tidak sombong untuk menuntut ilmu dari Khidir

*Fitnah kekuasaan - Kena tawadhu' dan ikhlaskan diri,* sebagaimana Zulqarnain seringkali mengingatkan dirinya bahawa kekuasaannya ialah dari Allah

Tapi ada yang lagi mind blowing 🙌🏻🙌🏻🙌🏻

Di sebalik 4 kisah dan pengajaran ni, surah al-Kahfi mengandungi tema utama yang lebih dahsyat lagi.

Tema utama surah ini ialah *DAKWAH!* 😱

Tak percaya? Hehe.

Bukankah para pemuda al-Kahfi *berdakwah kepada sang penguasa yang zalim?*

Bukankah si sahabat pemilik kebun *menasihatinya agar bersyukur dan kembali kepada Allah? Bukankah itu dakwah?*

Bukankah *Nabi Khidir membimbing Nabi Musa,* seorang murabbi mengajar anak muridnya selayaknya? Bukankah itu juga dakwah?

Dan bukankah *Zulqarnain berdakwah kepada rakyat jelatanya,* sepanjang pengembaraannya? ✨

*Rupa-rupanya untuk selamat dari fitnah Dajjal, kita perlu berdakwah.!!* And it makes complete sense!

Dengan berdakwahlah, kita dapat menjaga diri kita dan orang ramai dari fitnah-fitnah ini.

Orait kita beralih ke fitnah dajjal.

Ada 4.

Fitnah iman, harta, ilmu dan kuasa.

Bagaimana?

*Fitnah Iman :*
Nanti Dajjal keluar, dia akan mengaku dia Tuhan. Dia tunjuk syurga neraka, hidupkan orang mati apa semua.

*Fitnah Harta :*
Dia akan keluarkan semua khazanah muka bumi, untuk tarik manusia jadi pengikut dia.

*Fitnah Ilmu :*
Dia akan tunjuk benda-benda yang manusia tak pernah tahu. Dia akan buat benda yang selama ni manusia ingat mustahil.

*Fitnah Kuasa :*
Dan dia akan jadi makhluk yang paling berkuasa dan bermaharajalela di muka bumi (sebelum Nabi Isa turun membunuhnya).

So dah nampak tak macam mana surah al-Kahfi boleh jaga dan lindungi kita dari fitnah Dajjal? It makes sense right?

*Jadi lepas ni, bila baca al-Kahfi, janganlah baca macam tu je.* Baca,    cuba faham maksud dan paling penting, cuba untuk amalkan!

Sebab semua fitnah Dajjal tu in a way dah ada pun zaman sekarang ni. Cuma taklah dalam skala dahsyat macam fitnah Dajjal.

*Kalaulah hafal, dan amalkan al-Kahfi boleh lindungi kita dari bapak segala fitnah (Dajjal), dah tentu ia boleh lindungi kita dari fitnah fitnah lain!*

Tak gituuwwww

Maka marilah kita istiqamah dan beriltizam membaca surah al-Kahfi setiap hari Jumaat, dan membaca al-Quran setiap hari. Moga ada barakahnya!

Sumber : *Kuliah Ustaz Nouman Ali Khan dan buku Khowatir Qur'aniyah tulisan Syaikh Amr Khalid.*

@quotephotovideo 📚📚📚

2 ulasan:

umi alya berkata...

Alhamdulillah terima kasih di atas perkongsian ini..

Kayu Manis berkata...

Assalamualaikum

Bgus bermanfaat tq