Ahad, 21 Februari 2010

DOA MENGUATKAN INGATAN


BOLEH COPY DAN SAVE/PRINT


Maksudnya:
"Dengan nama Allah, Maha Suci Allah, Dan segala pujian bagi Allah, Tiada Tuhan yang sebenar melainkan Allah, dan Allah Maha Besar (Maha Berkuasa) Tidak ada kekuasaan
dan Kekuatan melainkan dengan (pertolongan) Allah yang mulia, Yang mengetahui sebanyak bilangan huruf yang tertulis sepanjang zaman"



Doa ini sangat sesuai bagi anda yang sedang belajar dan menghafal sesuatu. Sangat berguna untuk mereka yang sedang menelaah mata pelajaran dan ilmu sama ada anda di sekolah atau di pusat pengajian tinggi dan di sekolah-sekolah pengajian agama.

Doa ini saya peroleh daripada Ustaz Ayub di MPTI, Johor Bahru tahun 1985 dahulu. Doa asal sudah berwarna cokelat. Saya cuba tulis balik, ternyata tangan saya begitu kaku untuk menulis seni khat itu, kalau kalian pakar tulisan khat, usah lupa emel dan attach file kepada saya, biar saya siarkan di sini dengan lebih indah dan jelas.

11 ulasan:

SeNDuDuK PuTiH berkata...

Baguih nih untuk amalan... TQQQ

SAM73 berkata...

ya bagus. jgn lupa pesanan mitos org dahulukala...

"jgn makan brutu!"

Teman Setia Anis berkata...

Aku tak pernah makan brutu... Apa rasanya yek...?

SAM73 berkata...

bohongla...kat pasar mlm kan byk jual..sedap! crunchy...

p/s : tolong jgn translatekan makna brutu...biar yg x tau tertanya2 apa itu brutu ya! hehe...

YIN berkata...

Hanya yang brutel sahaja yang makan brutu...

Teman Setia Anis berkata...

Sungguh.. Aku memang tak pernah makan... Leher ayam aku makanlah... Aku tak bohong... Eh apake lari dari topik ni... Kita tengah membincangkan topik Uncle MS ni.. Marahkan tuan rumah ni... O... Doa ni lebih bagus kalau kita lakukan solat sunat 2 rekaat terlebih dulu, baru mohonlah apa yg dihajati... Tapi masa aku jumpa ustaz Syahrullah pengasas tahfis al-quraan anak2 yatim dia kata... Kalau nak ingatan kita kuat untuk menghafal al-quraan kita kena banyak berikstfar, buat solat sunat taubat, elakkan dari melihat benda2 yg tidak baik contohnya, rancangan di Tv yg tak membawa manafaat. Lagi dia kata, pemakanan yg bersih.. Elakkan makan kepala ikan, kepala ikan bilis pun jgn.. Banyakan memakan buah kismis dan buah kurma.. Yang paling penting katanya... Jauhkan berfikiran negetif dan lebihkan berfikir ke arah positif... Macam tulah yg dia cakap...

SAM73 berkata...

ya! setuju banget! kepala ikan mmg tak elok dimakan.. klu nak siang tu buang je terus lg bagus.. tp aku tak le buat mcm tu pun..heh heh..sbb nak nmpkkan ikan tu cantik masa nak dihias...xde kepala x cantik la kan.

tp ada sestgh org mmg dia tak bg izin anak2 dia mkn benda2 yg ko sebut tadi tp dia sendiri mkn sbb dia kta..dia dah tak menghadapi exam lg...ada ke mcm tu plak ya? walaupun duduk rumah..tak kan la nak biarkan diri hilang ingatan plak? Hehehe.. tak nak aku..

ada 1 perkara aku nk crita ni.. tak pasti la kesahihannya punca2 kenapa si Markonah (bukn nama sebenar) ni selalu lupa2.. kdg lupa letak benda..lupa itu..lupa ini.. pastu diselidik oleh org2 pandai..rupanya dia pernah "berubat" dgn org (tak pasti la berubat dgn sapa)..sbb dulu dia ni pernah putus cinta..so dia mintak le penawar utk lupakan kekasihnya... itu la jd punca dia asik lupa2... aku pun confuse..iyer ke bleh sampai jd camtu? lain yg dia nk lupakan..semua benda plak dia jd lupa?

MSOM berkata...

Pendapat kalian benar belaka, tkasih atas segala pengalaman yang disampaikan di sini.Kalau dibuat buku, topik ini boleh menjadi tebal seperti Kamus Dewan.

Liyana Izzati :) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Liyana Izzati :) berkata...

brutu tu apa eh?? hee.

Mat Som berkata...

Liyana
Maksud BRUTU tu
TONGKENG ayam
Itu cuma pantang larang org dulu
Sekarang BRUTU GORENG dijual
DI PASAR MALAM
dAN Ramai yg membelinya