Sabtu, 31 Mei 2014

GAJET DALAM DUNIA PERKHEMAHAN

Ni ambo nok cerito dengey demo semuo....ambo duo hari lepas ada satu aktiviti yang menarik. Buat gajet. Gajet gapo tu? Ingatke Galaxsi, Iphone ka.....bukey...Gajet maksud ambo ialah gajet perkhemahan. Pada ambo gajet bermaksud ALAT-ALAT yang digunakan sebagai kegunaan untuk perkhemahan. Jika di rumah kita ada pintu gerbang, rak kasut, almari, tempat simpan pinggan mangkuk, meja, kerusi, ampaian, begitulah juga semasa kita berkhemah....kita ada alat-alat itu untuk kegunaan sepanjang perkhemahan itu.....Yang saya tunjukkan kepada budak-budak ni ialah gajet untuk menyimpan barang, kasut pun boleh, buat letak pinggan pun boleh......

Perkhemahan unit beruniform SK Seri Pasir berlangsung pada 27 Mei hingga 29 Mei 2014. Aku hanya dapat datang pada 28- 29 Mei. Tepat jam 11.00 pagi 28 Mei, aku tiba di lokasi, iaitu di Teluk Gorek. Dan check in cepat jam 12.00 kerana semua telah ditempah awal.

Sampai je di situ, aku terus mengeluarkan kayu-kayu yang aku cari dan curi semalamnya di kebun Miss Prolyapo. Sengetlah kereta aku membawa kayu-kayu itu. Zul kata nasib baik tak ditahan Jabatan Perhutanan hahaha...

Berdasarkan pengalaman aku SESAT DI HUTAN JENGKA dulu, aku kongsikan ilmu membuat GAJET PENGAKAP kepada murid-murid aku. Sempat ajar satu jenis gajet sahaja, kerana masa yang diberi cuma 1 jam setengah.
Murid-murid begitu teruja nak buat gajet yang sama
Inilah hasil gajet daripada enam kumpulan itu
GAJET PERKHEMAHAN

Oleh sebab mereka tidak dibenarkan membawa pisau ke perkhemahan ini, atas faktor keselamatan, inilah jadinya.....hasil gajet ni ada yang tak kemas. Mereka pun ikat cincai-cincai bocai saja. Sepatutnya mereka menggunakan ikatan seraya,bunga keti dan sebagainya. Ini yang dapat ikatan seribu entah apa.
Mereka juga berpeluang berkayak.....bestnya. (Foto Ihsan Cikgu Burhan) 
(Foto Ihsan Cikgu Burhan) 
Berjoging di tepi pantai, tentu ia akan menjadi kenangan terindah buat mereka.(Foto Ihsan Cikgu Burhan) 
Petang 28 Mei aku bawak Aliff naik kereta kuda
KERETA KUDA DI MERSING
Disebabkan resort tempat kami menginap sangatlahhhhh kedekut,sehingga masalah air tidak ada sejak aku sampai, sampailah petang,aku teringat kawan lama di Paloh dulu. Ustaz Halim, yang sekarang jadi orang kuat SAJ....dan dengan pertemuan ini, SAJ menghantar air satu lori.....padan muka kau owner resort yang kedekut,nak jimat sangat bil air....kata Halim tak sepatutnya 28 hb tu air tak ada, memang ada catuan,tapi catuan akan dibuat pada 29 Mei.
Antara Foto kenangan sebelum kakaknya melanjutkan pelajaran
Foto Ihsan Ili

Sambil buat gajet, aku bawak semua rakyat aku ni tidur semalam di sini. Kemudian 29 Mei seawal jam 10.00 pagi aku ke Pekan ......untuk menghadiri majis perkahwinan anak Jamil Nasir,rakan juga saudara aku masa kecil dulu.Sepatutnya kami datang pada 31 Mei, tetapi terlanjur dah sampai Mersing, aku datang awal dua hari. Masya Allah sejak keluar sekolah rendah dulu memang tak jumpa Jamil.Kami disambut begitu seronok sekali...semua makanan dihidangkannya. Dua orang anaknya ramah-ramah dan dah berjaya menjadi pendidik. Dua lagi masih kecik. Begitu berbaloi-baloi kami datang ke Kampung Ketapang Tengah, Pekan ni.

Gambar dengan kuda kayu ini membuktikan aku telah sampai di Muzeum Pekan..... tempat Jamil Nasir anak Mbah Monah,saudara aku dari Seri Medan yang kini bertugas di Balai Polis Pekan.
Jadi Senggarang, Rengit, Pontian, JB aku ada kroni, Kota Tinggi ada Masrom, Mersing ada Razak dan Ustaz Halim, Rompin je tak ada...Pekan ada Jamil, Kuantan ada rakan sesat di dalam hutan 2 orang, Dungun ada, Kuala Trengganu, Pasir Putih...Kota Bharu lagi ramai kawan Facebook...minggu depan nak pusing Tanjung Karang pulak...jejak kasih belum berakhir.....rumah siapa lagi yang sudi menerima kedatangaan kami? Che Mid sibuk pulak...hehehe
Iniah kebun milik Miss Prolyapo yang kayunya aku ambik untuk dibuat gajet itu.Khabarnya kebun ini tak lama lagi akan ditanam dengan pokok manggis. Hehehehe kesian kan kebun ni

Jika pergi melalui jalan Mersing, balik aku lalu Pekan-Kuala Rompin-Muazam-Segamat-Pagoh....bawak 140km sejam........fasal nak balik cepat sebelum magrib. Tak taulah lepas ni kalau ada surat daripada Seri Paduka Baginda....sediakanlah RM 300. Sekian. 

2 ulasan:

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

OOOoooooooooooo alkisah.
Patut ler tu ari aku suruh monyet2 tu kira2, kayu kebun aku mcm berkurang. Ko punya keja rupanya.

*suka gambo yg bebudak tu reramai. mesti sedih nanti saat berpisah.

Mat Som berkata...

La,aku dah guna nama kod rahsia pun
Engko pulak mengaku

Tu kira perasmian ke arah pembersihan kebun,
Pokok cempedak dan durian ada di semak tu, kalau dibersihkan berbuahlah nanti