Khamis, 26 Mac 2009

INGIN TAHU TENTANG BATU KARANG?


JUS HERBA MISAI KUCING & MAC COTEK
RM 60.00 (6 BOTOL)

JENIS BATU KARANG:
1. Batu Karang di dalam Ginjal (buah pinggang)
2. Batu Karang di dalam hempedu.
FAKTOR-FAKTOR BERLAKUNYA BATU KARANG
Batu Karang di dalam ginjal terbentuk melalui pemendapan kalsium oxalat, kalsium pospat, asid urik, oksalat, sistein dan beberapa bahan lain. Batu seperti kristal halus yang terbentuk ini akan bergerak dalam saluran kencing dan membesar di situ. Bentuk dan saiznya berbeza-beza, ada yang halus, berbutir-butir, tajam, lonjong dan sebagainya. Masalah berlaku apabila batu-batu ini terlalu besar sehingga mengganggu saluran kencing.
Batu karang di dalam hempedu atau dikenali sebagai kolelitiasis berlaku di pundi hempedu atau duktus hempedu. Peratusan tinggi berlakunya batu karang ini berpunca daripada tabiat pemakanan yang tidak seimbang dan kadar kolestrol yang tinggi. Kolesterol serta komponen lain seperti bilirubin, kalsium, garam hempedu dan protein di dalam cecair hempedu akan membentk hablur, seterusnya mengeras menjadi batu karang. Kesakitan berlaku apabila batu-batu di dalam pundi hempedu bergerak memasuki duktus hempedu sehingga menyebabkannya tersumbat.

Simptom Batu Karang di dalam Ginjal
Orang yang mengalami batu karang dalam ginjal jarang-jarang menyedarinya pada peringkat awal. Dia akan mula berasa sakit apabila batu-batu yang terbentuk bergerak ke dalam saluran kencing. Keadaan akan lebih membahayakan apabila batu itu tersekat atau pecah menyebabkan kesakitan berlaku. Antara tanda-tanda batu karang di dalam ginjal ialah:

1. Rasa pedih apabila buang air kecil.
2. Ada darah di dalam air kencing.
3. Air kencing berbau busuk.
4. Loya dan muntah.
5. Sentiasa terasa hendak kencing.
6. Rasa sakit di bahagian belakang atau bawah pnggang ke bahagian depan perut.

Simptom Batu karang di dalam Hempedu
Dalam kebanyakan kes, keadaan in berlaku apabila pundi hempedu tidak berfungsi lalu menyebabkan pembentukan batu karang. Tanda-tandanya ialah:

1. Demam
2. Kembung dan rasa sakit di bahagian kanan perut sehingga menjalar ke sekitar tulang rusuk dan bahu kanan.
3. Rasa loya dan muntah tanpa sebab
4. Rasa tidak bermaya
5. Perpeluhan berlebihan.
6. Rasa sakit apabila di tekan pada ulu hati.
7. Kurang selera makan
8. Rasa sakt di hempedu apabila menarik nafas.

Faktor risiko Batu Karang
Batu karang di dalam ginjal lazimnya berlaku pada mereka yang telah berumur. Bagaimanapun kajian juga mendapati, bayi yang baru lahir turut berisiko menghidap penyakit ini. Ini mungkin disebabkan faktor genetik. Banyak juga faktor yang menyebabkan penyakit Batu Karang, antaranya ialah:

1. Kurang minum air-Jika seseorang kurang minum air akan menyebabkan air kencing menjadi pekat dan menyumbangkan kepada pengumpulan banyak bahan yang akhirnya membentuk batu karang.
2. Lelaki pertengahan umur-juga dikatakan lebih ramai menghidap batu karang berbanding wanita.
3. Keturunan- keturunan bukan faktor utama tetapi jika seseorang itu mempunyai ibu bapa yang pernah atau menghidap batu karang, dia juga berisiko menghidap penyakit ini.
4. Individu yang mempunyai penyakit tertentu seperti gout, kencing manis, darah tinggi dan masalah-masalah yang menyebabkan kepekatan asid urik yang tinggi di dalam darah.
5. Kandungan makanan dan mnuman yang mengandungi asid urik dan proten purin serta kurang serat.
6. Kurang bersenam, bergerak dan terlantar lama.
7. Kesan sampingan ubat
8. Orang yang mempunyai pekerjaan duduk yang terlalu lama seperti pemandu lori dari utara ke selatan contohnya mengadu kerap terkena batu karang, apatah lagi mereka kerap menahan buang air kecil.
sedutan daripada majalah NUR Julai 2007
Jika anda mengalami masalah batu karang dan ingin perawatan herba daripada saya, saya syorkan kepada anda kombinasi yang berikut:

1. MALAC-RM 20 (60 KAPSUL)
2. JUS HERBA MISAI KUCING-RM60.00
SEMUANYA BERJUMLAH RM 80.00 SAHAJA.
HUBUNGI: 0197630678
Saya telah mencadangkan kepada beberapa penghidap penyakit ini, dan al-hamdulillah mereka
dengan izin Allah telah sembuh.









Tiada ulasan: