Jumaat, 24 Jun 2011

BIAWAK MASAK UNGKEP

Banyak betul orang buang kucing ke rumah aku. Bau sana, bau sini.
Aku pun cerita dengan seorang kawan.
Kalau nak buang kucing, buanglah ke.....Taman Sri Sulong.
Kenapa pulak? Apa muslihatnya?
Dia kata, kalau buang kucing ke sana, ceritanya senang.
Senang? Tak fahamlah aku, kenapa?


Rupa-rupanya...Di sana, hayat kucing tu cuma dua tiga hari je.
Mereka akan dikidnap oleh jejaka-jejaka perkasa dari negara jiran.
Kucing tu akan dimasak Tomyam, Kari, rendang, masak ungkep pun ada.
Orang Vietnam tu fasal dah tak peduli apa.
Asal benda bergerak dia buat lauk.


Seorang kawan lagi bercerita.
Satu hari dia ternampak sekumpulan pekerja Vietnam itu singgah di kedai runcit
Nak beli rempah ratus.
Seorang beli rempah itu.
Dua orang yang lain di luar itu sedang mengusap-ngusap seekor biawak yang besar sederhananya.


Nota: Taman Sri Sulong ramai pekerja asing, kerana di situlah terletaknya kilang-kilang. Sebab tu kawasan pemumahan itu dikenali sebagai Taman Industri Sri Sulong. Banyak kilang di Batu Pahat telah berkumpul di situ. Jika anda pergi ke Pasar Malam Sri Sulong, kelihatan ia sebagai Pasar Asia. Macam-macam orang ada di situ.

16 ulasan:

Miss Mirror berkata...

Ha'a.. memang pun. Selalu gak dengar cerita ni (tapi I tak pernah la pulak nampak dgn mata I kan). So, kasihani la kucing2 itu, jgn la dibuang ke tempat2 yg tak selamat buat "mereka".

MAT SOM berkata...

Kamera bawaklah ke mana-mana. Ada je adegan menangkap binatang2 itu
Cepat2 Snap MM

Sz berkata...

wahhh sedappp tu masak ungkep..
muahahaa

psst: tahniah ye cikgu mat som...
myvi betul (yang boleh bawak bersiar2) takde ... gambar myvi je yang ada ni (boleh jugak bawak bersiar2 tp kena print dulu)...eehehehe

MAT SOM berkata...

Alamak SZ printer rosaklah pulak, kena pegi Cyber Cafe nampaknya

Seri berkata...

kejamnya. tapi orang 'sana' memang semua belasah je

MAT SOM berkata...

SERI
Mereka menjadi spt itu kerana kesan hambatan hidup semasa berperang dgn Amerika.

Kini, ia telah sebati dlm kehidupan mereka.

Jimat duit utk kumpulkan duit utk dibawa balik ke negeri mereka.

AZANI berkata...

salam cikgu

pasir gudang pun sama..

MAT SOM berkata...

Tapi diorang tak sanggup makan PASIR

Mama Janet berkata...

Tak sabo nak 2ggu blok MS tentang pasar ramadan di PS nanti.hari2 wat n3 pasal PS pun tak jemu2 membaca.

MAT SOM berkata...

Mama Janet

Kali ni saya guna video.
Tak boleh sama macam yg lepas.

azana berkata...

janganlah buang kucing 2 kat ctu...kecian....

MAT SOM berkata...

Habis tu Azana
Kami setiap hari menguruskan najis2 kucing ni siapa nak kecian?

azana berkata...

ala...buang la tempat lain...
tempat yang lagi selmat untuk kucing itu terus hidup tanpa jadi santapan orng2 itu..

MAT SOM berkata...

Ok Azana,
Atas rayuan Sdri saya tidak dapat meneruskan hasrat 'memusnahkan' kucing-kucing itu

Nak buang kat depan rumah Pengerusi Pecinta Kucing Sedunia- Mama Janet kat Muar tu bolehka?

azana berkata...

sape 2????hahaha
boley aja.... x kisah ler... janji kuceng 2 ok...

irfan berkata...

Dia? Yg komen di atas tu. Entri dia cerita banyak tentang kucing peliharaannya