MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Rabu, 9 September 2009

TIP BIJAK BERBELANJA

Jimat boleh tetapi jangan sampai anak-anak merana. Jimat bagus tetapi jangan kawan-kawan pun naik menyampah. Dalam pengalaman hidup di asrama, rumah sewa bersama teman-teman dan dalam pergaulan harian kita telah bertemu dengan pelbagai ragam manusia. Antara pengalaman yang menggelikan hati ialah pada suatu hari itu, ada seorang teman serumah, ajak aku dan kawan-kawan aku makan. Dia kata nak belanja kami.

Kalian tau apa yang berlaku? Dia kata hendak buang air. Tetapi puas kami menunggu, dia tidak muncul-muncul selepas itu. Apabila kami tanya kaunter restoran tersebut, dia mengatakan kawan kami tadi sudah bayar, tetapi bayarkan untuk dia seorang sahaja. Menggelabahlah juga kami ketika itu sebab tiada seorang pun antara kami yang membawa duit. Sebab masa itu kami berjoging di tepi pantai Lido. Rumah sewa kami lebih kurang dua kilometer sahaja dari Pantai Lido itu. Kami berjanji akan membayar pada malam itu juga. Nasib baiklah tauke restoran itu baik hati dan memahami. Dia kata bayarlah apabila ada berjoging lagi ke kawasan itu. Apabila sampai rumah, kawan itu tadi buat selamba saja, memang sah jenis keturunan Hj Baghil bin Al- Kedekut.

Itulah muqadimah saya pada petang yang mulia ini iaitu bagaimana kita hendak menjimatkan duit belanja kita, apatah lagi pada hari-hari hendak menjelang hari raya pada tahun 2009 ini. Tambahan pula bonus pun yang akan diterima kali ini cukup untuk beli kuih sahaja (bersyukurlah juga ada). Buat diriku tidak kisah, kerana tahun ini aku sudah tidak ada hutang kereta, dan dengan tambahan bonus Radix dan Bio Asli dapat menampung hari bahagia itu...(macam eksen je ni?).

Di bawah ini aku hendak bincangkan tentang Tip-tip Bijak Berbelanja yang aku adaftasi daripada Majalah Mingguan Wanita. Aku sudah modified ikut bahasa mudah akulah.

1. Senaraikan semua keperluan harian, daripada keperluan penjagaan diri, barang dapur, anti nyamuk, dan lain-lain. Yang tidak penting sila gugurkan.

2. Pilih tempat untuk berbelanja. Bandingkan tempat yang paling baik tawaran harganya.

3. Jangan bawa wang yang berlebihan, daripada jumlah yang akan kita belanjakan. Katakan kita nak beli dalam RM 300.00, Bawalah RM 350.00 saja usahlah bawa sampai RM 600. Nanti kita terbeli benda-benda yang tidak ada di dalam senarai. Ini belanja normal untuk kakitangan kerajaan biasa seperti aku lah. Agak-agak penuh satu troli.

4. Beli barang secara sekali gus, jangan hari ni beli bawang bilis. Malam ni beli kicap eh? esok pula beli ubat nyamuk. Lusa beli syampu rambut. Beli minyak makan yang paling besar. Beli susu anak yang paling besar. Beli beras dua kampit terus. Jadi taklah baru nak susun bantal, alamak ubat nyamuk dah habis pulak dah...! Keluar lagi...minyak kereta lagi.

5. Jangan terpengaruh dengan orang di sekeliling anda semasa berbelanja.

6. Jangan terlalu lama di satu-satu bahagian. Mula-muila nak beli gula pasir, akhirnya terbeli gula batu, gula merah, gula melaka, ibu gula, bapak gula, gula-gula...! Kan itu membeli barang-barang yang tidak dirancang?

7. Pastikan senarai barangan yang hendak dibeli terus berada di tangan anda.

8. Pastikan harga barangan yang anda beli lebih rendah daripada yang anda jangkakan. Jangan beli barangan yang lebih tinggi daripada yang dirancang.

9. Belilah barangan semasa perut kenyang. Jika anda beli semasa keadaan lapar, tu yang nampak biskut , coklat, roti semua hendak dibeli. Berapa banyak roti dan biskut yang akhirnya berkulat dan dibuang ke dalam tong sampah?

10. Jangan bawa ramai ahli keluarga bersama semasa membeli barangan keperluan rumah. Nanti anak-anak nak menambah koleksi kereta mainan. Yang perempuan nak menambah anak patungnya. Berapa banyak dah benda-benda itu sudah ada di rumah kita? Dah berguni-guni, boleh dijual lagi! Kalau nak ikut juga, kena disiplinkan dari kecil lagi.

11. Gunakan wang tunai. Elakkan penggunaan kad kredit. Berapa ramai orang kita muflis disebabkan kad kredit?

Banyak lagi tip untuk bijak berbelanja, ikut kesesuaian sesebuah keluarga dan individu itu sendiri. Tetapi jangan lupa, duit raya untuk ibu bapa kalian jangan sampai tidak diberi. Lainlah kalau anda anak hartawan terbilang. Sekian, selamat berpuasa.

Tiada ulasan: