Jumaat, 15 Januari 2010

BERPESAN-PESANLAH DENGAN KEBENARAN



Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh........
Kembali ke matlamat asal blog ini dihasilkan antara visinya adalah untuk menyampaikan sekecil zahrah ilmu agama kepada sesama insan. Maka bermula pada detik ini, RADIO RODJA ini dimasukkan ke dalam blog aku ini. Mana tahu ia dapat membersihkan HATI-HATI KITA yang sudah mula dicomoti oleh kebejatan dunia yang menggila ini. Aku jua tertanya-tanya, mengapa dengan tiba-tiba AMSUDA daripada tema blognya agak keremajaan kini telah beralih ketema dakwah. Sesungguhnya di alam barzah nanti, kita akan terputus dengan semua yang ada di dunia ini melainkan TIGA perkara:

1. Doa daripada anak yang soleh
2. Sedekah jariah
3. Ilmu yang dipergunakan orang

Untuk menjadi pendakwah tidak perlulah kita menjadi ustaz. Sampaikanlah walau hanya satu ayat.

Dengan rasminya aku melancarkan RADIO RODJA ini di sini selagi penganjurnya tidak menutup siarannya.

13 ulasan:

Azham Hj Johari berkata...

berpesan pesanlah dengan kebenaran - entri yang bagus nie..

kita akan terputus dengan semua yang ada di dunia ini melainkan TIGA perkara:

1. Doa daripada anak yang soleh

xde anak lagi.tapi sahabat dan saudara blogger boleh juga berdoa

2. Sedekah jariah

bukan sahaja wang ringgit, paling senang senyuman. xsusah pun.

3. Ilmu yang dipergunakan orang

blogger paling senang nak guna yang ini. sampaikan lah ilmu dunia dan akhirat. apa saja ilmu, jgn ilmu hitam pulak.

MSOM berkata...

AMSUDA, yang paling kita jaga semasa menulis bab-bab agama Islam, hendaknya tidak mengikut logik tetapi berpandukan ajaran Islam yang sebenarnya, yang diajar oleh Rasulullah, Alquran dan hadis, dan oleh para ulamanya, kerana kini munculnya pelbagai golongan sesat termasuklah Islam Liberal dan golongan tidak percayakan hadis, lahirnya golongan YANG menyatakan perempuan pun boleh jadi IMAM sOLAT KPD LELAKI dan sebagainya. Nauzubillah!

SAM73 berkata...

kalau blogger wanita senang je.. kongsikan RESEPI .. ya itulah antara ILMU YG DIPERGUNAKAN ORG..

Teman Setia Anis berkata...

Tapi dalam arus kemodenan sekarang ni ramai lagi manusia walaupun dah disekolahkan tetapi masih jahil dengan ilmu agama... Benda yang dah tau salah pun masih nak dibuat juga... Mereka ni tak tau atau buat2 tak tau.... Ada yang setengah tu rajin sangat ke surau, dahlah x berapa pandai pasal agama tapi mengkritik imam kat surau bukan main lagi pandai.. Suka sangat membeza2kan imam tu imam ni bacaanya tak baguslah.. Yang dia tu bagus sangat ke? Bila disuruh jadi imam mengelak2. Tapi mengata orang bukan main pandai lagi.. Sedangkan baca doa qunut pun tak pandai mcm mana tu... Kalau umur tu masih 10tahun tak apa tapi ni dah 40han... Jadi kalau orng tak pandai ni janganlah nak tunjuk pandai, belajar menghargai orang yg lebih berilmu bukan tahu mengkritik saja... Ni cerita betul yg aku lihat sendiri ya.. Semoga dijadikan iktibar... Peluang ada depan mata pun tak tau nak raih.. Bukan aku tak sediakan ustaz dgn ustazah kat surau tu.. Tapi malulah agaknya dah tua2 nak belajar alif, ba, ta kot..

SAM73 berkata...

entah ler...aku pun naik confuse dgn perangai sestgh manusia ni... kdg mcm nk lari ke alam lain je...

SeNDuDuK PuTiH berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SeNDuDuK PuTiH berkata...

Syaitan sentiasa mempengaruhi manusia... W/p setinggi mana ilmunya, tidak terlepas dari godaan syaitan...

Moga2 kita semua sentiasa terpelihara & tidak tergoda dengan godaan2 tersebut... Aminnn Ya Allah...

MSOM berkata...

Wah, ramai rupanya tetamu aku, kalian semua harap2 dapat siaran Radio Rodja ni, banyak juga ilmu aku dapat, antaranya kata Penceramah TU, Doa yg terbaik adalah doa-doa yang diajarkan oleh Rasulullah dan yg terdapat dalam Al-Quran.

Teman Setia Anis berkata...

Aku sebenarnya nak mengadakan ruangan mari belajar tajwid dalam blog aku... Tapi aku nak kena belajar dari pakar it cik amsuda kita macam mana nak berkominikasi dan mendengar bacaan melalui it... Sedikit ilmu yang telah aku pelajari beberapa tahun ini, ingin sangat aku kongsikan dgn insan2 yang berminat untuk mendalami al-quraan... Sedikit sebanyak kita cuba membantu memperbetulkan bacaan. Sebenarnya bila kita tahu hukum dlm al-quraan kita akan rasa keseronokan membacanya.. Sebenarnya bacaan yang betul akan membawa ketenangan jiwa dan mencucikan hati kita yang bak kata cik Msom yang hampir hitam...

SAM73 berkata...

bagus tu Anis... klu boleh upload video. InsyaAllah ko dpt pahala berlipat ganda.

Psl perangai manusia ni...yg paling aku fed-up sejak dulu bila seseorg tu perangainya mcm kata2 bidalan ni...

"kuman di seberang laut nampak... tapi gajah di depan mata dia buat2 rabun jer.."... pendek kta.. kerja asik nk membetulkan org je tapi diri sediri pun...alahai..heeeee sabor je la...

ya Allah... bukakanlah pintu keinsafan pd org2 spt ini... hmm... eh.. kenapa tetiba pepagi ni aku EMO plk ya.. sbb aku teringat kisah seseorg yg aku sebutkn tadi.

Sesaja nk mengotorkan blog pakcik ko ni Anis..klu aku bebel kt blog aku... nt org yg aku ckp tu muncul plak kt situ naya je aku.

en_me berkata...

me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih.. salamm abang matsomm itteww

MSOM berkata...

Waalaikumusalam........EN ME, web En Me kan sentiasa insaf...YGINSAF tewwwwww!

MSOM berkata...

Siaran radio ni dihentikan kerana sering menghadapi masalah siaran di samping agak berat utk membuka blog saya.