Rabu, 12 Oktober 2022

SEMANGAT BERCERITA TENTANG KEJAYAAN ANAKNYA

Pagi tadi aku pergi memancing, setelah enam bulan tidak melakukan hobi aku itu. Sebabnya parit itu telah semak dengan rumput. Pru15 dah dekat, terang baliklah parit-parit yang tersumbat itu. Lagi pun dalam tempoh itu aku dah bertukar ke bidang baru. Bersihkan kebun dengan tulang empat kerat. Pencen kenalah lakukan aktiviti, kalau tak, tak sihat fizikal dan mental nanti.


Tengah aku sibuk memancing, makanya datang seorang lelaki seumur-umur macam aku, muka agak cengeh. Aku terus cari di mana pisau bersarung dan tak mahu berjauhan dari senjata itu. Aku bukan apa, takut dia tu penagih dadah nak rompak aku, almaklum tempat aku memancing itu sunyi dan jarang orang lalu.

"Hang dah dapat ikan ka?" Soalan pertama terpacul dan aku juga jawab spontan.

"Baru nak mula ni bang. Tapi nampak gaya tak galak macam dulu" Jawabku.

Sangkaan buruk tadi tinggal 25%.

"Saya tadi ke pekan Kangkar cari ikan kering ni. Isteri masak gulai kena kena ada ikan kering baru ngam"

Maka berbual-buallah aku dengan orang itu. Tetapi setelah setengah jam bercerita, baru aku perasan, dia bercerita tentang kejayaan anak-anaknya dari anak sulong sampai nombor lima. Nampaknya aku cuba jadi pendengar yang baik. Dia begitu bersemangat apabila bercerita kisah kejayaan anak-anaknya. Anak nombor satu, doktor pakar sakit puan. Anak kedua jurutera Perodua. Anak ketiga juga doktor..Anak ke empat tengah ambik master, anak kelima tengah belajar medic. 

Aku tak tanya apa-apa. Tapi dia terus bercerita. Sudahnya aku tak dapat ikan walau seekor sebab sudah hilang fokus. 

Terfikir dalam hati. apakah dia ini tidak ada kawan berbual. 

"Abang kerja apa" Aku bertanya.

"Dulu polis, saya sarjan, sekarng dah pencen, saya bahagian polis trafik" Jawabnya pantas. "Sekarang dah pencen, dapatlah duit pencen RM3300 sebulan. Saya hutang dah tak ada. Nak apa lagi?"

"Tahniah bang...Apa amalan abang sampai anak-anak berjaya sampai ke peringkat tertinggi macam tu?" Tiba-tiba aku dapat idea. Taklah perbualan berat sebelah aku dengan dia ini tidak mendatangkan apa-apa faedah.

"Anak-anak saya, Magrib saja, semua kena solat berjemaah ikut belakang saya. Ada juga yang saya hantar kepada ustaz, waktu Magrib memang saya tak kasi can, tengok TV ke apa ke" Dia bagi tip, dulu masa anak-anaknya masa masih kecil.



1 ulasan:

Wak Lat berkata...

endi gambar wong tuwek polis pencen kuwi kangji cikgu matsom? ..