MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Ahad, 25 April 2010

SUPAYA BAU MASAKAN DI DAPUR TIDAK BERLELUASA

Setelah menjadi MR MAMA selama dua minggu ini saya dapat beberapa tip.

Tip supaya anak yang tidak minat makan (akan menambah nasi ke dua dan seterusnya) :

Janganlah masak yang pelik-pelik, beli je ayam segera untuk digoreng contohnya AYAM*S tu.
Anak aku Iwan yang selama ini kalau di suruh makan ayam goreng biasa, langsung tak pandang. Ikan goreng pun dia tengok macam tengok kayu. Sampai bawa rotan baru disuap satu-satu. Kini tidak lagi.

Jika rumah kalian ada kipas nyah bau masakan yang berkesan tak perlulah baca entri ini. Jika rumah kalian tersergam besarnya masalah bau masakan tidak akan menghantui diri. Yalah terutama apabila ada tetamu, malu pula apabila bau belacan sampai ke garaj kereta. Tip ini untuk pemilik rumah kecil macam aku ini. Rumah teres ke bawah.....

Tip-tip supaya bau masakan tidak menerjah lubang-lubang hidung tetamu yang datang:
1. Kalau nak masak pilihlah masakan sup rebus, sayur rebus, ikan kukus.
2. Elakkan menggoreng udang, ikan apa lagi belacan.
3. Elakkan masakan yang menggunakan kaedah menumis seperti sayur kailan + belacan ikan tenggiri
4. Antara contoh resepi yang dicadangkan ialah ikan kukus cicah asam atau bawang + cili berkicap. Ikan cencaru sesuai sangat tu.

Kepada sahabat-sahabat blogger, oleh sebab aku gunakan cyber cafe, maka masa aku sangat terhad. Jadi buat masa ni tak dapat buat komen di blog kalian. Nak jawab komen pun tak sempat. Tunggu line internert di rumahku pulih. Sekian terima kasih.

5 ulasan:

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Wah Mr. MAMA ni...pesal plak takde talian internet kt rumah plak ni??

Mama Miraki berkata...

Mr MAMA....wahhhh suami mithali lahaaa. beruntung isteri yea.....hari ni masak apa....ke beli siap je...sebab nak elakkan bau masakan satu rumah kan....hahaha

MSOM berkata...

OK...OK...INTERNET DAH OK OVER!SAM!

MSOM berkata...

Hari ni menu dia MAMA MIRAKI...ulam TIMUN potong-potong, nenas hiris-hiris. Lauk ikan kukus bungkus daun pisang cicah asam. Utk Midah sya masakkan sup rebus ayam HPA + lobak (sayur campurkan sekali nak jimat masa).

~ Mummy Gee ~ berkata...

MMiraki ikut tips Mr Mama to masak no tumis2 no goreng2... sure lepas ni 45kg senang2 boleh capai... bukan 45 x 2 .....