Ahad, 21 Oktober 2012

CARA MASUKKAN GAMBAR DARI KAMERA KE KOMPUTER

Entri ini khas untuk pengunjung yang selalu tersesat ke blog saya, dengan tujuan nak bertanya BAGAIMANA NAK MASUKKAN GAMBAR DARI KAMERA KE KOMPUTER? 

Jangan ketawakan mereka. Kita dulu pun macam tu juga. Sekarang bukan main lagi, baru snap 30 saat lepas, dah tersiar kat status FACEBOOK.....!

Sila Pilih SATU daripada tiga cara yang saya cadangkan, berikut:

PERTAMA: OK....Paling mudah, cari lokasi untuk memasukkan memori kad kita tu...Netbook yang saya guna ni,kedudukannya di sini. Masukkan memori kad kamera tu seperti dalam gambar ni...tolak...Kalau Kat PC pula kena cari, ada ke?

Jika kedudukan sudah stabil, ikut arahan seterusnya sebagaimana dalam skrin komputer kita...Lepas tu Copy dan savelah gambar tu pada komputer kita.

Namun begitu, jika cara ini tidak boleh, komputer tu kena set balik di kedai komputer yang mahir memprogramkan hal yang ini. 

KEDUA: GUNAKAN SATU ALAT YANG DINAMAKAN CARD READER. Saya punya ni dinamakan Multi Card Reader. Memori Kad Hanphone yang kecil tu pun ada ruang yang boleh dimasukkan ke card ini. Ia dijual di kedai kamera atau hand phone. Yang ini murah, harga dalam RM 13 saja di tempat saya. Card Reader ni, ada pelbagai jenis bentuk dan rupanya. Lagi cantik lagi mahallah.


Card Reader ni ada ruang USB untuk dimasukkan ke laptop kita. Kalau kat PC komputer besar, masukkan ke ruang pen drivelah... 

KETIGA: Gunalah wayar USB yang dibekalkan ketika membeli kamera atau hand phone kita teeeee......Sambung je kat Laptop,dan ikut arahan pada skrin komputer..Semasa proses pemindahan gambar atau video, kamera mesti dalam keadaan 'on'..Ingat....semua card reader atau apa benda ni,kena buka dulu MYCOMPUTER.....Tu semua godek, tolong jangan buat panggilan kepada saya bertanyakan perkara ini....no hphone saya tu cuma untuk urusan jual beli herba-herba, cadar dan preesure cooker saja.....hehehehe 


Semoga masalah hamba Allah dari Pahang ni akan dapat diselesaikan.....Sekian.Tahniah untuk pasukan bola sepak Kelantan!

Tiada ulasan: