Hulagu Khan dan bala tenteranya yang ganas
Jejak kelam Syiah dalam sejarah runtuhnya kekhilafahan Islam
menjadi pelajaran penting, bahawa mereka adalah pengkhianat yang menikam kaum
muslimin dari belakang dan meruntuhkan kekuasaan Islam.
Ketika itu Baghdad baru saja ditawan oleh pasukan Tartar.
Pusat pemerintahan Dinasti Abbasiyah dan segala khazanah peradaban Islam dihancurleburkan.
Pasukan yang dipimpin oleh Hulagu Khan dari
Mongolia itu berjaya menakluk salah satu kota yang menjadi simbol kegemilangan Islam pada tahun 656 Hijriah. Sejarah
menceritakan, sungai di Baghdad yang jernih berubah menjadi pekat menghitam
akibat ribuan, bahkan jutaan buku yang ditenggelamkan oleh tentera Monggol yang
ganas itu. Sebahagian lagi terbakar oleh keganasan pencerobohan pasukan kafir
tersebut. Tertakluknya kota Baghdad menandakan runtuhnya empayar Khilafah
Abbasiyah yang dikenali sebagai salah satu pusat peradaban Islam.
Menyingkap keruntuhan Baghdad dan penyerangan pasukan
Tartar, sejarawan Dr. Raghib As-Sirjani menceritakan kisah ini dalam bukunya
"Qishah At-Tatar min Al-Bidayah ila 'Ain Jalut" (hlm. 129-170). Selain
itu seorang lagi sejarawan lain, Dr. Muhammad Ali Ash-Shalabi menceritakan
dalam bukunya "Al-Moghul Baina Al-Intisyar wa Al-Inkisyar"
(hlm.310-312). Kedua-dua sejarawan tersebut sangat mendalam dan pakar dalam
bidangnya, kerana disamping sebagai sejarawan (mu'arrikh), mereka juga ahli
hadis (muhaddits), yang boleh memilih mana kisah-kisah yang palsu dan mana pula
yang muktabar.
Kejatuhan Daulah Abbasiyah ke tangan pasukan Tartar tak
lepas daripada pengkhianatan tokoh Syiah Rafidhah yang bernama Alauddin Ibnu
Alqami. Dalam keterangan lain, kejatuhan Baghdad kerana adanya konspirasi
antara pasukan Tartar dengan kumpulan Syiah Qaramithah yang mempunyai hasrat
menjatuhkan pemerintahan Daulah Abbasiyah, kemudian menggantikannya dengan
Daulah Fathimiyah.
Dia diangkat sebagai perdana menteri oleh Khalifah
Al-Mu'tashim Billah. Namun Ibnu Alqani memendam hasrat untuk merampas
kekhilafahan Abbasiyah agar jatuh ke tangan Dinasti Fathimiyah. Ibnu Alqani berkonpirasi
dengan pimpinan bangsa Tartar dan menyokong pasukan kafir tersebut masuk dan
menyerang kota Baghdad.
Ibnu Katsir menceritakan, "Ibnu Alqani menulis
surat kepada pasukan Tartar yang isinya menyokong mereka menguasai Baghdad dan menyiapkan
rancangan yang lengkap bagaimana tentera Monggol untuk memasuki Bagdad. Ia membocorkan
rahsia kepada mereka keadaan terkini Khilafah Abbasiyah, termasuk kelemahan
pasukan Al-Mu'tashim. Itu semua tiada lain kerana pada tahun tersebut ia ingin
melihat Khalifah Abbasiyah, Al-Mu'tashim, tumbang, dan bid'ah aliran sesat
Syiah Rafidhah berkembang pesat di seluruh negeri di bawah pemerintahan
Abbasiyah. Kerajaan Abbasiyah diambil oleh Dinasti Fathimiyah, para ulama
dan mufti sunnah akhirnya musnah. "
Baghdad berjaya ditakluki orang-orang Monggol. Khalifah
Al-Mu'tashim Billah wafat terbunuh pada 14 Shafar 656 H/1258 M. Pembunuhan
Al-Mu'tashim tak lepas dari pengkhianatan Ibnu Alqani dan Nashiruddin Ath-Thusi
(Syiah), yang menjalin hubungan dengan Hulagu Khan.
Pengkhianatan itu
mengakibatkan banyaknya ulama yang terbunuh, sekolah-sekolah dan masjid yang
hancur, perpustakaan sebagai gudang ilmu hancur musnah bagaikan padang jarak
padang tekukur, dan kekejaman lain yang luar biasa dan tidak terrperi untuk
menyaksikannya. Baghdad yang indah dan megah bersimbah darah. Kaum muslimin
ketika itu berdukacita. Pusat peradaban Islam yang gemilang, hanya tinggal
kenangan.
Selepas berjaya menawan Baghdad, pada 22 Shafar 657 Hijriah
pasukan Tartar yang dipimpin oleh Hulagu Khan kemudian bergerak menuju Syam,
wilayah yang menjadi pusat kekuasaan Islam pada masa itu. Mereka melakukan
pencerobohan dengan menyeberangi sungai Furat dan mengepung pintu masuk Syam
selama tujuh hari. Pengepungan itu berjaya, bangsa Tartar kemudian masuk
menyerbu kota.
Sejarawan Ali Muhammad Ash-Shalabi mengatakan, Aleppo (halb)
adalah bandar pertama yang menjadi matlamat penaklukan Hulagu Khan dan
pasukannya, yang ketika itu dipimpin oleh Al-Malik Al-Mu'zham Tauran Syah,
wakil dari Malik An-Nashir. Sebelum memasuki Aleppo, sebagaimana kebiasaan
Hulagu, ia memberi peringatan penguasa agar tunduk dan menyerah. Namun,
peringatan Hulagu Khan ditanggapi oleh Al-Malik Al-Mu'zham Tauran Syah dengan
mengatakan, "Tidak ada yang mudah bagi kalian, kecuali dengan pedang
...!"
Hulagu Khan kemudian menghantar panglimanya yang bernama
Katabgha untuk menakluki bandar Damsyik pada akhir bulan Rajab, tahun 658
Hijriah. Penaklukan berlangsung tanpa perlawanan, hingga akhirnya Damsyik yang
merupakan bandar terbesar di Syria selain Aleppo, berjaya tunduk pada kekuasaan
Tartar.
Negeri Syam yang dikenali sebagai tanah yang barakah, pada
waktu itu ternoda dengan kebiadaban pasukan Tartar. Kemenangan pasukan Tartar
kemudian dimanfaatkan oleh orang-orang Nasrani untuk mendekati Hulagu Khan.
Mereka memujuknya agar Hulagu membiarkan umat Nasrani menyiarkan agamanya.
Setelah mendapat kelulusan, umat Nasrani mengelilingi kota dan mengangkat salib-salib mereka di atas
kepala, sambil berteriak mengatakan, "Agama yang benar adalah agama
Al-Masih ..". Mereka mengarak salib-salib besar mereka di sekeliling kota,
kemudian memaksa para penduduk untuk berdiri menghormati salib tersebut. Tartar
ketika itu mengangkat seorang pemimpin Damsyik yang bernama Ibil Siyan,
pemimpin yang dikenal sangat melindungi kaum Nasrani.
Bandar Damsyik dan Aleppo berjaya ditakluki. Bandar yang
bersejarah dan menyimpan peradaban Islam itu terpaksa menyerah kepada kekuatan
pasukan Tartar. Jika Baghdad berjaya ditawan oleh bangsa Tartar kerana
pengkhianatan Syiah Rafidhah, maka antara faktor yang melemahkan semangat jihad
umat Islam di negeri Syam saat itu adalah pengkhianatan kelompok Syiah
Nushairiyah.
Melalui para pemimpinnya, mereka berusaha untuk merapati Hulagu Khan, dengan umpan-umpan
yang ditawarkan pimpinan pasukan Tartar
itu berupa harta milik kaum Muslimin yang berjaya dilumpuhkan. Antara pemimpin
Syiah yang khianat terhadap umat Islam IALAH Syaikh Al-Fahr Muhammad bin Yusuf
bin Muhammad Al-Kanji. Imam Ibnu Katsir Rahimahullah menceritakan hal ini dalam
buku monumennya, Al-Bidayah wa An-Nihayah, dengan menulis, "Dia adalah
tokoh Syiah yang telah memujuk bangsa Tartar dengan harta kaum Muslimin. Ia seorang
yang berhati busuk, orientalistis, dan meminta bantuan mereka (Tartar) dengan
harta kaum muslimin ... "
Dr. Imad Ali Abdus Sami Husain dalam bukunya "Khianaat
Asy-Syiah wa Atsaruha fi Hazaimi Al-Ummah Al-Islamiyah" menceritakan
bahawa ketika pasukan Tartar masuk ke kota Aleppo pada 658 Hijriah, mereka merampas
dan mencuri harta dan tanah kaum muslimin di kota itu, pimpinan Syiah yang
bernama Zainuddin Al-Hafizhi tanpa
disangka-sangka mengagung-agungkan Hulagu Khan dan meminta kepada seluruh umat Islam untuk tunduk menyerah dan tidak
mengobarkan api perlawanan terhadap pasukan penjajah tersebut.
Padahal Ketika itu, Raja An-Nashir yang berasal dari
kalangan sunni sudah mengirim surat kepada Raja Al-Mughits di Kurk dan
Al-Muzhaffar Qutuz di Mesir untuk menghantar bala tentera bantuan kepada kaum
muslimin di Aleppo. Namun sayang, keadaan mereka yang ketika itu juga dalam
keadaan lemah, tidak mampu memenuhi permintaan Raja An-Nashir.
Sikap pemimpin Syiah Nushairiyah, Zainuddin Al-Hafizhi, menaikkan
kemarahan Malik Az-Zhahir Ruknuddin Baybars Al-Bunduqdari. Ia begitu marah
kepada pemimpin Syiah itu, kemudian memukulnya sambil mengatakan,
"Kalianlah penyebab kehancuran kaum Muslimin!" Baybars adalah tokoh
pejuang Muslim asal Kazakhstan yang kemudian berjihad melawan bangsa Tartar dan
kaum Kristian, dan wafat di Damsyik. Namanya begitu dikenal sebagai pahlawan
Islam yang cukup ditakuti dan disegani musuh.
Seorang ulama bernama Taqiyuddin Ahmad bin Abdul Halim bin
Abdul Salam bin Taimiyah Al-Harrani atau biasa disebut Syaikh Ibnu Taimiyah,
yang digelar hujjatul Islam, termasuk orang yang berjuang melawan pasukan Tartar.
Ia juga mengetahui bagaimana kelompok Syiah Nushairiyah telah khianat terhadap kaum muslimin. Kerananya,
Ibnu Taimiyah yang tahu persis bagaimana sepak terajang kelompok Syiah ekstrem
ini, menyatakan bahawa mereka adalah kaum kafir dan musuh Islam yang harus
diperangi.
Ketika orang-orang Tartar mengepung kota Damsyik, Ibnu Taimiyah
dengan lantang mengatakan, "Jangan kalian serahkan benteng ini, walaupun
tinggal satu batu bata saja, kerana benteng ini adalah untuk kepentingan kaum
muslimin. Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah menjaga benteng ini untuk kaum
muslimin, sebagai perisai bagi penduduk Syam yang menjadi pusat iman dan
sunnah, sampai Isa Ibnu Maryam Alaihissalam turun di sana. "
Dalam buku Tarikh Al-Alawiyyin yang ditulis penganut Syiah
Nushairiyah, Muhammad Amin Ghalib Ath-Thawil dijelaskan bahawa sikap kooperatif
mereka dengan bangsa Tartar adalah sebahagian daripada siasat untuk
mengembalikan kuasa mereka, yang menurutnya telah dirampas oleh kaum Sunni.
Tarikh Al-Alawiyyin juga menjelaskan bagaimana kerjasama
tokoh Syiah di Aleppo, Thamur Thusi, yang bekerjasama dengan Timur Lenk untuk
menguasai kota tersebut. Timur Lenk membunuh kaum muslimin sunni dan membiarkan
mereka yang menjadi pengikut Alawiyah. Timur Lenk adalah penganut Syiah Rafidhah
yang wafat pada 808 Hijriyah. Anak keturunannya pun mengikuti jejak keyakinan
Timur Lenk sebagai penganut ajaran Syiah. Karenanya, di setiap wilayah
kekuasannya, Syiah banyak terlibat dalam pemerintahan, termasuk di negeri Parsi
(Iran).
Negeri Syam, termasuk wilayah Damsyik, berjaya dikembalikan
ke tangan kaum muslimin, setelah pasukan Syaifuddin Quthuz dan panglima Malik
Azh-Zhahir Ruknuddin Baibars Al-Bunduqdari berjaya mengalahkan pasukan Tartar
dalam Perang Ain Jalut, sebuah wilayah di Palestin. Perang yang berlangsung
pada 25 Ramadhan 659 H / September 1260 M itu berjaya mengundurkan pasukan
Tartar dan membuat mereka lari tunggang langgang bertempiaran dan berselerak ke beberapa wilayah.
Pasukan yang dipimpin
oleh Syaifuddin Quthuz dan panglima Baibars, berhasil membunuh seorang pemimpin
dari mazhab Syiah Rafidhah di Damsyik, kerana pengkhianatan tokoh tersebut kepada pasukan Tartar dalam
merampas dan menjarah harta kaum muslimin. Dengan kemenangan di Perang Ain
Jalut ini, Syaifuddin Quthuz yang berasal dari Kerajaan Mamalik Bahriyah
(kerajaan wilayah maritim yang dibina oleh para pemuda) kemudian menggabungkan
negeri Syam dengan Mesir, sehingga kekuasaannya semakin luas.
Ada yang menarik dalam buku "Al-Maushu'ah Al-Muyassarah
fi At-Tarikh Al-Islamiy". Pasukan Penyelidikan dan Pengajian Islam sebagai
penyusun buku itu, membuat sub bab berjudul "Baybars dan Sekte
Bathiniyah". Buku yang diberi kata pengantar oleh ahli sejarah dari Mesir,
Dr. Raghib As-Sirjani ini menulis, "Baibars berjaya menundukkan Sekte
Bathiniyah, cabang dari Sekte Ismailiyah di Syam. Orang-orang Eropah menyebut
mazhab ini Al-Hasyasyin. Sebelumnya mereka adalah ancaman bagi raja-raja Mesir,
sejak masa pemerintahan Shalahuddin Al-Ayyubi. "
Daripada keterangan di atas, jelaslah bahawa pada masa lalu,
Syiah Rafidhah, baik mereka itu Ismailiyah, Nushairiyah, Qaramithah, dan Syiah
ekstrem yang lain telah melakukan pengkhianatan terhadap umat Islam di Syam.
Sejarah juga mencatat, mereka kemudian diperangi oleh para pemimpin Islam.
Sultan Shalahuddin Al-Ayyubi yang dikenali sebagai penakluk Baitul Maqdis,
semasa berkuasa terus berusaha mengikis habis pengaruh Syiah Rafidhah, baik
pengaruh dari buku-buku, maupun pengaruh dari para pemimpin mereka. Sultan
Shalahuddin Al-Ayyubi berusaha memerangi kelompok Syiah Rafidhah yang bercokol
di Mesir, Yaman, dan Syam. (Lihat: Dr. Ali Muhamamd Ash-Shallabi, Shalahuddin
Al-Ayyubi wa juhduhu fi Al-Qadha Ad-Daulah Al-Fathimiyah wa Tahrir Bait
Al-Muqaddas, Mesir: Daar Ibnu Al-Jauzi, 2007, hlm. 257-258
Pengkhianatan Selanjutnya:
Ketika Daulah Utsmaniyah berusaha menguasai Syam dan
merebutnya dari pada penjajahan bangsa Eropah; Perancis dan Inggeris,
pengkhianatan kelompok Syiah Nushairiyah juga terus berlangsung. Jumlah mereka
yang minoriti, selalu menyimpan ketakutan akan sikap diskriminasi kelompok
Sunni yang menjadi warga majoriti di Syam. Kerananya, Tokoh Syiah Nushairiyah
Shaleh Al-Alawi bahkan menjalin hubungan dan menandatangani memorandum
persefahaman dengan tokoh sekular Yahudi Dunamah Turki, Mustafa Kamal Attaturk
pada tahun 1920.
Nota kesepahamaman ini tentu saja bertujuan membendung
pengaruh empayar Utsmani di Syam, khususnya di wilayah Syria yang juga menjadi
musuh kaum sekular seperti Attaturk. Kerananya, Attaturk dengan organisasinya
Ittihad wa At-Taraqi (Partai Persatuan dan Kemajuan) berjaya menumbangkan
Khilafah Utsmaniyah pada 1924.
Kumpulan Syiah Nushairiyah tentu mempunyai kepentingan untuk
menyelamatkan entitinya jika Daulah Utsmaniyah tetap bersarang di Syam. Mereka bimbang, Daulah Utsmaniyah
yang Sunni akan mendikriminasikan mereka. Kebimbangan inilah yang kemudian terus terpelihara
sehingga mereka merasa perlu melakukan pelbagai pengkhianatan terhadap umat
Islam dengan berkolaborasi dengan musuh-musuhnya. Padahal sesungguhnya sikap
khianat mereka adalah cita-cita untuk merebut kuasa sehingga terbentuk rejim
Syiah. Kebelakangan ini terbukti, rejim
Syiah Nushairiyah yang minoriti, telah melakukan pelbagai aksi diskriminasi dan
kekejaman yang melampau terhadap kaum
muslimin di Syria.
Satu dokumen luar negeri Perancis, Nombor 3547 bertarikh 15
Jun 1936 meyingkap adanya surat dari
tokoh-tokoh Alawiyah / Nushairiyah kepada pemerintah Perancis, yang antaranya
ditandatangani oleh Sulaiman Al-Asad, datuk dari Hafizh Asad. Surat tersebut
mengandungi permohonan agar Perancis tetap bersedia berada di wilayah Syria,
kerana mereka bimbang, jika Perancis tiada di sana, kewujudan mereka terancam.
Surat tersebut berbunyi:
"Presiden Perancis yang terhormat,
Sesungguhnya bangsa Alawiyah yang mempertahankan kemerdekaannya
dari tahun ke tahun dengan penuh semangat dan pengorbanan banyak nyawa. Mereka
adalah masyarakat yang berbeza dengan masyarakat Muslim (Sunni), dalam hal
keyakinan beragama, adat istiadat, dan sejarahnya. Mereka tidak pernah tunduk
pada penguasa dalam negeri.
Sekarang kami lihat bagaimana penduduk Damsyik memaksa warga
Yahudi yang tinggal bersama mereka untuk tidak menghantar bahan makanan kepada
saudara-mara mereka kaum Yahudi yang tertimpa bencana di Palestin! Kaum Yahudi
yang baik, yang datang ke negeri Arab yang Muslim dengan membawa peradaban dan
perdamaian, serta menebarkan emas dan kesejahteraan di negeri Palestin, tanpa
menyakiti seorang pun, tak pernah mengambil sesuatu dengan paksa. Namun
demikian, kaum muslimin menyerukan "Perang Suci" untuk melawan
mereka, walaupun ada Inggeris di Palestin dan Perancis di Syria.
Kita menghargai kemuliaan bangsa yang membawa kalian membela
rakyat Syria dan keinginannya untuk merealisasikan kemerdekaannya. Akan tetapi
Syria masih jauh dari tujuan yang mulia. Ia masih tunduk pada ruh feudalisme
agama terhadap kaum muslimin.
Kami sebagai rakyat Alawiyah yang diwakili oleh orang-orang
yang menandatangai surat ini berharap, kerajaan Perancis boleh menjamin
kebebasan dan kemerdekaannya, dan menyerahkan nasib dan masa depannya kepadanya
(Alawiyah, pen). Kami yakin bahawa harapan kami pasti mendapatkan sokongan yang
kuat daripada mereka untuk rakyat Alawiyah, teman yang telah memberikan
perkhidmatan besar untuk Perancis. "
Demikian surat yang ditulis oleh tokoh-tokoh Syiah
Nushairiyah, yang memujuk Perancis untuk tetap menjamin dan menyokong kewujudan
mereka. Surat tersebut ditandatangani oleh Sulaiman Asad (datuk Hafizh Asad),
Muhammad Sulaiman Ahmad, Mahmud Agha Hadid, Aziz Agha Hawwasy, Sulaiman
Mursyid, dan Muhammad Beik Junaid.
Pada masa ini, kewujudan rejim Syiah Nushairiyah di Syria
mendapat sokongan yang kuat dari kumpulan Syiah Itsna Asyariyah atau Syiah
Imamiyah di Lubnan dan Iran. Mereka mempunyai kesamaan ajaran, ideologi, bahkan
cita-cita, untuk mewujudkan dendam mereka merebut kuasa dari kelompok Sunni.
Mereka yang hidup minoriti di Syria, kemudian berkolaborasi dengan bantuan Syiah
di Lubnan, melalui kumpulan tentera Hizbullat yang dipimpin oleh Hasan
Nashrullah, untuk bertahan dan survive, serta mengamankan kekuasaan mereka yang
diwakili dalam kekuasaan Rejim Bashar Al-Asad. Di mana-mana, kumpulan minoriti
akan selalu waspada, struggle, dan berjuang habis-habisan untuk mengamankan
kewujudannya.
Dalam kes Syria saat ini, mereka berusaha mengamankan
kekuasaan yang sudah sejak tahun 70-an mereka pegang. Mereka bimbang, jika umat
Islam berkuasa, maka kewujudan mereka akan terusik. Padahal, mereka sesungguhnya
adalah pengkhianat yang tidak boleh hidup berdampingan dengan kaum muslimin,
selama akidah mereka melecehkan para sahabat, dan mengganggap Ali bin Abi Talib
Radhiyallahu Anhu sebagai tuhan atau menyatu dengan Tuhan.
Untuk mempertahankan keberadaannya, Syiah Nushairiyah sampai
hari ini tak segan-segan untuk berkhianat, bahkan berkolaborasi dengan
musuh-musuh Islam sekalipun. Sebagai kelompok minoriti di Syria, mereka
menerapkan prinsip, "Sebaik-baik pertahanan adalah menyerang!"
Dipetik dan dialih bahasa daripada arrahmah.com SAMIRMUSA.
3 ulasan:
syiah adalah bidaah yg nyata.
syiah bukan agama Islam bila akidah mereka jauh menyimpang daripada akidah umat Islam..
daripada dulu lagi mereka memang berhasrat untuk menghapuskan umat Islam..
golongan seperti ini adalah musuh islam dalam lipatan...bermuka2 je...huh!
Catat Ulasan