MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Ahad, 2 Mei 2010

DULU DAN SEKARANG

Petang semalam aku mengajak Ikhwan, Arina dan Ili Nabilah ke Karfour Batu Pahat, untuk mencari cermin mata Ikhwan.

Power mata ikhwan ialah 125 125. Dah dua orang anak aku rabun. Ikhwan kata dalam kelas dia belum ada kawan-kawan yang pakai cermin mata.

Kedai tu kata punca-punca rabun ialah:
1. Menonton TV/komputer dekat sangat
2. Membaca sambil berbaring
3. Keturunan
4. Membaca di tempat yang gelap

Kami perasan Ikhwan rabun kerana setiap kali sebelum sampai trafic light Parit Sulong, dia gagal menyebut angka yang sedang tertera pada skrin lampu itu. Berbanding dengan Irfan, dari jauh lagi dia boleh sebut angka yang sedang terpapar di sana.

Setelah siap buat tempahan, kami berjalan-jalan sekejap. Berhentilah kami membeli ais krim di kedai menjual makanan itu. Tiba-tiba aku disapa seorang wanita Cina. Dia membelikan air krim untuk tiga orang anaknya yang cute-mute.

"Ini Cikgu Mat Som ke?" Kata wanita Cina yang memperkenalkan dirinya sebagai Siew Fang.

"Ya, awak ni siapa"

"Saya Siew Fang, dulu cikgu ajar saya tahun 1988 di SMK Paloh"

Lama sungguh! Kalau macam tu, Siew Fanglah antara murid yang pertama aku ajar sejak aku menjadi guru yang sah. Sebelum itu aku menjalani latihan mengajar selama enam bulan di SMK Seri Tebrau, Johor Bahru.

"Muka awak saya ingat, wah sudah ada anak comel-comel, awak tinggal di mana?"

"Saya tinggal di Yong Peng, Cikgu macam tak tua-tua, cikgu makan apa?"

"Yakah, saya pendek mana boleh tinggi lagi?"

"Maaflah ya, saya tak ingat nama awak"

"Tak apa, murid mesti ingat cikgu, cikgu tak ingat murid tak apa, murid ramai mana mau ingat?"

Saya pun mengeluarkan kamera, minta izin untuk ambik gambar Siew Fang dengan anak-anaknya. Malangnya, bateri dah habis, buat malu je.....!



Gambar tiada kaitan dengan entri. Murid di belakang ialah calon UPSR 2010 yang aku ajar
tahun ini.


Ni gambar aku pada tahun 1985 (nostalgik sungguh).
Yang duduk ini sekarang sudah muncul dalam blog aku secara tiba-tiba, beliau ialah
SDRA RITHUAN
Pinggang aku dulu sampai sekarang masih 27, berat je yang naik sikit dari 47 Kg ke 54 kg

2 ulasan:

ONE ZABA berkata...

tersengeh sengeh sambil tunduk malu malu.....

MSOM berkata...

Eh, kau sentiasa memantau blog aku rupa-rupanya, kini aku tak boleh tulis sebarangan