MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Sabtu, 25 September 2010

KEBURUKAN MAKAN DI LUAR


Jika ada masa
Jika ada kesempatan
Kurangkanlah makan di luar. Sama ada makan di hotel, restoran, atau warung.
Kerana apa? Kerana beberapa perkara berikut:

1. Mereka bermotifkan untung semata-mata. Ayam yang mereka beli mungkin daripada sumber yang diragui. Ayam yang disembelih oleh orang yang malas solat. Apatah lagi mungkin dipotong oleh orang bukan Islam.
Jika kita beli ayam, kita kena tengok siapa yang sembelih. Dia jaga sembahnya atau tidak? Takut-takut tak pernah sembahyang Jumaat. Sembelih pun tak baca apa-apa. 

2. Makanan kat luar tu sedap mungkin dibubuh serbuk perasa dalam jumlah yang banyak. Kerana apa? Mereka nak untung! Apa peduli dengan kesihatan? Pergilah menghendap kat kedai-kedai makan tu. Dengar ceritanya keropok lekor yang diproses tu menggunakan sesenduk bahan perasa. Kalau kita masak di rumah, secamca kecil sahaja pun kita takut rambut kita gugur.

3. Sumber air kat kedai makan tu dari mana? Air bertapiskah? Atau sumber terus daripada paip. Biasa kita minum air terbau bau klorin yang maha kuat.

4. Orang yang masak itu adakah mereka membaca Bismillah semasa masak, basuh sayur? Bukankah mereka memasak sambil menyanyi lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan. Lebih teruk lagi nyanyi lagu Lady Gaga? Kita orang Islam mesti berbeza cara dengan orang tidak Islam.

Banyak lagi nak cerita, tetapi cukuplah aku belasah korang semua dengan 4 hujah itu tadi!

2 ulasan:

sz | m.s.s berkata...

hehehe...
sibbaik incik suami suka makan kat rumah...
telur masak kicap pun takpe..sedap sgt dah...hihihi

MSOM berkata...

SZ,
bagus tu dapat suami yg sanggup makan apa sahaja.