Isnin, 15 Ogos 2011

LAGI TENTANG EMAS




Dua minggu ini aku suka bercakap tentang hal ini.
Ramai juga kawan-kawan aku dah mula boring. Cuma aku nak korang tengok betul-betul video itu. Berita TV9 sumbernya. Bukan aku yang cakap. Datuk Salleh Majid sendiri mengakui perkara ini, bahawa pulangan emas cukup menarik dalam tayangan video sebelum ini.


Aku dah kaji. Duit anak-anak tu daripada disimpan dalam simpanan jenis kanak-kanak, baik masukkan ke simpanan emas. Kenapa? Cuba bayangkan keuntungan simpanan biasa kanak-kanak cuma untung RM 15 sahaja setahun bagi simpanan RM 2500.


Dan jika anda masukkan ke simpanan emas pula purata setahun untung 20%. Maka jika menyimpan RM 2500 keuntungannya RM 500 SETAHUN. Bukankah perbezaannya seperti langit dan bumi? Jika anak anda menyimpan selama lima tahun, keuntungan terkumpul 100%. Ini jika disandarkan kepada kenaikan selama lima tahun terdahulu. 


Bangsa lain telah membina kekayaan sehingga boleh membeli negara ini. Marilah kita membina ekonomi anak-anak kita, agar generasi kita pada masa akan datang tidak terus terpinggir seperti yang terjadi pada hari ini.


Pelaburan emas merupakan pelaburan jangka sederhana dan jangka panjang. Kalau nak jangka pendek, kenalah beli sekurang-kurangnya 1000 gram (sekilo= RM 175000)  

Tiada ulasan: