MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Jumaat, 30 November 2012

DIA SUDAH SALAH PILIH ISTERI

Petang itu aku tidak tahu hendak ke mana. Nak ke kebun pun, cuaca akhir-akhir ini tidak menentu. Rakan-rakan mengeteh pun telah ghaib sejak cuti ini. Ada yang melawat MAHA, yang melancong ke pantai timur dan yang mengeram 24 jam di rumah pun ada. Yang beristeri dua apatah lagi, kelibatnya langsung tak nampak di pekan usang ini.


Kutelusuri kedai-kedai itu. Singgah di kedai surat khabar, dua tiga nashkah akhbar tabloid. Daripada cerita politik yang tidak pernah letih, cerita hantu, cerita rumah tangga yang porak-peranda, kisah artis semua aku baca. Maklumlah aku ni minat membaca.

Jalan punya jalan, aku sampai di kedai apek tua itu. Isterinya dulu yang jelita itu pun kini sudah kendur di sana-sini, tambah-tambah lagi gigi pun tinggal sebatang dua.

"Apek, kenapa kedai sudah kosong, banyak barang sudah tak ada?" Sebenarnya aku nak belikan sesuatu untuk hari jadi Iwan.

"Aiya...mau cerita sama awak pun susah....Ini semua anak saya punya fasal"
"Betut cikgu....itu anak kita sudah kahwin, dia sudah tak macam dulu, dia banyak dengar cakap bini dia....." Isterinya tiba-tiba mencelah. 

Rasanya perasaan terkilan, sudah tidak tertahan lagi dan petang itu diluahkan semuanya kepada aku. Dia tak tahu, aku ni seorang penulis blog picisan. Kalau dia tahu, diupah pun tentu dia tak nak cerita masalah kehidupannya itu. 

"Cikgu tau ka, itu bini dia tak pernah jaga kedai, tau-tau datang ambik duit dalam laci. Sekalang dia sudah pindah sana, itu bayar kedai RM 3000 satu bulan. Itu harga kedai lapan ratus ribu. Ini saya punya kedai sudah habis bayar, apa lagi dia mau? Saya pun sudah tua...Itulah...bodoh punya orang...." Apek nampak sudah mahu menangis...

 Sekadar Hiasan

"Betut...cikgu anak kita sudah salah pilih isteri...., awak tengok sini barang-barang habis dia angkat masuk kedai dia. Saya kena beli lagi yang baru.... " .....

"Sabarlah apek....nak buat macamana.....dulu lain, sikalang lain, macam-macam boleh jadi"

 Anak yang dulu ditatang, kini sudah lupa diri, lebih dengar cakap bini....adui...dui..... 

Jadi hati-hati dalam memilih anak menantu, kerana kadang-kadang dia anak antu!


2 ulasan:

Unknown berkata...

agak ni apek kedai mana yea...hehe

Mat Som berkata...

Rahsia.
Carilah sendiri.
Kalau tau pun, tolong rahsiakan.
Nanti aku kena saman.