Sabtu, 20 November 2010

PANDUAN MEMBINA/MEMBUAT LAMAN BLOG: BLOGSPOT

Dulu, Disember 2008, aku buat BLOG AKU ni tak ada yang ajar aku.
Sebab panduan di laman web yang ada agar sukar difahami.
Aku godek-godek sendiri, akhirnya aku dapat buat sendiri blog tu.

Jadi aku faham, ramai di luar sana, teringin sangat nak ada blog sendiri.
Maka malam ni aku nak bagi TUTORIAL bagaimana nak buat blog?
Tetapi ni khas untuk blogspot, kerana ia lebih mudah daripada yang lain.

Ok, mula-mula kalian mesti ada alamat emel, tak kiralah hot mail, gmail, ymail, yahoo, dia tak kisah
Kedua, kalian bukalah blog siapa-siapa, YANG guna BLOGSPOTlah,
eloknya blog akulah (macam bagus je!)

Tengok betul-betul penjuru kanan sebelah atas tu. Ada ditulis CREATE BLOG dalam bahasa Melayunya
Rekalah Blog....ha...KLIK di CREATE blog tu

KLIK.....!






Ketiga: Isilah alamat emel sebagaimana contoh. Dua kali isi emel tu YANG ada Rytype emel...
Pasword blog biasanya lebih panjang daripada pasword emel. Ia berbeza ya sdra-sdri.
Dalam borang ni kita guna pasword blog. Tetapi jika pasword emel kalian boleh digunakan, lagi bagus!

Display NAME tu NAMA SAMARAN kita

Isilah semua termasuk perkataan yang pelik-pelik tu,
dan KLIK CONTINUE


Blog Title ialah TAJUK BLOG
Di sini saya guna BICARA HAMBA sama dengan NAMA SAMARAN aku
Kalian tak payahlah sama. Lain sedikitlah.

Blog Adress ni yang paling penting. Jika boleh janganlah panjang-panjang.
Biar paling ringkas dan senang diingat oleh kawan-kawan kita nanti.
Di sini aku pilih (akureda.blogspot.com)
Klik pada check, sampai keluar warna hijau, maksudnya alamat itu diterima.
Kemudian teruskan tekan CONTINUE


PERINGATAN: Semasa pendaftaran blog ini nampaknya blogger.com tidak
meminta nombor hand phone aku seperti biasanya.
Jika mereka hendakkan nombor hand phone
Anda hendaklah meletakkan angka 6 dihadapan nombor hand phone anda

CONTOH: 60197630678

Mereka akan sent SMS nombor Kod BLOG untuk diisikan dalam borang permohonan ini.
Tetapi dalam kes blog aku ini, mereka tidak meminta no hand phone aku. Harap-harap anda juga begitu.




Seterusnya pilih template yang paling kalian suka. Klik mana-mana salah satu
dan klik CONTINUE 


Wau! Anda berjaya membina blog anda! Tahniah!
Kemudian, anda sudah boleh start blogging, klik START BLOGGING


Anda sudah boleh tulis entri/artikel pertama anda.
Pastikan anda tulis TAJUK juga LABEL di bahagian bawah tu



Ni contoh....testing...testing....!
Akhirnya klik pada PUBLISH POST, dalam bahasa Melayu
Terbitkan Catatan....!


Entri anda telah berjaya disiarkan!


Dan inilah dia hasilnya muka halaman blog kita tadi.
Selamat Mencuba.

UNTUK TUTORIAL MASUKKAN GAMBAR KE DALAM BLOGSPOT

Tiada ulasan: