MAKLUMAN

NO HANDPHONE SAYA (DI ATAS TU) JENDELALIMA TRADING HANYA UNTUK TEMPAHAN PRODUK YG SAYA JUAL.

Khamis, 20 Disember 2012

AWASI GAME ANAK ANDA!



Pembunuhan gila oleh remaja Adam Lanza di Connecticut menambahkan lagi koleksi peristiwa yang serupa seperti James Holmes di Aurora, Seung-Hui di Virginia Tech, Dylan Klebold dan Eric Harris di Columbine Colorado.

Apa yang dilakukan oleh mereka memang tidak masuk akal, bahkan tidak terjangkau oleh fikiran biasa manusia normal. Mengapa mereka bertindak kejam?

James Garbarino seorang pakar psikologi yang membuat kajian dalam peristiwa-peristiwa ini membuat kajian hampir 20 tahun dan merumuskan punca-punca dan sebab-sebabnya adalah :

Adam Lanza tiba-tiba lebih popular daripada Justin Bubur
  • Mereka menghadapi kerosakan mental kerana menganggap diri dalam keadaan tertindas. Ia dikenali sebagai 'Mentaliti Zon Perang'. Mereka menganggap diri mereka adalah anggota tentera, dan persekitaran mereka adalah penuh dengan musuh. Adam Lanza dalam kes terbaru ini mangsa pertamanya adalah ibunya sendiri kerana ia dianggap musuh utama.
  • Kehidupan mereka penuh dengan pembulian oleh kawan-kawan. Dan mereka melihat dalam internet cerita-cerita penghapusan mereka sebagai satu kewajaran. Ia satu paranoid bahawa keganasan yang dilakukan oleh mereka adalah sebagai membela diri.
  • Pengaruh permainan video game yang ganas juga menjadi punca kejadian seperti ini. Permainan ini menjadi laluan psikologi dan sedikit demi sedikit menanamkan bibit-bibit keganasan di alam realiti, di mana ia telah memusnahkan sifat belas kasihan terhadap mangsa.
  • Budaya memiliki senjata yang boleh membunuh secara besar-besaran, contoh dalam kes terbaru ini Adam Lanza menggunakan senjata Bushmaster. Senjata-senjata ini sepatutnya tidak dimiliki oleh orang awam.
  • Selain dibuli kanak-kanak atau remaja seperti ini mungkin diabaikan oleh ibu bapa dan keluarga mereka. Dia mungkin menghadapi kesedihan yang mendalam, kemurungan, putus asa, merasa diri tidak berguna dan inginkan orang lain mengetahui kewujudan mereka.
Kita doakan insiden-insiden seperti ini tidak akan berlaku di negara kita. Namun kalian harus hati-hati, jangan biarkan anak-anak bermain game perang dengan sewenang-wenangnya kerana ia akan menanamkan nilai-nilai yang buruk dalam jiwa  anak kita.

Terjemahan dan edit aku daripada CNN

3 ulasan:

boni kacak berkata...

budak2 senang terpengaruh dengan apa yang dilihat di depan mata.. memang nak kena awasi apa yang dorang lakukan...

Mat Som berkata...

Org2 tua yg main game mengalahkan budak pun ada Boni

Knor berkata...

anak kak suka sgt main game tembak2 ni blackshoot..

1 jam aje kak bg..